ang. "mammablogger"

lykkelita*

Forumet er livet
Jeg har ikke blogg selv og følger heller ingen blogger fast, men jeg har jo vært innom en og annen blogg. Jeg har sett at det finnes ganske mange "mammablogger" der mødre forteller om barna sine, legger ut bilder og milepæler osv.
Hva synes dere andre om denne typen blogging? Er det ikke egoistisk av mødre å gjøre sånt? Er jo ikke sikkert at barna synes det er så morsomt når de blir store, at man kan søke opp hele livshistorien deres på nett. Dere som driver sånne blogger, hva er hensikten? Vise frem barnet? At dere er en lykkelig familie? Hvor går grensen for hva dere legger ut? Tenker dere på at dette blir liggende på nett i all fremtid? At barnet dere en gang blir stor nok til å skjønne hva du driver med, og at h*n kanskje ikke synes det er så kult? Andre tanker om temaet?

Skulle ønske min mor gjorde det,for hun husker ikke en døyt fra jeg var liten....

Jeg synes min blogg er veldig koselig jeg, og har fått bare positive tilbakemeldinger. Tror ikke det er en eneste ting der som ungene kan bli snurt for at jeg har lagt ut.. [:)]

trur nok at den generasjonen som vokser opp nå har et helt annet bilde av internett. Regner med de som skriver mammablogger ikke legger ut om intime/personlige ting, men om positive opplevelser og ting barna klarer.
Hadde syns det var kjempegøy om jeg idag kunne lese en "dagbok" som mamma skrev om livet vårt da jeg var liten. Med bilder av ting vi gjorde, og stoltheten hennes når jeg gjorde ting[:)]

ORIGINAL: forvirretmor

Skulle ønske min mor gjorde det,for hun husker ikke en døyt fra jeg var liten....

Men det er da ikke nødvendig å dokumentere oppveksten til barna sine på nett, for hele verden å se. Man kan jo skrive ned ting og ta vare på bilder til privat bruk. Det gjør vel de fleste? Tenk når "bloggbarnet" begynner på skolen og klassekameratene finner et bilde på nett av h*n der han sitter på potte/skjærer en rar grimase eller noe annet søtt som en 6-åring kanskje kan synes er litt flaut å vise for hele klassen. Mennesker er jo forskjellige, også barn. Jeg synes generelt sett at det er dårlig gjort å legge ut bilder og annen personlig informasjon om andre på nett uten deres tillatelse.

Svæææært mange av disse bloggene er ganske urealistiske mener nå jeg. De viser jo alltid bare gull og glitter, aldri noe negativt. De har svære flotte hus, alle innredet shabby chic, dyre flotte klær og biler.

Hadde vært forfriskende å lese en blogg om gulp, søvnløse netter, renselse og krangling med gubben. [:D]

Jeg tror dette med blogging ikke vil være noe uvanlig for barna våre når de vokser opp. Det vil nok utvikle seg mer og mer. Det blir jo en form for dagbok der mange minner og tanker vil bli skrevet som også kan være moro for barna å se tilbake på. Jeg blogger. Ikke om barna mine, men om det å være syk og om hobbyen min. Det er en fin måte for meg og mine å kunne se tilbake på tida. Å jeg tror også barna mine vil få nytte av det når de blir større.

Man kan selvfølgelig tenke seg om to ganger å være sikker på at det man skriver ikke vil skade barna eller andre nå eller senere. Men tar man sine forhåndsregler tror jeg blogging også kan være en fin ting[:)]

ORIGINAL: lykkelita*

Men det er da ikke nødvendig å dokumentere oppveksten til barna sine på nett, for hele verden å se. Man kan jo skrive ned ting og ta vare på bilder til privat bruk. Det gjør vel de fleste? Tenk når "bloggbarnet" begynner på skolen og klassekameratene finner et bilde på nett av h*n der han sitter på potte/skjærer en rar grimase eller noe annet søtt som en 6-åring kanskje kan synes er litt flaut å vise for hele klassen. Mennesker er jo forskjellige, også barn. Jeg synes generelt sett at det er dårlig gjort å legge ut bilder og annen personlig informasjon om andre på nett uten deres tillatelse.
Da tenker jeg at det er neppe det eneste barnet i klassen[8D]

ORIGINAL: Labambie

Svæææært mange av disse bloggene er ganske urealistiske mener nå jeg. De viser jo alltid bare gull og glitter, aldri noe negativt. De har svære flotte hus, alle innredet shabby chic, dyre flotte klær og biler.

Hadde vært forfriskende å lese en blogg om gulp, søvnløse netter, renselse og krangling med gubben. [:D]

En slik en ville eg kanskje lest og [:)]

Og for å svare på spm; nei, eg blogger ikkje om ungen min. Lager album til ho, der eg skriv ned milepæler, morsomme ting ho seier og gjer. så kan ho velge sjølv kven ho vil dele det med....

Jeg skjønner jo at de som lager disse bloggene gjør det i beste mening, og at de er stolte mødre osv. Men det er jo et faktum at barn ikke er i stand til å avgjøre om de ønsker at barnealbumet skal publiseres for nett og bli der for all ettertid. Det er sikkert mange som vokser opp og fortsetter tradisjonen om å blogge om seg selv og bare synes at det er kos, men foreldrene kan jo ikke vite hvor vidt deres barn blir å synes at det er positivt eller negativt når de vokser opp.

