Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Kal-El
ORIGINAL: Misin
ORIGINAL: Martes
Før du (A) kritiserer andre, så burde du (B) sett på ditt eget innlegg. Det er ikke mellomrom før komma.
[mobber]
Her skriver du i både A: nåtid/presens- og B: fortid, det er grammatisk feil. I tillegg begynner du et supplerende avsnitt uten "I tillegg / skal heller ikke" - noe som gjør at den blir uten sammenheng. Setningsoppbygningen skal være slik:
"Før du kritiserer andre, så burde du se på ditt eget innlegg. Det er heller ikke mellomrom før komma."
Det var sikkert bare en glipp. [;)]
[/mobber]
Neida, der skal det ikke være "heller ikke", for det er PÅ GRUNN AV at det ikke er mellomrom før komma at hun bør se på sitt eget innlegg. Derfor skulle det stått: "Før du kritiserer andre så burde du se på ditt eget innlegg. Det skal nemlig ikke være mellomrom før komma".
[8D]
Du har rett, jeg skammer meg. Jeg så for meg at setningen tok for seg to forskjellige feil (vet ikke hvorfor jeg tenkte det i det øyeblikket).
Allikevel ville jeg bygget opp setningen slik i stedet:
"Før du kritiserer andre - burde du se på ditt eget innlegg: Det skal ikke være mellomrom før komma."
("Det skal nemlig" høres litt barnehageaktig /arrogant ut i mine øyne: "Pappa'n min er nemlig sterkere enn din, faktisk!!".)
ORIGINAL: Refleksheks
ORIGINAL: Heijdii
Det var virkelig noe å bry seg om![&:][8D]
Jeg blir like overrasket over hvor mange som mener det ikke er noe å bry seg om/med.
Synes det er en fryd å lese innlegg skrevet av veltalende mennesker med god språkforståelse.
Det er også deilig (ja,faktisk) å høre mennesker med rikt ordforråd som kan uttrykke seg godt muntlig.
ORIGINAL: Julesjarken
Før du (A) kritiserer andre, så burde du (B) sett på ditt eget innlegg. Det er ikke mellomrom før komma.
[mobber]
Her skriver du i både A: nåtid/presens- og B: fortid, det er grammatisk feil. I tillegg begynner du et supplerende avsnitt uten "I tillegg / skal heller ikke" - noe som gjør at den blir uten sammenheng. Setningsoppbygningen skal være slik:
"Før du kritiserer andre, så burde du se på ditt eget innlegg. Det er heller ikke mellomrom før komma."
[/mobber]
Neida, der skal det ikke være "heller ikke", for det er PÅ GRUNN AV at det ikke er mellomrom før komma at hun bør se på sitt eget innlegg. Derfor skulle det stått: "Før du kritiserer andre så burde du se på ditt eget innlegg. Det skal nemlig ikke være mellomrom før komma".
[8D]
Du har rett, jeg skammer meg. Jeg så for meg at setningen tok for seg to forskjellige feil (vet ikke hvorfor jeg tenkte det i det øyeblikket).
"Før du kritiserer andre - burde du se på ditt eget innlegg: Det skal ikke være mellomrom før komma."
("Det skal nemlig" høres litt barnehageaktig /arrogant ut i mine øyne: "Pappa'n min er nemlig sterkere enn din, faktisk!!".)
Hva er det med deg og bindestreker som ikke hører hjemme noen plass? Når du bruker bindestrek her stykker du setningen opp unødvendig og det ender bare opp med å virke arrogant og pretensiøst.
Jeg blir like overrasket over hvor mange som mener det ikke er noe å bry seg om/med.
Synes det er en fryd å lese innlegg skrevet av veltalende mennesker med god språkforståelse.
Det er også deilig (ja,faktisk) å høre mennesker med rikt ordforråd som kan uttrykke seg godt muntlig.
ORIGINAL: reenate
ORIGINAL: Marlu
som sagt over her; for min egen del så går det fort i svingene, og derfor kan det bli en del slurvefeil. Men jeg vet jeg er flink i grammatikk, så [8D]
men jeg får litt makk hvis jeg leser f.eks "hvem vogn skal jeg velge ?" da får jeg lyst å skrive "hvilken, hvilken, hvilken" [8D] Men jeg gjør det ikke da [;)] Jeg forstår jo fint hva de mener [;)]
ORIGINAL: Sicily
Hvorfor overrasker det deg? Det er bv.. Husker du quote-diskusjonen fra mai 2010? [8D]
Hehe, ja den husker jeg. Trodde først du mente mai 2009 -(pause) og grublet lenge på om du faktisk førte logg over når de ulike diskusjonene fant sted [:D]
Ja, det er det sikkert..
Men det er ikke sikkert alle gidder å tenke på å skrive perfekt norsk når de skal skrive
ett innlegg her, det viktigste er at man kan skrive riktig når man skal skrive viktige ting, det er min
mening da![;)] jeg sitter ikke her å tenker, "oi, der var det en skrivefeil i setningen"
derfor bryr jeg meg ikke![:)]
Man er ulike på det, helt klart. Godt er det, så får man noe å diskutere [8D]
Neida, joda.
Altså - jeg tenker som så at HVIS norskkunnskapen SITTER, så er det ikke slik at en må slå opp i ordboka og smake på alle ord for å høre hvordan de skal settes sammen.
Da tror jeg de kommer som perler på en snor, med et par feil her og der som seg menneskelig er.
Jeg er kanskje mye her, men bv er slettet fra hjernen min når laptopen er klappet igjen. [8D] Så; nei.
Regnet med det, noe annet virker slitsomt [:)]
Jeg er kanskje mye her, men bv er slettet fra hjernen min når laptopen er klappet igjen. [8D] Så; nei.
Jeg skal finne opp et tekst-til-tale-program som henter tråder fra "Generelt" på BV en gang i minuttet og leser opp innholdet...
Hehe, jeg tviler ikke. (Her hadde det vært fristende å slenge inn en smilende guling, men det er ikke Supamann så innmari glad i, så da unnlot(unnlater?) jeg det. Alt hva jeg husker! Oi, utropstegn er du heller ikke overbegeistret for. Erase)
En ting jeg har tenkt på ift deg. Kanskje jeg skal finne opp en røykemaskin med lang snorkel, så slipper du å gå ut på verandaen hele tiden for å få`ræ en sigg?
ORIGINAL: Julesjarken
[mobber]
[/mobber]
[8D]
Hva er det med deg og bindestreker som ikke hører hjemme noen plass? Når du bruker bindestrek her stykker du setningen opp unødvendig og det ender bare opp med å virke arrogant og pretensiøst.
Bindestreken er en forlengelse av setningen, akkurat som på ord. Den understreker og forbinder viktigheten- av noe, samtidig som den forlenger- et argument. Bindestrek kan brukes når man vil legge inn en pause i en setning og samtidig understreke noe uten å benytte komma+understrek.
Bindestrek kan brukes som pause av en setning, forlengelse av et argument eller en forklaring, og som forbindelse av to ord/argumenter/motsetninger i en setning.
Arrogant tror jeg nok at jeg fremstår som uansett til tider, med- eller uten- bindestrek.