Ang strømregninger

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
Vi bor to voksne og en ettåring her i hus. Har som regel på en panelovn, ellers fyrer vi bare med ved. Er flink til å huske å skru av lys i rom vi ikke er i hele tiden. Allikevel har vi gjennom vinteren fått strømregninger på mellom 3-4000.[&:] Bruker Los. Vet jo at strøm er dyrt, men seriøst? Vi er liksom flinke til å bruke så lite som mulig, og allikevel er regningene bestandig så høye. Føler alle andre har så myyye lavere regninger, når de er i samme situasjon som oss.[>:]
Gah. Gruff. 

ORIGINAL: *~Janne2101~*

[:'(]

Kjenner til den der ja.

Der jeg flyttet fra sist fikk jeg liksom sluttregning på over 7000 kr,var huseier som hadde lest av feil hele tiden[:@]

Ja, greit nok med varmtvann, men huset er gammelt, og vi har ingen varmekabler eller lignende.[8|]

Oj, det var mye! Hvor stor bolig har dere da? Vi har ca. 80 kvm og får regning på rundt 1000kr om vinteren. Har som regel to ovner på hele døgnet. Er også flinke til å skru av lyset der vi ikke er. Har både tørketrommel og oppvaskemaskin som bruker en del.

Huset er på rett rundt 100kvm. Ja, jeg syns også det er mye! Ikke har vi tørketrommel heller, men oppvaskmaskin har vi. Forstår bare ikke hva det er som tar så sinnsykt mye strøm, når vi hverken har varmekabler eller tørketrommel, eller mye elektrisk oppvarming.[8|]

Vi bor i et gammelt hus fra slutten av seksti åra, ingen varmekabler, ikke tørketrommel el oppvaskmaskin. Fyrer med 2 små panel ovner, 2 olje ovner og en varmepumpe av og på ved behov. Er flinke til å skru av lys, og fyrer ikke i yttergangen el trappegangen hvor vi ikke er. Vi får regninger på ca 3000 nå på vinteren, vet ihvertfall at vår regning er høy fordi at det tar mer strøm å varme gamle hus, og pluss at det er litt vær utsatt her, da blåser omtrent varmen rett ut gjennom veggene. Også lar jeg olje ovnene stå på 1 og skrur heller opp temperaturen litt, for de suger visst mer når de står på 2. I følge min far som er elektriker. Men det er jo bare å e på regningen, det er en veldig stor andel av den som er nettleie og ikke forbruk...

Vi er 4 stk, har 2 vegg ovner på og vaskemaskin/tørketrommel og oppvaskmaskin omtrent hver dag og får regning på ca 2000 annen hver mnd, ikke så ille syns jeg [;)]

ORIGINAL: Orly

Vi bor to voksne og en ettåring her i hus. Har som regel på en panelovn, ellers fyrer vi bare med ved. Er flink til å huske å skru av lys i rom vi ikke er i hele tiden. Allikevel har vi gjennom vinteren fått strømregninger på mellom 3-4000.[&:] Bruker Los. Vet jo at strøm er dyrt, men seriøst? Vi er liksom flinke til å bruke så lite som mulig, og allikevel er regningene bestandig så høye. Føler alle andre har så myyye lavere regninger, når de er i samme situasjon som oss.[>:]
Gah. Gruff. 

Akkurat samme greia her! Føler at "alle" andre får mindre regning enn oss. Enda vi fyrer med ved og alt mulig.

Vi har fjordkraft, har ett hus på ca 200 kvm, er 2 voksene og 2 små barn. Har på varmekabler på 2 bad og ett vaskerom,har på 1-2 panelovner og har varmepumpe. Ellers er det lys selvfølgelig og vann, og ellers vanlige ting som oppvask og vaskemaskin og alt dette. Vi får regning på 3500kr annen hver månede ca. Men bare leie av nett og sånn er jo halve regningen.

Vi får utrolig lave strømregninger egentlig.
Jeg dusjer gjerne en halvtime hver dag, oppvaskmaskinen sviver en gang om dagen, vaskemaskinen minst annenhver dag, og vi har varmekabler i alle rom unntatt soverom som står på 25 grader døgnet rundt... Vi er flinke til å slå av lys og sånt, men lyspærer trekker jo minimalt med strøm.
Bor i en sokkelleilighet på 80 m2 og strømregningen pleier å være på ca. 1000 kr i mnd nå på vinteren. I sommer var den nede i halvparten.

ORIGINAL: fairy

ORIGINAL: Orly

Gah. Gruff. 

