Angående sparing.

Vi sparer 500 kr hver i måneden på fond, også sparer vi hele barnetrygden til mini (halvparten i fond og halvparten på sparekonto). Ellers "sparer" vi ved å betale ned en del mer på lånet enn det vi skal nå som renta er lav. Vi skal ut og se etter hus innen et par år så da betaler vi ned mer nå så vi har mest mulig egenkapital.

1000 kr til minien (som vi bruker av når vi trenger utstyr til han), 1000 kr til ferie i mnd slik at vi kan leie ei hytte en uke i sommerferien uten å bruke opp feriepengene :) og mellom 7-12000 på bufferkonto. Når vi har fått bufferkontoen opp til ønsket beløp, om ca 6 mnd blir vi å spare rundt 4000 kr i mnd som vi kan bruke på hva vi vil :) Vi har utbetalt samlet ca. 40000

Har ikke særlig mye til sparing og sparer ikke fast hver mnd men når vi har til overs :) Har satt opp en egen liten sparing til nestemann når jeg blir gravid :) Er nå 700kr der x)

Det er dålig tid til å spare med lav rente, liten vekst i arbeidslivet og håy inflasjon, så utover en rimlig Buffer er det mer fornuftig å betale ned gjeld.

Men har man noet spesial som man skal spare til da sparer man selvføleglig :)

Her sparer jeg 500,- i bsu og 300,- i fond. Også får unga barnetrygden på sparekonto

Vi prøver å få barn og tenker å spare 2000 på bsu og 2000 til barn. Mye utgifter som jeg tror vil komme når vi får barn

Har fast trekk på 1400 hver mnd. I tillegg blir all barneteygd satt på egen konto til lilleguttvsom han får når han blir voksen ;) mannen tjener bedre enn meg og sparer rundt 3000 pr mnd. Vibhar begge en bra buffer :)

Her skal vi reise med andre familier som har betraktelig enklere økononi enn det vi har, så skal vi være med så må det skjerpes. Har absolutt ingenting til baby heller og vil jo gjerne føle at vi har råd til å kjøpe en sikker bilstol og en vogn jeg kan trives med feks. Luksusproblemer. Huset ramler fra hverandre så penger må spares der også så vi har mulighet til å fikse etterhvert :)
Det er gøy å spare når det har gått en stund.. men ofte skjer det ting så alt forsvinner merkelig nok.. kræsja med bilen en gang og fikk vannlekkasje en annen gang.. håper virkelig det ikke må ut noe mer nå på slike uheldige hendelser :p

Jeg må bare spørre: Huset deres faller fra hverandre, og dere venter baby, men prioriterer 5 ukers ferie?
Bilstol og vogn koster fort 10 000+++ alene.. Det hadde jeg aldri klart å forsvare for meg selv.

Sparer 5000 kr til meg selv hver mnd, på felles sparekonto sparer vi 1000 kr til sammen hver mnd. 7000 kr til sammen på felles buffer/regningskonto. Sparte/sparer ikke til babyen som kommer i januar, vi begynte heller tidlig med innkjøp for å ikke få så store utgifter til babyutstyr hver mnd og det har funka til nå, har ikke måtte bruke fra spare-/bufferkonto :) Tenker å spare 1000 kr (barnetrygda) til han når han blir født.

Sparer barnetrygd i en konto
1000 kr i hestekontoen
Så sparer jeg det som blir igjen etter vær mnd som ligger på 300 til 2000 kr

Back
Topp