ang. rettskriving.

Snørose

Glad i forumet
Sitter å leser diverse innlegg på bv her.
Er folk virkelig så dårlig på grammatikk og rettskriving?
Det er jo grunnleggende skriveferdigheter som virkelig har slått feil..eller?
Er jo sikkert mange som har dyseleksi eller ikke har hatt norsk som morsmål...men..

Noen skriver jo på ren dialekt , og bruker ordene slik de sier dem , men de som skriver bokmål, er jo helt på jordet noen ganger.

Nei , jeg skriver ikke alt rett selv..og det er ikke ment som en kritikk, men jeg bare lurer.

Prøver dere i det hele tatt å skrive ting rett , eller er det ikke viktig i det hele tatt å kunne skrive norsk bokmål rett?

Jeg er veldig fan av rettskriving ,og jeg ser ofte på facebook bl.a hvor mye feil voksne folk skriver (som IKKE har dysleksi) !!
Blir egentlig rimelig lei til sinns av det,er veldig synd at folk ikke bryr seg mer om det..
Og nei,jeg er ikke perfekt,og skriver nok mye feil selv men jeg PRØVER vertfall å skrive så rett som mulig.

Skal ærlig innrømme at når jeg skriver et kjapt svar eller innlegg på et forum, så tar jeg f.eks ikke å/og feil, eller skrivefeil fordi det kan gå litt fort i svingene, så altfor høytidelig.  Heller ikke når jeg leser innlegg på forum. Det eneste som kan bli vanskelig å lese er når det ikke er punktum, komma eller stor bokstav.

jeg vet jeg skriver mye feil. pleide å skrive på dialekt før, men slutta med det nå.. ikke blitt helt stø gjen..

Jeg driter ikke i det, men det er mange leifer som sniker seg inn her og der ja[8D]

Hater å lese innlegg uten . og , + de som skriver skikkelig dialekt..da detter jeg helt ut[8D]

Grusomt med laaaaange innlegg uten mellomrom også[8D]

ORIGINAL: Marlu

som sagt over her; for min egen del så går det fort i svingene, og derfor kan det bli en del slurvefeil. Men jeg vet jeg er flink i grammatikk, så [8D]

men jeg får litt makk hvis jeg leser f.eks "hvem vogn skal jeg velge ?" da får jeg lyst å skrive "hvilken, hvilken, hvilken" [8D] Men jeg gjør det ikke da [;)] Jeg forstår jo fint hva de mener [;)]

Ja DET er irriterende!!   "hvem termos er best på tur, hvorfor fjell bør vi gå på, og hva leier dere hytte? "  [8D][8D][8D]

Og jeg må bare få si,at jeg har faktisk sett at dyslektikere skriver BEDRE enn visse andre som bare ikke bryr seg om hvordan de skriver...[&:]

Jeg redigerer ofte postene mine både to og tre ganger hvis jeg ser enkelte FFE ("fast-type-errors"). Jeg skriver sjeldent/nesten aldri feil grammatisk. Mitt problem ligger i FFE og kommainndeling ved lange setninger. Skriver jeg veldig mye hender det jeg lar lar kommafeilene ligge, og holder meg heller til å skille avsnitt for å gjøre det enklere for andre å lese det stykkvis.

Rettskrivning av egne tekster er viktig - ikke bare for andres/lesernes del, men også for egen del i form av at man stadig utvikler sitt eget språk i en konstruktiv retning.

Jeg tenker ikke så mye over det egentlig. Ikke på et forum, men på jobb har jeg tenkt mer over det!

Kjenner meg igjenn av mye her :)
Tilter av de  som skriver hvem vogn , og det der.
Sliter litt med komma , og -å , og selvsagt dette med å holde settningene korte.
Ja,det finnes jo mange dyslektikere som skriver bedre enn noen andre, men det er jo kanskje fordi de vet at de har litt mer
vasnkelig for å skrive/lese rett. Og dette fører da til at de prøver.

