Ang forelddrestipend fra lånekassen..

Lja022

Forelsket i forumet
Jeg har jo gullfiskhukommelse, og klarer ikke å huske hvordan det var sist jeg fikk barn..
Men må man søke om foreldrestipend for sommeren ? eller er det automatikk i at man får foreldrestipend månedlig etter fødsel ?

Jeg mener det er automatisk siden vi føder på vårparten. Men dette gjelder KUN hvis vi fortsatt har status som student. At man har skoleplass, bare man har en pause/permisjon.
Skjønte du? [8D]

Jeg ble ferdig med bacheloren min sist vår, og har bare meldt meg opp på enkeltemner i sosiologi(full tid) dette året..hadde jo ingen planer om å bli gravid.. så strengt tatt vil jeg jo være ferdig nå til våren.

Men jeg skal søke meg inn til høsten også, for så å prøve å ta studiepoeng ( må se an om jeg får en rolig baby eller ikke) i "permisjonstiden"... strengt tatt blir jeg jo ikke å ta ut noen permisjon..

Vet du/noen hvordan det evt vil være da med stipendet omsommeren ?
huff.. jeg må vel ta meg en tur ned på kontoret til lånekassen jeg..

Har du rett på stipend på det du har søkt (og kommet inn på til høsten) så har du rett på stipend i sommer også. For da har jo du status som student.
Mener hvertfall det er slik, men kanskje noen andre er helt sikker?
Sikkert vanskelig å forstå når man egentlig er ferdig, men må søke på nytt for å beholde stipend/skoleplass. Jeg har ett år igjen av bachelor, så har heldigvis skoleplass, å da får jeg stipend fra mai (juni) og i 44 uker framover, inkl sommeren[:)]

Men vet du om når man kan søke om foreldrestipend? For er jo FRYKTELIG mange vedlegg som skal leveres til lånekassen, blant annet fødselsattest. Og siste stipend kommer jo i mai, så er egentlig avhengig av at jeg får neste utbetalt i juni, å ikke må vente i to mnd pga behandlingstid[8D][8D]

ORIGINAL: Mamma011

Har du rett på stipend på det du har søkt (og kommet inn på til høsten) så har du rett på stipend i sommer også. For da har jo du status som student.
Mener hvertfall det er slik, men kanskje noen andre er helt sikker?
Sikkert vanskelig å forstå når man egentlig er ferdig, men må søke på nytt for å beholde stipend/skoleplass. Jeg har ett år igjen av bachelor, så har heldigvis skoleplass, å da får jeg stipend fra mai (juni) og i 44 uker framover, inkl sommeren[:)]

Men vet du om når man kan søke om foreldrestipend? For er jo FRYKTELIG mange vedlegg som skal leveres til lånekassen, blant annet fødselsattest. Og siste stipend kommer jo i mai, så er egentlig avhengig av at jeg får neste utbetalt i juni, å ikke må vente i to mnd pga behandlingstid[8D][8D]

Man søker vanlig lån/stipend som vanlig for høst/vår 2011/2012.. men nevner at du skal ha barn.

Når du får barnet, så er tiden inne for å søke foreldrestipend - det er da du legger ved fødselspapirer og evt inntektsopplysninger til din samboer. sist jeg gikk ut i permisjon så gikk alt med dette foreldrestipendet veldig greit, ikke noe tull fra lånekassens side.. håper på samme erfaring denne gangen :)

Et greit tips er å be sykehuset lage et fødselsbevis til deg, så slipper du å vente på å få det i posten [;)]

Tror jeg må ringe lånekassen for å høre. Jeg får heldigvis feriepenger fra jobben min i juni, så er reddet der..men er avhengig av å få i juli :S

man får forresten foreldrestipendet for sommeren i et engangsbeløp, tror det er på rundt 15-20 000 kroner om jeg ikke husker helt feil.

Jeg er i samme situasjon som sunmaid. Bare at jeg nå går på privatskole (mottar stipend og lån fra lånekassen likevel) og skal søke meg over på universitetet etter sommeren. Men jeg får jo ikke studieplass før i juli engang. Det er vel da opptaket er. Så jeg lurer på om noen vet om jeg får stipend i sommer og eventuelt hvordan jeg skal gjøre dette. Er veldig forvirret på det hele.

Får man svar om man går på lånekassen og spør? Noen som vet om man må ha time?

Jeg har ringt lånekassen jeg, og fikk til svar at vi må søke opptak til skole ELLER ta permisjon fra studier for å få krav på foreldrestipend.

