Her er det ganske variert, men har en mann som nesten ikke spiser noe grønnsaker. Har vi lapskaus f.eks sitter han og piller ut gulrotbitene. Jeg lager som regel uten grønnsaker i retten, men har det ved siden av, evt lager basis uten, og så tar en porsjon til han i en egen kjele før jeg tilsetter grønnsaker. Fisk har vi som regel en eller to dager i uka. Oftest lettsaltet torsk, eller rømmestekt laks, men også endel hjemmelaget grateng eller fiskesuppe, evt fiskepinner om jentungen får velge. Søndager har vi skikkelig søndagsmiddag, stek (elg, kalv, okse, hjort eller svin) , ribbe, helstekt and, kylling eller kalkun. Alltid med godt med grønnsaker, potet og saus.
Jeg er generelt glad i å lage mat, og er vel i grunn ganske flink til det også. Lager mye tradisjonelle retter, som frikassé, kjøttkaker, kjøttpudding, lapskaus osv, men også endel indisk, kina/japan/indonesisk, mexicansk, og søreuropeisk.
En dag i uka får sønnen bestemme hva vi skal ha, da blir det gjerne burgere, pizza eller taco.
Vi prøvde oss med at mannen skulle lage middag en dag i uka, men etter et par måneder satte jentungen foten ned, for han lagde kun 3 ting, spagetti, gryte med ris og kjøttdeig, eller pølser, og hun ble "møkklei" alle tre, så nå lager han vel en gang i mnd. Og istedet lager jeg en lettvint middag en gang i uka, enten kjøper ferdig grøt og varmer ( har funnet ut at det er like billig og bra som å lage selv), eller lager noe hurtig, omelett, blomkålsuppe med skinke, tomatsuppe med egg el.l.
Som regel lager jeg en slags ukeplan, skriver det ikke opp, men har det i bakhodet, så jeg tar opp fra frysen for et par dager om gangen. Handler inn meste av kjøtt i Sverige, og får endel elg fra foreldrene mine, så vi har fryseren full, og mitt nyttårsforsett er å bruke fra frysen minst 5 dager i uka... er foreløpig gått fint, så håper at innen sommeren er alt fra i fjor brukt opp..