ang. rettskriving.

ORIGINAL: Kal-El
Mens vi er inne på det med smileys og utropstegn. Tekst er egentlig et dårlig/begrensende medium i forhold til tale. F.eks en nevnte tidligere i tråden at jeg virker arrogant - men se på det slik:
I virkeligheten er jeg beskjeden, lavrøstet og avslappet når jeg snakker. Man får allikevel et inntrykk av personligheten min (som er alt annet enn arrogant) gjennom kroppsspråket mitt / andre steder enn gjennom hva som kommer ut av munnen min. Tekst er et begrenset medium som dårlig lar seg kombinere med min personlighet, da fremstår det som kynisk/arrogant i stedet ofte.

Hvis jeg skulle brukt smileys for å poengtere at jeg er f.eks avslappet ([8D]) hele tiden, ville jeg fremstått som alt annet enn beskjeden, noe jeg er når jeg snakker om emner som ikke har med tull/spøk å gjøre. Det er kun når jeg tuller at jeg ikke er beskjeden og lavrøstet (og da bruker jeg ofte både smileys og utropstegn).

Jeg tror veldig få for utrykt personligheten sin / sitt sanne ansikt via tekst/forum, og de som prøver frenetisk å få frem personligheten sin via overdreven smileys/utropstegn fremstår da ofte som helt annerledes (halvgale i mine øyne) enn hvordan de egentlig er i virkeligheten.

Ah.. Det føler jeg også hele tiden. Hvis jeg hadde snakket med folk i virkeligheten, hadde de nok sjelden oppfattet meg slik som de pleier å gjøre her.

ORIGINAL: Julesjarken
Det nytter ikke å hive bindestreker inn overalt - argumentene dine framstår ikke som mindre latterlige av den grunn.

-_-

Selv om du kanskje ikke gjør så mange grammatiske feil, så ser det fremdeles jævlig ut - etter min mening da - med så mange pauser i en setning! Uansett er det bare å kjøre på - få bindestreken inn i det norske skriftspråket igjen!
[8D][:-]

Nå hiver jeg ikke inn bindestreker for å få argumentene mine til å fremstå som værre/bedre. Jeg hiver dem inn fordi det er det jeg har lært/er vant til, og kun derfor. Hvis ikke argumentene i seg selv er gode nok, kan ingen rettskrivning gjøre dem bedre noensinne. Den eneste grunnen til at jeg i det hele tatt gir andres skrivemåte oppmerksomhet er fordi vi befinner oss i en tråd om det.

Til vanlig bryr jeg meg fint lite om hvordan andre skriver og tar meg tid til å lese hva andre skriver uansett format eller skrivefeil, så lenge innholdet/emnet er interessant nok.

Det nytter ikke å hive bindestreker inn overalt - argumentene dine framstår ikke som mindre latterlige av den grunn.

-_-

Selv om du kanskje ikke gjør så mange grammatiske feil, så ser det fremdeles jævlig ut - etter min mening da - med så mange pauser i en setning! Uansett er det bare å kjøre på - få bindestreken inn i det norske skriftspråket igjen!

Nå hiver jeg ikke inn bindestreker for å få argumentene mine til å fremstå som værre/bedre. Jeg hiver dem inn fordi det er det jeg har lært/er vant til, og kun derfor. Hvis ikke argumentene i seg selv er gode nok, kan ingen rettskrivning gjøre dem bedre noensinne. Den eneste grunnen til at jeg i det hele tatt gir andres skrivemåte oppmerksomhet er fordi vi befinner oss i en tråd om det.

Til vanlig bryr jeg meg fint lite om hvordan andre skriver og tar meg tid til å lese hva andre skriver uansett format eller skrivefeil, så lenge innholdet/emnet er interessant nok.

Hehe, ikke lar han seg provosere heller! [8D] Flink gutt[;)]

Poenget mitt er bare at det ikke er nødvendig å bombardere innlegget sitt med bindestreker kun for å være vanskelig for så å skrive et innlegg til for å forsvare bruken av dem - sistnevnte merkelig nok helt blottet for bindestrek.

Ser forresten at du har gått over til å bli skråstrekforkjemper, det er like teit.[8D][8D]

-_-

Poenget mitt er bare at det ikke er nødvendig å bombardere innlegget sitt med bindestreker kun for å være vanskelig for så å skrive et innlegg til for å forsvare bruken av dem - sistnevnte merkelig nok helt blottet for bindestrek.