Men jeg trur også det kan ha ( tror) noe med utdanning å gjøre?
At de som virklig prøver er de som har måtte levert inn en hel haug med oppgaver som faktisk er streng på
settningsoppbygging og grammatikk som for eksempel høyskole og universitet. Og at de på vidergående, eller ikke utdanning etter videregånde tar litt lettere på det?

Ok , jeg ser at dette kan bli en krangltråd med disse utsagnene, men det er ikke ment som kritikk atter en gang , kun tanker og spørsmål :)

ORIGINAL: Kal-El

Jeg redigerer ofte postene mine både to og tre ganger hvis jeg ser enkelte FFE ("fast-type-errors"). Jeg skriver sjeldent/nesten aldri feil grammatisk. Mitt problem ligger i FFE og kommainndeling ved lange setninger. Skriver jeg veldig mye hender det jeg lar lar kommafeilene ligge, og holder meg heller til å skille avsnitt for å gjøre det enklere for andre å lese det stykkvis.

Rettskrivning av egne tekster er viktig - ikke bare for andres/lesernes del, men også for egen del i form av at man stadig utvikler sitt eget språk i en konstruktiv retning.
Signerer denne, spesielt det som er uthevet! Skriver jeg feil, vil jeg gjerne få tilbakemelding på det, så jeg kan rette det til en annen gang. Jeg skriver ikke alltid riktig, men det er viktig for meg å gjøre det[;)]

Jeg har egentlig nesten aldri tid til å få med meg dine innlegg...hahaha

Er noe som kalles "å fatte seg i korthet" [8D]   

Rettskrivning av egne tekster er viktig - ikke bare for andres/lesernes del, <--- Der skal det være et bindestrek, vær konsekvent - enten bindestrek foran og bak delsetningen - eller komma, ikke begge deler. men også for egen del i form av at man stadig utvikler sitt eget språk i en konstruktiv retning.

Hvordan blir FFE "fast-type-errors"? Da skal det jo være FTE? Eller mener du "fast-forward-errors"?

Irriterer meg litt til tider over veldig dårlig skriving[8D].. sånn som og og å blir byttet om og slikt... Og så blir det litt ille for meg å lese når folk skriver skikkelig dialekt eller nynorsk, må konse noe fryktelig! Om man glemmer et bokstav eller bytter om på et bokstav eller glemmer et stort bokstav så enser jeg det såvitt.[8D]

F.eks. husker jeg aldri hvor det skal være komma, for med dansken skriver men oftere komma enn når man skriver norsk.. Men synes jeg greier det passelig bra![:D]

ORIGINAL: mammatilgullgutten

Jeg vet jeg skriver masse feil, jeg fikk påvist dyseleksi når jeg var 18 år.
Har sliter veldig med dobble bokstaver, komma, punktum, og forskjellen på å/og.Og masse mer.
Men når det kommer slike tråder som dette så blir jeg fryktelig usikker å redd for å poste en tråd, når jeg vet hvor mange som vill rette på meg og irriterer seg over mine tråder.
Det er ganske så mange i samfunnet vårt som har lese og skrive vannsker, men har ikke nødvendigvis dyseleksi.
Kan vi ikke respektere hverandre og konsentrere seg om at jeg prøver å gjøre det beste jeg kan så får andre gjøre som de vill?

tror nok ikke hun er (eller jeg for den saks skyld) ute etter folk med dysleksi..[:)][:)]

Det er nok ingen som kommer til å rette på noen i kommende tråder.
Har lest flere av svarene dine og synes vel ikke akkurat at jeg noen gang har tenk fyy så dårlig hun er på innlegg.. tvert imot[;)]

ORIGINAL: Bare Kari

ORIGINAL: Frk.VilliTrusa

Jeg er veldig fan av rettskriving ,og jeg ser ofte på facebook bl.a hvor mye feil voksne folk skriver (som IKKE har dysleksi) !!
Blir egentlig rimelig lei til sinns av det,er veldig synd at folk ikke bryr seg mer om det..
Og nei,jeg er ikke perfekt,og skriver nok mye feil selv men jeg PRØVER vertfall å skrive så rett som mulig.

