ang kristendom...

sol-stråle

Elsker forumet
Vi har ei dame her i bygda hvor jeg bor som er kristen eller hun kaller seg det da...Men etter min mening er hun gått alt for langt i sin tro, hun går rundt å henger opp klisterlapper i postkasser til folk om at jesus lever og at han skal komme å hente sine, at visst du ikke har en tro er du fordømt osv...
Jeg mener at da er du litt hjernevaska, visst man er kristen skal man da la folk ha den tro man vil er nå min mening, hun har tilogmed prøvd å prente inn i hodet på barn på skolen som hun vasker på at de må tro på gud eller går det dem ille....
Jeg blir så jævlig forbanna på slike folk,,måtte bare ha det ut.

Nå har jeg ikke lyst til å dra i gang enda en lang diskusjon på dette.

Men jeg synes det blir feil å si hun er hjernevaska.
Det å henge opp klistrelapper osv på andres postkasser er vel ikke helt lov? Er ikke det privat eiendom da. Pluss lærere på skolen har ikke lov til å snakke om sin tro så lenge elvene selv ikke spør, må da være samme regler for vaske folk på skolen (om det var det hun gjorde da, er ikke sikker på om jeg tolka deg riktig) :)

hun begynner å snakke om gud og jesus til alle, mens hun vaska sa hun til barna på skolen om at de måtte tro på gud, hun ble anmelt av flere foreldre så nå får hun ikke vise seg på skolen mens det er barn der....jeg og mener det at hun har ikke lov til å gå i postkassen til andre, men det sa politiet ikke noe på..

Helt enig med deg.. Folk må tro på hva de vil, og jeg respekterer det, så lenge de ikke absolutt skal prakke på meg allslags om det de tror på.. Viss de er overbeviste om at vi er fordømte uten å tro like hardt som de, kan de ikke bare være glad for at de (i følge dem selv) har sitt på "det rene"..?
Det er iallefall heilt FEIL å begynne å prakke sånt på unger..!! Da hadde jeg og blir SUR!

Om flere foreldre har anmeldt ho så blir det nok roa ned vil jeg tro.

Selv om jeg er kristen selv synes jeg ikke det er riktig å hive seg over å snakke med folk på den måten. Tror vel egentlig ho mister jobben om ho ikke gir seg det.

Synes det var rart at hun kunne gjøre som hun ville med postkassene, men jeg er ikke så flink på norskeregler hehe :)

ja også det å sette lapper i postkassa, kan jo være farlig, visst hun da råker på noen med dårlig psyke kan jo det ødlegge livet mer for den personen

ORIGINAL: Cecci85

Jeg er kristen da,å tror på Gud , Jesus,Himmel og Helvete...
men¨å holde på sånn synes jeg blir helt feil.... man skal ikke presse hverken den ene eller den andre religionen nedover hode på folk!!
Selvfølgelig når jeg tror at det finnes et helvete så har jeg jo ikke lyst at folk skal ende opp der... skjønner?
Det å tro på Jesus funker jo ikke som en teori,man må jo lissom oppleve det selv,som noe godt som en vil ha i livet...
Det nytter ikke tvinge folk til å tro eller ikke tro hverken det ene eller det andre...
Det er noe en selv må finne ut av.... og stå for!!
Og man skal respektere folk enten de tror eller ikke....

Helt enig med deg Cecci85.. Jeg er også kristen, og jeg skjuler det ikke..
Alle rundt meg vet at jeg er kristen, men jeg maser ikke på dem om at de blir nødt til å omvende seg.

..men en liten ting som irriterrer meg en smule er at jeg som kristen ofte hører at vi må respektere folk som ikke er det (hvilket jeg gjør) og ikke "plage" dem med vår tro. Men når jeg er sammen med ikke kristne folk (dette gjelder selvfølgelig ikke alle ikke kristne!) så opplever jeg ofte at de sitter å rakker ned på min tro og det jeg står for.. Å det er vel ikke akkurat respekt???