Ser forresten at du har gått over til å bli skråstrekforkjemper, det er like teit.[8D][8D]

Jeg elsker skråstrek, det har så mange nytter som forkorter så utrolig mange setninger.
F.eks å skrive "værre eller bedre", kan man skrive "værre/bedre". Er det mange nok slike motsetninger i en tekst - noe det ofte er hvis jeg skriver langt (noe jeg ofte gjør) - så besparer det ofte leseren fra å måtte lese unødvendig lange setninger.

Smaken er som baken så jeg har full forståelse for at enkelte (inkl. deg) ikke liker det, men jeg er allikevel uenig.

Det eneste som provoserer meg foreløpig fra din kant er avatarbildet ditt, fargene på sugerørene er symmetrisk omvendt på både grønn, rosa og blå, det ingen like farger på noen av sidene (venstre, høyre, oppe, nede) og de er aldri i lik rekkefølge, noe som får meg til å tenke hele tiden: "Har hun planlagt fargeplasseringen strategisk? Har hun?? Har hun???!". Denne tankekarusellen stopper liksom ikke helt opp heller, det er tortur for hjernen min.

-_-

Jeg elsker skråstrek, det har så mange nytter som forkorter så utrolig mange setninger.
F.eks å skrive "værre eller bedre", kan man skrive "værre/bedre". Er det mange nok slike motsetninger i en tekst - noe det ofte er hvis jeg skriver langt (noe jeg ofte gjør) - så besparer det ofte leseren fra å måtte lese unødvendig lange setninger.

Smaken er som baken så jeg har full forståelse for at enkelte (inkl. deg) ikke liker det, men jeg er allikevel uenig.

Det heter "verre", ikke "værre".

Har ikke sagt at jeg ikke liker skråstrek, jeg bruker det selv også, det ser bare litt fælt ut når man har veldig mange i samme innlegg. Språklige virkemidler funker best når de kan tale for seg selv, dessuten er det fint med litt variasjon. Nå har ikke jeg lagt så mye merke til tegnsettingen din generelt, jeg uttaler meg kun på bakgrunn av den lille diskusjonen vi har hatt i denne tråden da jeg heller ikke dømmer folk etter rettskrivning/skrivemåte.

EDIT: Jeg tror nok kong alkohol forhindret meg fra å ta det rette, symmetriske valget med hensyn til plassering av sugerør. Men har tenkt det samme selv.

ORIGINAL: Frk.VilliTrusa

Jeg er veldig fan av rettskriving ,og jeg ser ofte på facebook bl.a hvor mye feil voksne folk skriver (som IKKE har dysleksi) !!
Blir egentlig rimelig lei til sinns av det,er veldig synd at folk ikke bryr seg mer om det..
Og nei,jeg er ikke perfekt,og skriver nok mye feil selv men jeg PRØVER vertfall å skrive så rett som mulig.

samme her...

ORIGINAL: lykkeligemeg

ORIGINAL: reenate

ORIGINAL: Marlu

som sagt over her; for min egen del så går det fort i svingene, og derfor kan det bli en del slurvefeil. Men jeg vet jeg er flink i grammatikk, så [8D]

men jeg får litt makk hvis jeg leser f.eks "hvem vogn skal jeg velge ?" da får jeg lyst å skrive "hvilken, hvilken, hvilken" [8D] Men jeg gjør det ikke da [;)] Jeg forstår jo fint hva de mener [;)]

i grenlandsområdet sier veldig mange dette, tror igrunn det kan tilskrives dialekten til en viss grad. litt på samme måte som når bergensere sier "den små bilen" osv:)

?

Jeg er bergenser og bor i Bergen, og det der var helt nytt for meg.

Eg har dysleksi, men i tilegg så slurver eg litt her inne. Skriver beddre til vanlig, når eg konstrerer meg[:)]

jeg er her på babyverden for å koble av, og gidder da ikke å tenke så mye på skriftspråket mitt, nei!
ikke legger jeg noe merke til andres skrivefeil heller, "oversetter" automatisk så lenge jeg forstår hva som menes...

men, i det siste har jeg begynt å skrive bokstavene i feil rekkefølge, så jeg pleier å se raskt over, slik at det er leselig for de som ikke er så nøye på det, hvertfall!![;)]

jeg skrive mye feil(har dysleksi + skrev mye dialekt/mobil språk) prøver og skrive bokmål men har ikke sjangs til og få dett til feil fritt[&:] så har jeg ingen anelse om hvor det er riktigt og putte punktum eller komma. vet heller ikke hvor jeg skal brukle og eller å[&:][&:][:o]  men jeg prøver jaffal.

Hahahaha, jeg ler!!

Dere er så morsomme[:D]

Back
Topp