Angående tidlig ultralyd

Nei, vi hadde nettopp begynt med å ta blodprøve for å undersøke hvorfor. Men så forrige helg tok eg en graviditetstest kun for å være sikker på om eg kunne ta meg ett glass vin å så plutselig så eg en svak svak strek som visste at den var positiv
Da får de jammen følge deg tett- tett opp denne gangen! :)
 
Jeg var på tidlig ul uke 13 og da ble ikke hjertefeilen oppdaget. :( Men på ordinær ul fant de den (uke 19), men kunne ikke si mer enn at det så alvorlig ut. Ble så sendt til fostermedisinsk senter og der fant de ut hva det var. Så bare husk det at det ikke er sikkert de ser noe tidlig med vanlig ul- apparat og uten eksperter.
Gi beskjed om hjertefeilen din til legen og be om tidlig henvisning. Det skader jo ikke å spørre :)
Jeg var på hjerterettet ul med jenta mi da jeg var 21 uker på vei.
Hos spesialister. Så vet jeg må dit. Men ska be om en denne gangen også :)
 
I dag ringte jeg til Fostermedisinsk senter, og de sender innkalling til tul i uke 12 på nyåret :) Så får jeg se om lege vil sende meg på en ekstra tidligere også. Da blir det i så fall på et annet sykehus som er nærmere.
 
Innså nå jeg må reise til nabobyen på dagstur for tul. Noe som er litt kjipt med mindre de har helgeåpent. Min nye jobb er 8 til 16 hver ukedag. Og siden jeg vil holde det hemmelig lengst mulig, og jeg er ny, er det vanskelig å be om en hel dag fri..
 
Jeg hadde tidlig UL uke 6+ med første, og uke 7+3 med nr 2. Den første fordi jeg ikke klarte å tro at jeg faktisk var gravid, og fastlegen tilfeldigvis hadde et gammelt ul-apparat på kontoret sitt. Nr to fikk jeg fordi jeg hadde 3 spontanaborter på under ett år før den spiren satt. Ønsker meg en tidlig UL denne gangen også, men ikke sikker på om jeg får henvisning. Isåfall bestiller vi nok privat.
 
Noen som vet om det er for tidlig å se bankende hjerte 5+6? Har fri den dagen, noe jeg sjelden har, så hadde vært umåtelig praktisk å få tatt TUL den dagen, ettersom at jeg må reise et stykke:smiley-bounce012
 
Noen som vet om det er for tidlig å se bankende hjerte 5+6? Har fri den dagen, noe jeg sjelden har, så hadde vært umåtelig praktisk å få tatt TUL den dagen, ettersom at jeg må reise et stykke:smiley-bounce012

Trenger ikke være det, men når jeg skulle ha tidlig ultralyd da jeg var gravid sist, anbefalte gynekologen å vente til uke 7/8, da er man sikker på at man ser noe.
Jeg var inne på ultralyd i uke 6+6, da så vi bare en prikk, ingen aktivitet. Det var riktignok en fersk assistentlege som tok ultralyden, de konkluderte med at det mest sannsynlig ikke var håp eller at jeg bare var 4 uker på vei (noe som ikke stemte med noe). Fikk komme tilbake en uke senere, da så vi en fin liten "bebbis" med bankende hjerte :Heartred Ble da datert til 8 uker på vei. Denne gangen hadde jeg en dreven overlege på kvinneklinikken som tok ultralyden. Har vist veldig mye å si hvor flink den som tar ultralyden er. Uansett, det var en forferdelig uke mellom de to ultralydene!
 
Trenger ikke være det, men når jeg skulle ha tidlig ultralyd da jeg var gravid sist, anbefalte gynekologen å vente til uke 7/8, da er man sikker på at man ser noe.
Jeg var inne på ultralyd i uke 6+6, da så vi bare en prikk, ingen aktivitet. Det var riktignok en fersk assistentlege som tok ultralyden, de konkluderte med at det mest sannsynlig ikke var håp eller at jeg bare var 4 uker på vei (noe som ikke stemte med noe). Fikk komme tilbake en uke senere, da så vi en fin liten "bebbis" med bankende hjerte :Heartred Ble da datert til 8 uker på vei. Denne gangen hadde jeg en dreven overlege på kvinneklinikken som tok ultralyden. Har vist veldig mye å si hvor flink den som tar ultralyden er. Uansett, det var en forferdelig uke mellom de to ultralydene!

