ang. rettskriving.

Jeg er norsklærer, så jeg er generelt opptatt av rettskriving. Jeg henger meg ikke så mye opp i at andre skriver feil, men kan irritere meg LITT over orddelingsfeil for eksempel.. Og så la jeg jo selfølgelig merke til at HI startet innlegget med en og/å-feil[8D]

nei du. som oftest løper fingrene løpsk på tastaturet[8D]
så mye gidder jeg rett og slett ikke bry meg[:)]

ORIGINAL: Misin

Jeg er norsklærer, så jeg er generelt opptatt av rettskriving. Jeg henger meg ikke så mye opp i at andre skriver feil, men kan irritere meg LITT over orddelingsfeil for eksempel.. Og så la jeg jo selfølgelig merke til at HI startet innlegget med en og/å-feil[8D]

Her skulle "for eksempel" vært først i setningen ("Men jeg kan for eksempel irritere meg litt over orddelingsfeil..."), og det heter "selvfølgelig" - ikke "selfølgelig". Det var sikkert bare en glipp [;)]

ORIGINAL: Kal-El

Her skulle "for eksempel" vært først i setningen ("Men jeg kan for eksempel irritere meg litt over orddelingsfeil..."), og det heter "selvfølgelig" - ikke "selfølgelig". Det var sikkert bare en glipp [;)]

Jeg må bare snike inn en BURN her..haha[8D]

Det er håp for alle, man kan trene. Jeg har vært på ett forum med flere dyslektikere i mange år, og har nesten aldri sett dem skrive feil omtrent!

Jeg orker ikke lese innlegg på dialekt, med utpreget sms-språk eller forkortelser, eller innlegg som er gjennomsyret av feil, spesielt kombinert med mangel på avsnitt.

ORIGINAL: La linea

Å skrive på dialekt syntes jeg ikke mye om, men å sitte å lage disse IDIOTISKE innleggene om rettskriving blir for dumt, mange mennesker har lese og skrivevansker- RESPEKTER DET...

Mye tull man kan henge seg opp i gitt...

Ingen som har sagt noe annet vel..??
Herregud,må vi roe oss ned litt..
Dette er snakk om folk som ikke GIDDER Å BRY SEG OM SKRIFTSPRÅKET VÅRT !!!

Før du kritiserer andre, så burde du sett på ditt eget innlegg. Det er ikke mellomrom før komma.

Noen skriver jo på ren dialekt , og bruker ordene slik de sier dem , men

Prøver dere i det hele tatt å skrive ting rett , eller er det ikke viktig i det hele tatt å kunne skrive norsk bokmål rett?

Skriver jeg et kjapt innlegg leser jeg ikke over med rettskriving, skriver jeg et offentlig brev eller i jobbsammenheng er det noe annet.

ORIGINAL: Frk.VilliTrusa

Jeg må bare snike inn en BURN her..haha[8D]

Haha, my bad. [8D] Jeg har ofte slurvefeil når jeg skriver på pc jeg altså, og det er heller ikke slike feil vi diskuterer. [;)] Men plasseringen av "for eksempel" kan man godt variere da. Språklig variasjon kalles det. [;)] Men jeg er enig i at det er mer formelt korrekt å plassere det der du foreslo. Jeg har forresten aldri kommentert noen skrivefeil før jeg nå kommenterte og/å-feilen. [:)]

selv har jeg dysleksi, men av og til så går det så fort at det kommer feil som ikke kan skyldes på dysleksien:p

ORIGINAL: arquinne

[8D][8D][8D]

Point taken, se noen innlegg opp[;)]

er det nå så nøye da? jeg retter hvis jeg ser at jeg skriver feil, men bryr meg lite om at jeg eller andre ikke er verdensmesteret i rettskrivning inne på bv eller andre forum for den saks skyld.

ORIGINAL: AB

er det nå så nøye da? jeg retter hvis jeg ser at jeg skriver feil, men bryr meg lite om at jeg eller andre ikke er verdensmesteret i rettskrivning inne på bv eller andre forum for den saks skyld.