Blir liksom litt snålt når de ber meg respektere dem, men de ikke respekterer meg??
(Mannen min har mange ikke kristne venner, så har hvert i mang en ufrivillig diskusjon med de.. og det rare er at det alltid er de som starter diskusjonen..)....

Det forstår jeg godt at du synes er irriterende! Vi som ikke er kristne skal ikke rakke ned på kristne, det går begge veier. Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt klar beskjed om at hvis du skal respektere dem, så får de respekter deg!

[:D]takk junibaby[:D]
Har prøvd noen ganger, men prøver sikkert enda en gang..

ORIGINAL: Junibaby

Ja, de kan bare vente til du en dag er full i sinte hormoner [;)] Da får du nok sagt det så de forstår![:D][;)]

Haha.
AB husk å sette på micen på pc så vi kan høre det etter på :D

ORIGINAL: AB

Blir liksom litt snålt når de ber meg respektere dem, men de ikke respekterer meg??
(Mannen min har mange ikke kristne venner, så har hvert i mang en ufrivillig diskusjon med de.. og det rare er at det alltid er de som starter diskusjonen..)....

Men det er vel det du representerer og tror på de rakker ned på? og ikke deg som person? Da er det ikke deg de ikke respekterer, men troen din og hva den står for i følge deres erfaring de ikke respekterer. Selvfølgelig, hvis de rakker ned på deg som person, da sier de imot seg selv, ettersom da er de neppe dine venner, isåfall dårlige venner.

Mange har opplevd at kristendom/religion har ødelagt mye for dem, splittet familier, trengt seg på der det ikke hører hjemme, og da er det ofte vanskelig å i det hele tatt respektere at noen representerer og støtter en slik tro/religion.

Det har seg jo slik at kristendom historisk sett har stått for mye overtramp ovenfor både troende og ikke-troende, vi er såvidt nettopp ferdig med alt blodbadet (korsfaring , inkvisisjoner og århundrer med kirken som statsoverhode i mange land) og først i dette århundret det har holdt seg forsåvidt rolig, og det kan ta langt tid (og evt aldri) for generasjoner å glemme/akseptere at kristendommen har modnet og forandret/tilpasset seg f.eks demokrati og blitt underlagt sekulært styre. Med en så blodig historie, tenker kanskje mange at det hjelper lite om Gud eksisterer, kristne styresmakter har jo oppført seg som barbarer uansett Gud / ikke Gud frem til begynnelsen av 1900-tallet.
Du som troende / kristen i dag bærer den "arven" på godt og vondt, du har valgt å være kristen, til tross for all dens blodige historikk, og du blir da nærmeste noen kan klage til / diskutere emnet med når dette bringes på banen.

Det kan være vanskelig for mange å forstå at kristne kan støtte kun det gode ved kristendommen, og se bort i fra at det har blitt gjort så mye vondt i Guds navn og i kristendommens navn gjennom historien, og at det enda er diskriminerende elementer i kristendommen  (og stort sett alle religioner) ovenfor enkelte folkeslag, minioritetsgrupper osv. den dag i dag.

Muligens at de starter diskusjonen lokalt der og da, men husk at Bibelen er trykt i million-opplag, i århundrer, hvor den svart på hvitt b.la ser ned på f.eks homofile og kvinner, i dems øyne (og i mine) startet dermed kristendommen sin diskriminering først, lenge før noen klagde på / diskuterte det (før i tiden ble man brent på bål hvis man i det hele tatt sådde tvil om den kristne tro.), og det er kun i nyere / moderne tider at folk har hatt muligheten til å så tvil om / diskutere konseptet bak kristendom (og annen religion) uten å måtte frykte for sitt eget liv (vel, ihvertfall på kristendommen, enda den dag i dag kan man i mange sammenhenger ikke gjøre det samme med f.eks Islam uten å frykte for livet.)