Huff, kan tenke meg at det var en forferdelig uke ja!!:confused1 Kanskje lurest å vente litt da?:) Blir bare så veldig utålmodig etter å få et første glimt av den lille:love017
 
Huff, kan tenke meg at det var en forferdelig uke ja!!:confused1 Kanskje lurest å vente litt da?:) Blir bare så veldig utålmodig etter å få et første glimt av den lille:love017

Skjønner deg godt :) Er der selv også, søkeloggen min på google er nesten bare noe ala "hvor tidlig se hjerte slå", "hvor tidlig ta ultralyd", "hvor ta tidlig ultralyd privat" :p
 
Skjønner deg godt :) Er der selv også, søkeloggen min på google er nesten bare noe ala "hvor tidlig se hjerte slå", "hvor tidlig ta ultralyd", "hvor ta tidlig ultralyd privat" :p

Hehe.. så godt å se at man ikke er alene om å være helt oppslukt:happy093
Tror jeg venter med TUL til romjula. Da er jeg i uke 9 :)
 
Jeg har fastlege som har UL apparat. Hun titter inn til mageboeren på vært legebesøk, så jeg håper på å få se et hjerte før jul, men er da bare 7+0.
 
Noen som vet om det er for tidlig å se bankende hjerte 5+6? Har fri den dagen, noe jeg sjelden har, så hadde vært umåtelig praktisk å få tatt TUL den dagen, ettersom at jeg må reise et stykke:smiley-bounce012

Det skal være mulig, men da må man ha godt utstyr OG en god lege. Samt litt flaks tror jeg..?
De fleste ser ikke bankende hjerte før tidligst midt i uke 6, kanskje til og med 7..
 
Det skal være mulig, men da må man ha godt utstyr OG en god lege. Samt litt flaks tror jeg..?
De fleste ser ikke bankende hjerte før tidligst midt i uke 6, kanskje til og med 7..

Ser ut til at det blir tul i romjula istedet :happy: Skrekken er at de ikke finner noe og at jeg da må gå rundt og bekymre meg i påvente av ny ul:shy:
 
Ser ut til at det blir tul i romjula istedet :happy: Skrekken er at de ikke finner noe og at jeg da må gå rundt og bekymre meg i påvente av ny ul:shy:

Jeg skal ta i uke 50-51 tror jeg. Om jeg får time da.
Da jeg mellom 6+6 og 8+2.
 
Går til gyn/spesialist pga pergokurer. Har henvisning fra han til Porsgrunn klinikken i januar. Ringte bare å sa at jeg ville ha en samtale ang det, og at vi kanskje ikke trengte timen likevel. Har jo innvendig UL for å sjekke EL i forbindelse med pergo hver mnd uansett, så satser på å se at det er noe inni der neste time. Er bare 6+1 når jeg har time da..
 
Tror dere at mannens eksponering av Zikavirus er god nok medisinsk grunn til tidlig UL? Tenkte å ringe legekontoret i morra :)
 
Tror dere at mannens eksponering av Zikavirus er god nok medisinsk grunn til tidlig UL? Tenkte å ringe legekontoret i morra :)

Godt mulig! På den andre siden så kan man trolig ikke se noe galt veldig tidlig altså, med mindre man er på organrettet ul. Jeg var på tul forrige gang i uke 13 og da fant de ikke hjertefeilen hennes selv om den var massiv og selv om de så på hjertet også.
 
Godt mulig! På den andre siden så kan man trolig ikke se noe galt veldig tidlig altså, med mindre man er på organrettet ul. Jeg var på tul forrige gang i uke 13 og da fant de ikke hjertefeilen hennes selv om den var massiv og selv om de så på hjertet også.

Zika påvirker vel ofte hodeskallen også, det bør vel vises om det er unormalt? Altså den er vel ganske deformert. Mulig det er for tidlig. Tenker hvert fall å spørre, verste jeg får er et nei!
 
Er det mulighet for henvisning til tidlig ul når man har hatt 1 sa i uke 14 og to i uke 7 men ikke vært hos lege osv?
 
Back
Topp