Ja det er jo nettopp det som er problemet..skjønner jo at mange ikke brenner like mye for dette som andre,men det er nettopp det du sier der som er problemet..
Folk bryr seg lite..

ORIGINAL: Martes

Før du (A) kritiserer andre, så burde du (B) sett på ditt eget innlegg. Det er ikke mellomrom før komma.

[mobber]

Her skriver du i både A: nåtid/presens- og B: fortid, det er grammatisk feil. I tillegg begynner du et supplerende avsnitt uten "I tillegg / skal heller ikke" - noe som gjør at den blir uten sammenheng. Setningsoppbygningen skal være slik:

"Før du kritiserer andre, så burde du se på ditt eget innlegg. Det er heller ikke mellomrom før komma."

Det var sikkert bare en glipp. [;)]

[/mobber]

Jeg har nok endel slurvefeil.. Men er kun på BV jeg skrive bokmål, ellers skriver jeg dialekt[;)]

Før du (A) kritiserer andre, så burde du (B) sett på ditt eget innlegg. Det er ikke mellomrom før komma.

[mobber]

Her skriver du i både A: nåtid/presens- og B: fortid, det er grammatisk feil. I tillegg begynner du et supplerende avsnitt uten "I tillegg / skal heller ikke" - noe som gjør at den blir uten sammenheng. Setningsoppbygningen skal være slik:

"Før du kritiserer andre, så burde du se på ditt eget innlegg. Det er heller ikke mellomrom før komma."

[/mobber]

Neida, der skal det ikke være "heller ikke", for det er PÅ GRUNN AV at det ikke er mellomrom før komma at hun bør se på sitt eget innlegg. Derfor skulle det stått: "Før du kritiserer andre så burde du se på ditt eget innlegg. Det skal nemlig ikke være mellomrom før komma".

[8D]

1) Nei , jeg henger ikke ut de som har lese/skrive feil
2) ja, jeg har selv litt problemer og skriver ikke rett.
3) Dette var ikke ment som et mobbe, pekefinger, klage, syte tråd
4) Helt ok at folk synes jeg er en idiot ( les: hus om sa at folk var idiotiske som hang seg opp i slikt)
5) Ser dere ikke at jeg stilte et spørsmål på enden av mitt første innlegg
6) Dette er ikke noe jeg tenker masse på eller henger meg opp i, men jeg bare lurer.

Spørsmålet jeg mente å stille var: Dere som ikke skriver dialekt, har et annet morsmål, har dyseleksi , men som skriver bokmål
: Prøver dere , eller tenker dere ikke på å skrive rett??

Jeg er den gammeldagse typen som ikke liker at vårt språk blir gjort om til engelsk blanding, forkortelser og slikt.

[mobber]

[/mobber]

Neida, der skal det ikke være "heller ikke", for det er PÅ GRUNN AV at det ikke er mellomrom før komma at hun bør se på sitt eget innlegg. Derfor skulle det stått: "Før du kritiserer andre så burde du se på ditt eget innlegg. Det skal nemlig ikke være mellomrom før komma".

[8D]

Jeg ville heller ha skrevet: "Før du kritiserer andre så burde du se på ditt eget innlegg, det skal nemlig ikke være mellomrom før komma".

Det høres bedre ut.

[mobber]

[/mobber]

[8D]

Du har rett, jeg skammer meg. Jeg så for meg at setningen tok for seg to forskjellige feil (vet ikke hvorfor jeg tenkte det i det øyeblikket).

Allikevel ville jeg bygget opp setningen slik i stedet:

"Før du kritiserer andre - burde du se på ditt eget innlegg: Det skal ikke være mellomrom før komma."

("Det skal nemlig" høres litt barnehageaktig /arrogant ut i mine øyne: "Pappa'n min er nemlig sterkere enn din, faktisk!!".)

*rister oppgitt på hodet og tusler ut igjen*

Back
Topp