Hvis det er noen trøst, så har kristendommen kommet langt, og modnet seg, blitt mere imøtekommende, og enkelte religioner er i dag der kristendommen var for 700 år siden: barbariske og voldelige - og alltid rett uansett.

Jeg har mange kristne venner, og alle av dem ville sett med store øyne på slik den personen Hilmen beskrev aller først (postkasse-situasjonen) holder på, og tror neppe hun representerer majoriteten av kristne og den kristne livstilen i det hele tatt.

Jeg for min del som ikke-troende sliter ikke med å akseptere troen på Gud, for alt jeg vet kanskje Gud eksisterer, ingenting logisk kan motbevise det. Det jeg derimot sliter med er historikken som nevnt ovenfor, og de fortsatt gjenværende diskriminerende elementene som gjenstår i kristendommen den dag i dag, i mine øyne ville en Gud vært langt mere perfekt enn å lage en religion med elementer / regler som innebærer svake menneskelige trekk som "straff" / "dømmelse av andre", ettersom det er menneskelige konsepter og svakheter, og jeg klarer ikke å se for meg at en evt. Gud skulle vært så lavmål som vi mennesker er som å ty til å dømme andre basert på f.eks seksuell legning eller kjønn, en ekte Gud ville hevet seg enkelt over alt slikt i følge min egen logikk (men det er nå min, og kun min logikk).

ORIGINAL: bast-mor

ORIGINAL: Junibaby

De må gjerne snakke om troen sin til folk som er interessert i og høre. Jeg for min del er ikke det, så hvis noen begynner og skal prakke på meg troen sin så blir jeg sur. Jeg respekterer at de tror, og da må de respektere at jeg ikke gjør det! Folkeskikk kaller jeg det [;)]

Signerer. samme her

Enig! Hvem er dette for ei dame da Hilmen? [:D] Vet jeg hvem det er? he he [:D][:D]

aner ikke hva hun heter men hun bor borte ved butikken...... hun bodde vel på fagernes en stund og ble nesten tvunget til å flytte derfra har jeg hørt... stakkars dame, komme hit i bygda der 5 % er kristne.....

d
ORIGINAL: hilmen

aner ikke hva hun heter men hun bor borte ved butikken...... hun bodde vel på fagernes en stund og ble nesten tvunget til å flytte derfra har jeg hørt... stakkars dame, komme hit i bygda der 5 % er kristne.....

Høres ut som om hun har et helt annet problem som har rent lite med kristendom/religion å gjøre.

Grr så irriterende.. Minnet meg om ei som fløy så mye på Fagernes før som misjonerte så det holdt. Ei med grått hår og skjørt.. Husker hun drev å stoppet alle rånerne for å snakke om Gud!! [:D][:D]
Greit at folk har en tro altså, men de trenger ikke prakke den på andre folk.[:@]

hehe må jo le litt og... torbjørn mener det kan være samme dama, hun her har langt hår og går alltid i skjørt også har hun på seg en lang jakke/skjorte som det står jesus lever på osv,

ORIGINAL: fruluna

Grr så irriterende.. Minnet meg om ei som fløy så mye på Fagernes før som misjonerte så det holdt. Ei med grått hår og skjørt.. Husker hun drev å stoppet alle rånerne for å snakke om Gud!! [:D][:D]
Greit at folk har en tro altså, men de trenger ikke prakke den på andre folk.[:@]

Altså han synes jeg hørte litt kul ut da. Er vel bare å kjøre videre om de ikke vil høre eller snakke om det vel? :)

Jupp da er det henne!![:D][:D] Hun er ikke god i hodet!!
Har stoppet meg et par ganger også og begynt å bable.. Merkelig dame... [8|]

Juuhuu Jesus Lever [:D][:D]

Stakkars..........må være vondt! Noen bør kanskje snakke med henne. Helt greit med relgion men ett sted skjønner "normale" at grensen går.

hehe ja ja fruluna ble du frelst ? hehe

Back
Topp