ang krybbedød..*inspirert*

mirakelimage

Glad i forumet
Ser det er flere i den andre tråden som velger å ha barna på samme rom til ca 6mnd pga fare for krybbedød... dere vet at de kan dø av krybbedød i 2års alder å?? Og det kan skje om barnet sover i vogna,vugga, og alle andre plasser enn bare på natta i senga si...

Vil ikke fornærme noen men syns det er litt på kanten de svarene, alle er vi redde for barna våre og det er helt greit at vi alle gjør ting forskjellig, men om man spør om råd vil man jo kanskje ha råd, ikke bare hold ut, det er fare for krybbedød...
Jeg kommer til å legge adrian på eget rom for HANS beste, for ja vi voksne snorker, vi snakker sammen og vi røyker, og det er bedre for HAN å få sove i ro hele natten uten forstyrrelser..

men jeg forstår også folk som ikke vil det...
men sorry jenter... jeg bare reagerte..

takk [:)] ville absolutt ikke starte noen krangel,..

Må si meg enig her altså. Jeg tror at de barna som dør i krybbedød gjør det uansett hvor de sover...  Alle må få gjøre som de vil, og jeg respekterer alle valg. Her ligger snuppa alene på rommet sitt, og jeg er veldig glad for det!

Vi er alle forskjellige og har ulike meninger. Men en ting vil jeg tro er likt og det er vel at vi alle vil det beste for våre barn:) 

ORIGINAL: kristinpia84

Vi er alle forskjellige og har ulike meninger. Men en ting vil jeg tro er likt og det er vel at vi alle vil det beste for våre barn:) 

Ja absolutt det er det jeg mener, derfor syns jeg det er unødvendig når noen ber om råd ang en sak og komme med en mening istedet for et råd... om du skjeønner hva jeg mener???[8|][8|]
Man kan jo gi råd fordi om man ikke er enige, eller bare la noen andre gi råd...

huff.. veti kke om jeg klarer helt å forklare hva jeg mener men,..

Reagerte litt jeg og, dessverre kan ikke det¨å sove på rom med barna hindre krybbedød, vi sover jo vi også og det er ikke alltid at det er så mye støy når noe så tragisk skjer, noen sovner bare inn. Huff, nesten så jeg ikke orker å skrive om det. Poenget er vel at noen føler det å ha dem på rom ihvertfall føler de har gjort alt de kunne i tilfelle en tragedie skulle ramme. Hvis de ligger på et annet rom vil noen kanskje for resten av livet bebreide seg selv da de kanskje kunne avverget de hvis de hadde hørt noe.

Skjønner alle parter. Største min sov på eget rom fra 10 uker, Vetle sover hos meg av praktiske grunner en stund til. Jeg tenker sjelden på krybbedød og tror nok helst det går bra, det er jo blitt så lite av det nå heldigvis.

jeg er livredd for det jeg å, men jeg tenker litt som så at jeg kan ikke gå rundt å være redd,.. man må jo leve så normalt som mulig..

men det er det værste mareritt!!

Er vel nesten min feil at dette kom opp da siden jeg skrev den forrige tråden[;)]

Jeg må bare få si at jeg tok ingenting ille opp, begynte ikke å tenke noe mer på krybbedød enn ellers. Jeg tenker at når en spør om råd her inne vil en få masse ulike svar, for vi er veldig mange ulike personer med mange ulike meninger og synes egentlig det er bra. Da kan en lese det som står der og velge det en synes er riktigst for seg selv. Også babyene er ulike og har ulike behov så der er sjelden en fasit. [:)]

Jeg ble i hvertfall glad for alle innspill selv om jeg er enig eller ikke i det folk skriver! En god diskusjon får fart på de små grå og det trengs av og til. Er nå godt vi ikke er enige om alt her inne, men viser at vi er ulike[:)]

ja men du må da få lov til å spørre da snuppa vi har alle ulike meninger.. som da jeg leste denne tråden så tenkte jeg : Sover ikke rikke godt nok i senga si på vårt rom? kan det ha noe med at hun er mye urilig om dagen? Vil rutiner endre seg da hun kommer på eget rom ? GJør jeg galt i å ha henne i egen seng på eget rom?

Men jeg mener at du skal gjøre hva du selv syns vennen.. som du sier så sover du ikke godt, og bebisen din vil heller ha en blid og opplagt mamma enn senga på rommet ditt

Jeg gjør nå som jeg vil uansett jeg[;)] Det som er best for meg og gutten. Ønsket bare å høre litt erfaringer fra de som har barn på egne rom hvordan det fugerer. Artig å se hvordan et sånt spørsmål kan utvikle seg!![;)]

Helt enig! Det er enkelte punkter som er veldig viktige å følge sånn som ikke ligge på magen og å ikke samsove om en røyker. Men når babyen sover så sover den, og det er jo bare om vi selv er våkne at vi kan være 100% årvåkne på pustingen dens. Det sier jo seg selv at vi ikke kan gjøre noe slikt! Og da er det jo det samme om babyen sover på samme rom, eget rom, i vuggen eller i vognen.

Noen opplever dessverre det verste som kan skje uten at de kunne gjøre noe for å forhindre det heller, vi kan dessverre ikke sikre oss mot alt...