I mitt og Ponni1 sitt tilfelle, så må vi jo søke opptak til skole. Det er ikke krav om at vi består eksamen tiden vi mottar foreldrestipend, men det er et krav om at vi har studieplass.
Når vi har fått innviglet plass på skolen, så sender skolen automatisk beskjed til lånekassen om at vi er tatt opp, og det er fra da av vi får utbetalt foreldrepenger. MEN vi får etterbetalt for tiden vi ikke har fått (vi får nemlig foreldrepenger fra 3 uker før fødsel).

Det vi må gjøre da er å søke skole som normalt, søke vanlig stipend/lån som normalt, og når barnet er født sender vi inn søknad om foreldrepenger med fødselsattest til lånekassen. Lurt å gjøre det raskt som mulig etter fødsel i og med at det tar noen uker før de behandler søknaden. Når vi er tatt opp til studiene, så betales pengene ut..

Så det ser ut som at vi ikke før foreldrepengene før august..[&:] Men på den lyse side, så får vi jo etterbetalt alt av penger..så da har man jo litt ekstra månedene etter..

jeg fikk beskjed om at jeg måtte fylle ut et skjema når han ble født, eller noe... hmm tror jeg ?[8|]

vet ikke hvordan det er om du søkte for høsten 2010 og våren 2011 sammen, men jeg søkte nå i januar, og måtte skrive inn at jeg ventet barn under undervisningsåret.. Også fikke jeg noen papirer jeg skulle fylle i og sende inn så snart babyen var født.

Så utrolig greit. Vi kan jo søke om engangsstønad, så da er det jo null problem å klare seg i sommer. Nå må jeg bare finne noe som kan være interessant å studere et år. Selv om jeg ikke vet om jeg klarer å fullføre det, så er det litt greit å ha noe å gjøre også.

ORIGINAL: *Tessa*

vet ikke hvordan det er om du søkte for høsten 2010 og våren 2011 sammen, men jeg søkte nå i januar, og måtte skrive inn at jeg ventet barn under undervisningsåret.. Også fikke jeg noen papirer jeg skulle fylle i og sende inn så snart babyen var født.

Jeg fikk også papirer fra lånekassen som man skal fylle ut når babyen er født.
du kan fint laste ned papirene fra www.lanekassen.no også :)

ORIGINAL: Ponni1

Så utrolig greit. Vi kan jo søke om engangsstønad, så da er det jo null problem å klare seg i sommer. Nå må jeg bare finne noe som kan være interessant å studere et år. Selv om jeg ikke vet om jeg klarer å fullføre det, så er det litt greit å ha noe å gjøre også.

Jeg får ikke engangstødnad jeg [&:]

ORIGINAL: sunMAId

Men du får vel foreldrepenger fra NAV da?? Er det ikke slik at man får enten eller?

Hvis du får penger fra lånekassen har du rett på engangsstønad. Noe som er fantastisk. Man har liksom ikke så god anledning til å spare opp penger til utstyr når man lever på 6500 kr i måneden.

ORIGINAL: Mamma011

ORIGINAL: sunMAId

Men du får vel foreldrepenger fra NAV da?? Er det ikke slik at man får enten eller?

hehe, joda..jeg får foreldrepenger[8D] hadde vært kjekt med engangstødnad også.. ingenting galt i å ønske både pose og sekk [8D]

Jeg jobber deltid, så jeg har opparbeidet meg foreldrepenger fra NAV :) men tar ut ferie i juli, så da får jeg jo ikke lønn der i fra heller. Får heller være flink å spare fremover nå, og satse på at jeg får en fin sum tilbake på skatten ;) Foreldrestipend får vi iallefall.

hehe... ja, hvem ønsker vel ikke i pose og sekk?[:D][:D][8D]
Tar ferie i juni/juli jeg også, og siste lønn kommer jo i midten av mai, så her satser jeg alt på feriepenger og skattepenger før stipendet kommer... [8D]

Ser at man må legge ved ett dokument som heter "vedtak fra nav". Noen som vet hva for ett dokument dette er? 

Håper noen av dere kan svare meg på dette....

Jeg jobber så opparbeider meg full rett til foreldrepenger. Men i tillegg til at jeg jobber studerer jeg på deltid(ca 75 % studiebelastning pr semester)

Jeg har til nå ikke søkt lån fra lånekassen da jeg har fått det til å gå allikevel. Men hadde det vært lurt?? Kunne jeg fått dette som foreldrestipend samtidig som jeg mottar foreldrepenger fra Nav??

Eller får man ikke lånet som stipend hvis man jobber såpass mye at man får foreldrepenger??

Klarer meg fint som det er nå, men sier jo ikke nei takk hvis dette også er penger jeg kan få;)

Back
Topp