Ang. TUL

Jeg skal til privat gynekolog. Har og erfart at det er lurt å sjekke ut kompetansen til de som gjør ultralyden. Forrige svangerskap var jeg privat hos jordmor og tok UL fordi jeg spottet så mye og ville sjekke. Hun sa alt var fint, og vi fikk høre på hjerteslagene. Få dager senere begynte jeg å blø mye. Dro da til en privat gynekolog. Da var det ingen hjertelyd lenger, og kroppen var i ferd med å ordne opp selv.
Hun sa at hvis jeg hadde kommet til henne da jeg spottet, så ville hun gitt meg blodfortynnende og bedt meg ta livet helt med ro.
Hun sa og at jeg skulle ringe henne med en gang jeg ble gravid igjen for å få resept på blodfortynnende. Det har vært super oppfølging, og hun virker som hun bryr seg :)

Jeg skal til privat gynekolog. Har og erfart at det er lurt å sjekke ut kompetansen til de som gjør ultralyden. Forrige svangerskap var jeg privat hos jordmor og tok UL fordi jeg spottet så mye og ville sjekke. Hun sa alt var fint, og vi fikk høre på hjerteslagene. Få dager senere begynte jeg å blø mye. Dro da til en privat gynekolog. Da var det ingen hjertelyd lenger, og kroppen var i ferd med å ordne opp selv.
Hun sa at hvis jeg hadde kommet til henne da jeg spottet, så ville hun gitt meg blodfortynnende og bedt meg ta livet helt med ro.
Hun sa og at jeg skulle ringe henne med en gang jeg ble gravid igjen for å få resept på blodfortynnende. Det har vært super oppfølging, og hun virker som hun bryr seg :)
Oi, så pass.... Det hørtes skummelt ut. Hvor var du første gang da? Offentlig jordmor?

TUL rundt uke 7 offentlig pga IVF.
Men regner med det blir noen flere privat etterhvert, rundt uke 12 hvertfall :)

Oi, så pass.... Det hørtes skummelt ut. Hvor var du første gang da? Offentlig jordmor?

Det var privat det og. Ultralydjordmoren kaller hun seg. Desperasjonen tok overhånd i forhold til at jeg spottet, så jeg tok den første jeg fant i nærheten uten å tenke på kompetansen. Lykken var stor da hun sa at alt var Ok med spiren i magen.
Kan tro jeg var enda mer desperat etter legekompetanse få dager senere da jeg begynte å blø ordentlig :( Gynekologen var ganske klar på hva hun synes om at det er mye ulik kompetanse på de som gjennomfører UL på gravide.

Det var privat det og. Ultralydjordmoren kaller hun seg. Desperasjonen tok overhånd i forhold til at jeg spottet, så jeg tok den første jeg fant i nærheten uten å tenke på kompetansen. Lykken var stor da hun sa at alt var Ok med spiren i magen.
Kan tro jeg var enda mer desperat etter legekompetanse få dager senere da jeg begynte å blø ordentlig :( Gynekologen var ganske klar på hva hun synes om at det er mye ulik kompetanse på de som gjennomfører UL på gravide.
Hørtes veldig rart ut, man kan jo ikke drive med slikt om man ikke har kompetanse til det [emoji35]

Hørtes veldig rart ut, man kan jo ikke drive med slikt om man ikke har kompetanse til det [emoji35]

De mangler lege kompetansen.... Så det er lurt med en som har den kompetansen dersom det skulle være noe galt.

Jeg har startet med blodfortynnende, og skal på TUL hos gynekologen i uke 6/7 :)

Jeg er også veldig opptatt av at UL skal gjennomføres av lege som er gynekolog. Tviler ikke på jordmødres kompetanse, men gynekolog har legebakgrunnen i tillegg til mye erfaring med ultralyd og kvinnekropp.

Dere som skal på TUL, hvor skal dere? Privat, sykehus, lege?

Betaler dere for TUL selv eller får dere TUL som følge av kroniske sykdommer?

Et spm til: Har vanlige legekontor UL-utstyr?
Helt ny på dette og har ikke peiling, men veldig nysgjerrig [emoji1]
Betaler selv for TUL hos lege med spesialitet innen gynekologi og obstetrikk, privat klinikk.
Grunnen er rett og slett at jeg ønsker å sjekke at det banker et hjerte og at alt er bra. Skal både 7+0 og 11+3. Er nok litt ekstra engstelig etter å ha lest så mange triste historier på prøverforumet og fordi jeg har hatt kjemisk selv.
Synes det er vel verdt pengene når jeg forhåpentligvis kan slå meg litt mer til ro etter å ha fått «bevis».

Får det pga prøverørsforsøk, i uke 7/8[emoji5]

Hadde tul med de to første. Blir nok det nå også rundt uke 12 [emoji4]

Jeg skal til legen i dag og høre om jeg får henvisning til tul, da jeg hadde en bo i høst

Jeg skal i uke 8 pga IVF. Jeg fikk velge hvem jeg ville bruke Og valgte da min faste gynekolog som henviste med til IVF, ikke sykehus. Vanskelig å vite hva som er best Og værst, håper jeg tok det rette valget :-)

Får pga IVF[emoji846]

Jeg skal ha tidlig ul i uke 11.
Bruker alltid ultralydkliniken. :)

Ser flere skriver de skal pga kronisk sykdom, er det noen som kan forklare meg hvilke kronisk sykdom som gir rett til det? :)

Vet du hvilke kroniske sykdomer som gir rett på TUL gratis?:)

Aner ikke. er nok de som kan gi en risiko for barnet. har du en kronisk sykdom som kun er risiko for deg selv så får du nok ikke. men dette pleier man å få en del info om før man blir gravid. som diabetiker er det i hverfall veldig godt informert om dette på forhånd om at man skal planlegge svangerskap nøye og ta kontakt med en gang man får positiv test. :)

Ser flere skriver de skal pga kronisk sykdom, er det noen som kan forklare meg hvilke kronisk sykdom som gir rett til det? :)

det er nok kroniske sykdommer som utgjør en risiko for barnet. Diabetes, stoffskifte sykdommer, chrons og ulserøs kolitt (kanskje?).

Back
Topp