Men det kjem jo heller ikke av at vi passer på di, grunnen til at de sier man skal ha de sovende på samme rom som foreldrene er jo fordi ungen kjenner lukten av mamma og andres bevegelser og puste lyder så de ikke sovner så godt inn.. mener jeg å huske

Det kan sikkert stemme, for de sier jo at barn som bruker smukk har mindre sjans for krybbedød og siden disse barna sover lettere[;)]

ORIGINAL: mirakelimage

Ser det er flere i den andre tråden som velger å ha barna på samme rom til ca 6mnd pga fare for krybbedød... dere vet at de kan dø av krybbedød i 2års alder å?? Og det kan skje om barnet sover i vogna,vugga, og alle andre plasser enn bare på natta i senga si...

Vil ikke fornærme noen men syns det er litt på kanten de svarene, alle er vi redde for barna våre og det er helt greit at vi alle gjør ting forskjellig, men om man spør om råd vil man jo kanskje ha råd, ikke bare hold ut, det er fare for krybbedød...
Jeg kommer til å legge adrian på eget rom for HANS beste, for ja vi voksne snorker, vi snakker sammen og vi røyker, og det er bedre for HAN å få sove i ro hele natten uten forstyrrelser..

Meget bra innspill, og jeg er meget enig .. reagerte litt selv på den tråden, men ville ikke starte noe som kunne bli tatt feil "vei".

Jeg er livredd for krybbedød, så jeg følger rådene der av den grunnen. Eneste han vil ikke ha smokken, og det kan jeg faktisk ikke tvinge han til!!

Jeg er redd fordi i min familie på begge sider har flere barn som har dødd (i mors mage, svangerskapsforgiftning), men dette har gjort meg livredd for krybbedød i tilegg.

Men de aller fleste vet om rådene for krybbedød. Og om noen synes det er best de ligger på eget rom i forhold til søvn hos begge parter så må vi bare respektere det[:)][:)]

Når man spør om råd så er det jo naturlig at folk også siterer råd fra helsepersonal i dette tilfelle om at barn skal sove på samme rom som foreldrene (dette er som noen nevner ovenfor at barnet vil da ikke sove så tungt da det er andre lyder i rommet).
Det er en del av rådet å faktiskt sitere fagpersoner. Men så må man selv også legge til andre faktorer, som f.eks at dere røyker, at dere ikke får sove selv etc og da ta en avgjørelse selv. og ja krybbedød kan skje hvem som helst og når som helst og man kan ikke forhindre det 100% med hva de vet idag om dette ihvertfall, men man kan forebygge med det lille man vet. Det at noen legger barnet på eget rom i tidlig alder betyr for all del ikke at de er dårlige foreldre, de har tatt en avveilelse av alle forholdene og funnet frem til det som passer inn i deres liv best, og det betyr for all del ikke at barnet kommer til å dø..

ORIGINAL: cecbak

ORIGINAL: mirakelimage

Meget bra innspill, og jeg er meget enig .. reagerte litt selv på den tråden, men ville ikke starte noe som kunne bli tatt feil "vei".

Nei jeg ville ikke starte noe som ble feil jeg heller, men jeg vil heller ha en saklig diskusjon på emnet, og ja jeg er klar over at noen tar alt feil men vi er da foskjellige mennesker med forskjellige meninger og jeg reagerte og ville høre flere synspunkter...
var ikke meningen å få noen til å føle ditt eller datt! her kan man tenke selv og gjøre opp sin egen mening.
en uthvilt mamma er mye bedre enn en engstelig og redd er, uansett om barnet ligger oppå mamma,i egen seng på samme rom, eget rom, eller i vogn!

ORIGINAL: Chocolate girl

Når man spør om råd så er det jo naturlig at folk også siterer råd fra helsepersonal i dette tilfelle om at barn skal sove på samme rom som foreldrene (dette er som noen nevner ovenfor at barnet vil da ikke sove så tungt da det er andre lyder i rommet).
Det er en del av rådet å faktiskt sitere fagpersoner. Men så må man selv også legge til andre faktorer, som f.eks at dere røyker, at dere ikke får sove selv etc og da ta en avgjørelse selv. og ja krybbedød kan skje hvem som helst og når som helst og man kan ikke forhindre det 100% med hva de vet idag om dette ihvertfall, men man kan forebygge med det lille man vet. Det at noen legger barnet på eget rom i tidlig alder betyr for all del ikke at de er dårlige foreldre, de har tatt en avveilelse av alle forholdene og funnet frem til det som passer inn i deres liv best, og det betyr for all del ikke at barnet kommer til å dø..

det er dette jeg ville ha fram, det er ikke ensbetydene med død å legge barnet på et annet rom, og ja det er mye forskjellige meninger blandt fagpersonell også.. jeg har fått bekjed fra helsesøster og sykepleier at så fort han ikke spiser på natta er det bedre for barn og mor å få sove best mulig, om det så er i et annet rom så er det helt greit så lenge man tar de forholdsreglene man bør..

bra innspill [:)] Jeg tror heller ikke det nytter å ha babyen rett på siden av deg.
Å søskenbarnet til Nikolas døde i krybbedød rett før han var 2 år.. å det var ikke om natta! så der hjalp det ikke at han sov på samme rom som foreldrene! [:(]
mener ikke å skremme noen! men man kan ikke forhindre at disse tragiske tingene skjer! UTENOM at man kan ta de forhåndsreglene som anbefales!

har lest en del om krybbedød, å en teori er at det skjer når barnet faller i så dyp søvn å at lungene ikke er utviklet nok til å puste i den dype søvnen så medfører det at barnet slutter å puste. viss denne teorien er rett så legger man jo ikke merke til det uansett.. da skjer det jo så stille! [8|]

Back
Topp