Ser for meg linniiie dama nå [8D] Gudbedre.... ( http://www.linniiie.com/ )

ORIGINAL: SistemannIMagen

trur nok at den generasjonen som vokser opp nå har et helt annet bilde av internett. Regner med de som skriver mammablogger ikke legger ut om intime/personlige ting, men om positive opplevelser og ting barna klarer.
Hadde syns det var kjempegøy om jeg idag kunne lese en "dagbok" som mamma skrev om livet vårt da jeg var liten. Med bilder av ting vi gjorde, og stoltheten hennes når jeg gjorde ting[:)]

Enn om di ikke gjør det?
Det går ann å lage en blogg som ikke hele verden kan se, og dagbok også for den saks skyld... [:)]
Syns det er kos å lese mammablogger, men kunne ikke tenkt meg å legge ut livet til mitt barn, for alle å se... [:)]

Sånn er min - og alle er så provosert fordi "man skal ikke vaske skittentøyet offentlig"  [8D] Men Adrian er en idiot innimellom, Nora sutrer og er vrang stadig vekk og jeg er verdens dårligste husmor. Enten må jeg skrive ingenting, ellers må det bli sånn.. [:D]

ORIGINAL: kattekvinna

En slik en ville eg kanskje lest og [:)]

Og for å svare på spm; nei, eg blogger ikkje om ungen min. Lager album til ho, der eg skriv ned milepæler, morsomme ting ho seier og gjer. så kan ho velge sjølv kven ho vil dele det med....

Ikke sant! Det er egentlig det som er poenget mitt, at barnet bør få velge selv! Å ta vare på minner er jo noe man gjør for barnet sitt, for at h*n skal ha noe å vise sine barn når den tid kommer, og for å huske barndommen når foreldrene blir gamle og glemske. Det er jo kjempe viktig og flott å ta vare på slike minner, men når man legger det ut på net... Hvem er det man gjør det for da? Det er i hvert fall ikke for barnets skyld!

Jeg synes de er drittkjedelige. Jeg gir blanke F i hvor mange ganger ungen til Sandra i Bergen driter iløpet av en dag og hva hun kjøpte på butikken. Jeg bryr meg heller ikke nevneverdig om hvor mye hun koser seg om dagene, hvor fælt det blir å begynne å jobbe og hvor enda mer fantastisk livet er.

Jeg skjønner ikke at det skal gjøre saken bedre.

Gjør det ikke det? Det hadde vært værre for 20 år side da det kun var det ene barnet... Eller ser ikke du det?

ORIGINAL: Senator Malin

Jeg synes de er drittkjedelige. Jeg gir blanke F i hvor mange ganger ungen til Sandra i Bergen driter iløpet av en dag og hva hun kjøpte på butikken. Jeg bryr meg heller ikke nevneverdig om hvor mye hun koser seg om dagene, hvor fælt det blir å begynne å jobbe og hvor enda mer fantastisk livet er.

Hehe, det er jeg helt enig i. De eneste bloggene som JEG synes er nyttig er matblogger med oppskrifter![8D] Men jeg blir flau av å se sminkeblogger, jeg blir provosert av mammablogger og fatter ikke hvorfor voksne mennesker har behov for å brette ut hele privatlivet sitt på nett... Jeg synes det er en skikkelig uting!

Synes ikke det er egoistisk av mødre å blogge om sitt liv som mamma [:)] De er stolte og vil vise frem sine kjære, og det skjønner jeg. Hver gang mini gjør noe nytt så forteller jeg det til mange, og det er ikke alle som har familie i nærheten og da får følge med på hva som skjer igjennom bloggen [:)]  Hadde min mor blogget og jeg hadde sett det når jeg ble eldre så hadde jeg ikke blitt sur, jeg hadde blitt glad av å se hvor fint vi hadde det, hva vi fant på sammen og alle de fine bildene! [:)]

MEN det er selvfølgelig ikke alt som trenger å komme på nett! Visse bilder og ting som ikke trenger å bli delt med hele norges befolkning. Som feks nakenbilder, hvis de har en dårlig dag, krangling osv.

Gjør det ikke det? Det hadde vært værre for 20 år side da det kun var det ene barnet... Eller ser ikke du det?

Nei, det gjør ikke saken bedre at det ligger bilder ute på nett av alle barna i klassen, fordi alle barn er forskjellige!! Noen ville sikkert ikke brydd seg, andre taklet det helt greit, men for noen kan det være skikkelig ille. F.eks. den minst populære ungen i klassen som blir hakket på for alt, dersom det ligger et snørrbilde av h*n på nett så vil det garantert bli en mye større konsekvens av det, enn om det ligger et likt bilde av klassens tøffing ute på nett. Ser du ikke DET? Barn/mennesker er forskjellige og foreldre kan ikke vite hvordan barna deres blir å tenke/føle om å det å dele privatliv på nett. Det bør være opp til barna hvem de vil dele sine private barndomsminner med!

Back
Topp