Akkurat samme greia her! Føler at "alle" andre får mindre regning enn oss. Enda vi fyrer med ved og alt mulig.

I know[:@]

Slik har vi også det!

Vi hadde litt over 3000 i strømregning nå, og da var nettleia på hele 1800;[:@][:@][:@]

Ikke rart det blir dyrt da[:'(]

her er vi jo to jenter og 2 barn i hus da å det skal sies at huset ikke er for tett..
men denne strømregninga var på 4200,- og jeg har på parafinovnen hele døgnet men på det kaldeste satte jeg på en ovn til på natta... så jeg trodde jeg skulle drite på meg når jeg så den regninga....

tror vaskemaskin og oppvaskmaskin har mye å si men det jeg synes er rart er at jeg har brukt mye selv når sikringene her ikke var noe å bruke... hadde nesten ikke kurser og de kursene som var var lave. men jeg har hatt javnt over samme strømforbruk hele veien å det synes jeg er litt rart...

Vi har også fått skyhøye regninger i vinter og vi bruker stort sett bare ved og varmepumpe..kan jo ta knekken på folk de regningene de sender ut...[:'(]

vi leier bare, så de vi leier hos betaler strømmen, heeeeerlig, men der vi bodde før betalte vi kun ca 900 kr annenhver mnd i strømregning.

Samboeren som tar seg av de regningen. Vi har 105 kvm å varme opp, har ikke vært så flink til å fyre med ved nå i vinter, men så har det ikke vært så kaldt heller. Har en elektrisk oljeovn, varmekabler i gangen som står på mellom 10 og 15 grader og varmekablene på badet står på ca 22 grader. Ingen tørketrommel men vi har oppvaskmaskin og vaskemaskin.

Vi ligger på mellom 10 000 og 12 000 kilowatt timer i året, og det er vist ikke så ille, men så har vi nytt hus også da, det er ikke noe trekk her og det er lite varme som går ut, merker det når vi får besøk, bare 2 personer til og temperaturen stiger ett par grader på stua.[8D]

Men jeg tror det hjelper på at vi har ganske ny stekovn og induction platetopp som begge bruker kort tid på å varme opp, samt nye og strømbesparende oppvaskmaskin og vaskemaskin.

Og det er vel også et pluss at det elektriske anlegget også er nytt.

Der vi bodde før var alt gammel, hadde 74 kvm å varme opp, men vi brukte omtrent det samme i året på strøm der, som vi gjør nå, og da var vi bare 2 stk og fyrte mye med ved.[8|]

Men det sureste er at vi får strømregninga fra norges energi, den lå nå sist på 500-600 kr, et par dager senere fikk vi regning fra de som eier nettet her, den var på over 1600kr i nettleie!!!

ORIGINAL: Melancholia

Hvorfor er nettleia variabel?? [8|]  Bare lurer jeg...

Av samme grunn som at strømregninga er variabel, det går på hvor mye strøm du har brukt, så betaler du pr kilowatt time både på selve strømmen og nettleia.

oy, steike det var dyrt.. vi bruker varmekablene i alle gulv og ikke så masse lys på, og vi bruker mellom 1000 og 2000kr

Det har endel å si hvor i landet man bor..
Jeg har oppvarming inkl i husleia. 50kvm leilighet... Har tørketrommel, men den brukes max 2 ganger i uka.. og vaskamaskina går kanskje 4-5 ganger i uka..
Vel.. jeg fikk ei regning på 1300kr.. på to mnd.. Noe jeg synes er mye, når jeg ikke betaler en dritt i oppvarming![8|]

ORIGINAL: Melancholia

Hva er egentlig nettleie?? Ja, skjønner jo hva det er... men hvorfor er den variabel?? Så noen her hadde nettleie på 1800, men vår nettleie har vært nedi 700.

vi får alltid nettleie på nesten like mye som vi har brukt, synes det er helt sykt jeg.

For de som bor i gamle hus og leiligheter, og får veldig høye regninger, så kan det jo være en ide å få sjekket måleren. Hvis de er feil innstilt så måler de feil også. En kjapp test er jo å slå av all!!! strøm i huset og se om måleren fortsatt går rundt. Da er det i så fall noe feil med den. Og så teste med å slå på en og en ting om gangen og se hva som trekker mest. Det kan jo være overledning i noe utstyr som trekker mye uten at man vet det.

For nøyaktige målinger av måleren er det vel det lokale el selskapet som må sjekke, tror jeg.

Back
Topp