Signerer! Synes det er synd at folk ikke bryr seg. Det er noe en må vedlikeholde, og en blir dårligere på å skrive riktig dersom en ikke prøver.

Nettopp!

ORIGINAL: Julesjarken

Rettskrivning av egne tekster er viktig - ikke bare for andres/lesernes del, <--- Der skal det være et bindestrek, vær konsekvent - enten bindestrek foran og bak delsetningen - eller komma, ikke begge deler. men også for egen del i form av at man stadig utvikler sitt eget språk i en konstruktiv retning.

Hvordan blir FFE "fast-type-errors"? Da skal det jo være FTE? Eller mener du "fast-forward-errors"?

Ja, der ser du, nok en FFE jeg gjorde der.... (FTE) [:D]

ORIGINAL: Refleksheks

Jeg er opptatt av formulering og det å skrive så riktig som jeg kan. Legger merke til innlegg hvor det er mye feil - og dårlig språk. Det betyr ikke at jeg irriterer meg over en dysletikers innlegg - jeg snakker om dysleksifrie mennesker med dårlige skriveferdigheter og språk.

Forstår selvsagt at ikke alle tar skrivingen så høytidelig på et forum, men jeg tror at norskferdighetene hos mange ER dårlige punktum.
Sitter kunnskapen - så er det ikke slik at man må smake på alle ord for å skrive noenlunde godt/riktig.

Japp. Er ikke feilfri selv, og merker at ferdghetene påvirkes til det verre av å henge her på forumet, men jeg PRØVER ihvertfall.

ORIGINAL: Bitzyh

Jeg vet jeg skriver masse feil, jeg fikk påvist dyseleksi når jeg var 18 år.
Har sliter veldig med dobble bokstaver, komma, punktum, og forskjellen på å/og.Og masse mer.
Men når det kommer slike tråder som dette så blir jeg fryktelig usikker å redd for å poste en tråd, når jeg vet hvor mange som vill rette på meg og irriterer seg over mine tråder.
Det er ganske så mange i samfunnet vårt som har lese og skrive vannsker, men har ikke nødvendigvis dyseleksi.
Kan vi ikke respektere hverandre og konsentrere seg om at jeg prøver å gjøre det beste jeg kan så får andre gjøre som de vill?

tror nok ikke hun er (eller jeg for den saks skyld) ute etter folk med dysleksi..[:)][:)]

Det er nok ingen som kommer til å rette på noen i kommende tråder.
Har lest flere av svarene dine og synes vel ikke akkurat at jeg noen gang har tenk fyy så dårlig hun er på innlegg.. tvert imot[;)]

Det skjer jo ofte her på bv at noen retter på tråder, derfor jeg tok dette med også[:)]
Tusen takk for det, kan jo kanskje ha noe med at har en sambo som er flink i norsk, er jeg usikker spørr jeg han[:D]
Norsk rettskrivning har alltid vært vannskelig for meg, fordi jeg ser ikke feilene mine. Jeg kan lese gjennom hundre ganger og fortsatt ser jeg ikke mine feil. Og detter er egentlig ett ganske så sårt tema ikke bare for meg, men mange av de som har problemer med dette. Derfor jeg skrev det slik[:)]

Skjønner hvor du vil..! Jeg selv terper meg igjennom så godt jeg kan, på en side er det naturlig men på en annen så har jeg lært meg småtriks så ikke jeg skriver som en aperumpe. Har selv et snev av lese og skriveproblemer[:)]

beklager, ikke sett at det har blitt rettet så veldig i andre tråder[:)]

Back
Topp