Ang jordmortimer..

Annanna

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Bestiller man dette selv etter 1. svangerskapskontroll eller får de beskjed fra fastlegen om graviditeten?
Sist var jeg i en litt spesiell situasjon og ble henvist til jordmor i min jobbkommune og ikke hjemmekommune, siden jeg ikke tilhørte den kommunen. Men alt legen spurte meg om nå var om jeg ville ha OUL.. Jeg fikk ikke noe oversikt over når man bør/kan ha timer heller.. (Altså hva som er vanlig oppfølging. Jeg kan vel omtrent få når jeg vil :p)

Regner med at du kan ta kontakt med jordmor selv. Med mindre det er noe ekstraordinært så er den første kontrollen etter OUL rundt uke 24, før 28, 32, 36, 38 og 40 :)

Her i Trondheim må vi kontakte den helsestasjonen man hører til selv og besrille time. Gjorde det senest i dag :)

Jordmortimer bestiller man selv. Vet ikke hvorfor du bestilte første timen hos lege, men hvis du vil ha neste hos jordmor, så må du bare ringe jordmor. Vanligvis holder kommunejordmødrene til på helsestasjonen, så da ringer du dit for timebestilling.

Jordmortimer bestiller man selv. Vet ikke hvorfor du bestilte første timen hos lege, men hvis du vil ha neste hos jordmor, så må du bare ringe jordmor. Vanligvis holder kommunejordmødrene til på helsestasjonen, så da ringer du dit for timebestilling.
Fordi man må ta blodprøver hos legen? Det er vel to ganger iløpet av svangerskapet at man må til lege? Sist gang kunne jeg bare gått til lege, men nå har jeg ny og blir bare og gå til jordmor :)

Regner med at du kan ta kontakt med jordmor selv. Med mindre det er noe ekstraordinært så er den første kontrollen etter OUL rundt uke 24, før 28, 32, 36, 38 og 40 :)
Ah, takk! :) Jeg syns det var lenge til, så kanskje jeg hører om å få en time før det siden jeg var så misfornøyd med legetimen..

Fordi man må ta blodprøver hos legen? Det er vel to ganger iløpet av svangerskapet at man må til lege? Sist gang kunne jeg bare gått til lege, men nå har jeg ny og blir bare og gå til jordmor :)
Nei, er du frisk må du ikke til lege i det hele tatt. Du skal kunne velge om du vil ta kontroller hos jordmor eller lege, eller bytte på som du gjør. Noen jordmødre tar blodprøver selv, andre gir deg en rekvisisjon for å få dem tatt på nærmeste laboratorium. Noen kommuner har for få jordmødre, og prøver å lage "regler" som at den og den kontrollen må tas hos lege, men da må man bare klage om man ikke ønsker det slik. Ikke noe galt i å ta kontroller hos lege om du ønsker det altså, men du må ikke.

Dette har jeg også lurt på. Har vært hos lege to ganger allerede, og har ny time i slutten av mars. Jeg er også til kontroll hos endokrinolog pga lavt stoffskifte. Tar blodprøver både her og der, og synes kanskje det blir mye å holde styr på hvis jeg skal til jordmor i tillegg nå. Selv om jeg gjerne vil til jordmor også, da hun er spesialisert på dette her.. Hehe.
Jeg tror kanskje vi blir henvist til jordmor her jeg bor. I hvert fall har venninnen min blitt det. Men jeg vet ikke om det kun er en engangsgreie og at man må kontakte videre selv?

Var på første kontroll i dag. Med jordmor. Velger å gå dit siden jeg føler meg trygger på spesialistene :)
Siden jeg uansett har legetime neste uke, sa hun at da kunne jeg få han til å henvise til OUL :)

Om du er frisk, er det eneste du trenger papirer på blodtype fra lege. :) Jordmor kan henvise til OUL, sjekke HB, urin osb. Så kun blodtypen du må få papirer på fra lege.

jeg ringte selv, legen min sa bare "også kan du ringe til jordmor for å bestille første timen din på dette nr *****" så da gjorde jeg det ;) fikk time uka etter.

Sist gang fikk jeg beskjed om at jeg måtte til lege nemlig.. Men da veit jeg jo det, og håper jeg får ei grei jordmor å gå til istedet :D

Da jeg ringte helsestasjonen for å sette opp time med jordmor, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne ha time med jordmor før jeg hadde vært hos lege, og fått helsekort for gravide, og tatt prøver. De sa jeg skulle ringe når jeg hadde vært hos lege. Har nå vært hos lege, og hun var overraskende hyggelig, og vurderer nå om jeg bare skal fortsette der, eller bestille neste kontroll hos JM...

Har bare gått til lege, og synes det har vært greit, bestilte time hos jordmor i går, og ho var dritsur fordi at eg ikkje hadde gått til henne før... Velger man ikkje det sjølv da? Fikk rett å slett kjeft

Sniker fra august. Jeg tror det er litt ulikt fra kommune til kommune hvordan de gjør det med jordmor/lege. Jeg bor i Trondheim, og her får jeg alle kontrollene hos jordmor hvis jeg vil. Jeg ringte for første kontroll, de andre kontrollene setter vi opp når jeg er der. Jordmor tar blodprøve på den helsestasjonen jeg hører til vertfall.

Var på første kontroll i dag. Med jordmor. Velger å gå dit siden jeg føler meg trygger på spesialistene :)
Siden jeg uansett har legetime neste uke, sa hun at da kunne jeg få han til å henvise til OUL :)

Om du er frisk, er det eneste du trenger papirer på blodtype fra lege. :) Jordmor kan henvise til OUL, sjekke HB, urin osb. Så kun blodtypen du må få papirer på fra lege.
De tar jo blodprøve for å skjekke at du faktisk ER frisk, og videre for å skjekke om du holder på å utvikle div. Selv om du føler deg frisk, betyr ikke det at du er det:)

Har bare gått til lege, og synes det har vært greit, bestilte time hos jordmor i går, og ho var dritsur fordi at eg ikkje hadde gått til henne før... Velger man ikkje det sjølv da? Fikk rett å slett kjeft
Hva? Hvor langt var du på vei da?

De tar jo blodprøve for å skjekke at du faktisk ER frisk, og videre for å skjekke om du holder på å utvikle div. Selv om du føler deg frisk, betyr ikke det at du er det:)

Nja, tja.. :)
Prøvene man skal ta under svangerskapet er: blodtyping og rhesusbestemmelse, rubella, jernlager og blodprosent.
Så alt utenom type- og rhesusbestemmelse kan man sjekke med JM. Rubella kommer vel an på om man er vaksinert mot det eller ikke.

JM sjekker hB og urin, så lenge man har fulgt vaksineprogrammet som barn er det vel ikke så mye annet enn "bevis" på blodtype man trenger fra lege?

Hemoglobinen som JM sjekker sier forteller jo mye om den er utenfor normalen. ustixen man tar med JM sier jo om det er utslag på protein, leukocytter ++.

Så om man er frisk, har man ikke behov for det helt store hos legen :)

Back
Topp