Andregangsmamma

Megogmineto

Glad i forumet
Julikulene 2020
Hei! Alle dere med barn fra før. Hva tenker dere rundt informering til storesøster eller storebror? Når? Hvordan? Jeg er så redd for at storesøster kan bli sjalu eller tro vi skal få ny baby og hun nå blir glemt. Hvis dere skjønner. Tanker?

Hei! Alle dere med barn fra før. Hva tenker dere rundt informering til storesøster eller storebror? Når? Hvordan? Jeg er så redd for at storesøster kan bli sjalu eller tro vi skal få ny baby og hun nå blir glemt. Hvis dere skjønner. Tanker?
Tenker at når magen blir stor så må vi prate om babyen i magen, lese bøker om babyer og søsken, og prøve å være like mye tilstede for henne. Blir nok litt vanskelig, men de fleste takler det vel ganske greit? Hun blir 3 når babyen kommer :happy:

De med flere barn kan sikkert fortelle hvordan de har gjort det før :p

Jeg tenkt på også, og er derfor frem og tilbake på om jeg skal vente med å fortelle til jul som opprinnelig tenkt, eller om det er bedre for vordende storebror få vite det en god stund før.

Her er storesøster bare halvannet år når lillebrøster entrer verden. Vi har derfor ikke så store planer om å fortelle noe på forhånd, hu skjønner vel ikke stort uansett. Annet enn «peke på babyen» «mamma har baby i magen Etc». Må nok jobbe med sjalusigreier etc etter fødsel istedenfor.

Jeg har en jente på 3. Kommer nok til å drøye med å fortelle ho det, med mindre ho stiller spørsmål om at magen vokser eller hvis jeg blir dårlig.
Tenker først og fremst på at ventetiden blir utrooooooolig lang for et lite barn som bare venter. Kommer til å informere øvrig familie før jeg snakker med ho om det. Jo kortere ventetid - jo bedre :p

Vi kommer til å fortelle storebror det etter 12 uker. Men det er fordi han er såpass stor, snart 3 år, og fordi han er så glad i babyer og mager :p han har sett episoden der daniel tiger får en lillesøster sikkert 20 ganger. Kan faktisk anbefale den sesongen med tanke på å forberede kommende storesøsken. Tror den setter ord på endel.

Ellers er det vel viktig å gi storesøsken litt ansvar og få de til å føle seg viktige. Men har ikke hatt to barn før, så vet egentlig ikke hva jeg snakker om :hilarious:

Venter med å fortelle det her også. Vi har en på 1,5 år, som nok ikke forstår noe særlig av det enda.

Storebror her er 13 år når han får søsken så tror jeg slipper unna det meste av søskensjalusi osv :p

jenta mi er 7 år, 8 når baby kommer, så den problem stillingen har ikke jeg, da hun maser hull i hode på meg for at hun vil bli storesøster :hilarious:

Her er første 4 år, og 5 når nummer 2 kommer. Vi skal fortelle det på julaften, da er vi 10+6 og bare en snau uke til 12+0. Sjalusi tenker jeg ikke så mye på, da vi er oppmerksom på at han kanskje blir litt sår. Men han er såpass stor at jeg tror det går fint. Heller ser jeg frem til å kanskje få litt hjelp til å hente bleie osv inkludere barnet så ordner det seg nok.

Dette blir nr 2 for oss også. Tror jeg vil vente til magen synes før vi forteller til nr 1, som vil være 4 år når søster/bror kommer. Rett og slett for å gjøre ventetiden så kort som mulig :p

Mine barn vet det allerede. Men så er de såpass stor at man slipp ei lang forklaring. De er 15,13 og 10år gammel.

Vi har ikke pratet så mye om det ennå, men tenker å være åpen med han om at det er en baby i magen osv. Prate mye om hvordanddet blir å være storebror. Han blir 3 i juni. Litt usikker på når vi skal si noe, men tenker at jeg først vil høre hjertelyden, evt også vente til etter TUL i 12+4 hvor vi får se at alt er bra med den lille.

Jeg leste akkurat noe om dette og det var anbefalt for de minste som skal bli storesøsken at eventuelle endringer i livene deres gjøres i god tid før babyen kommer. F.eks. Skal de sove på et nytt rom, begynne i barnehagen, osv. Store endringer er mer enn nok for de minste så da var det positivt å introdusere dette 3-4mnd før babyen skal komme slik at det ikke blir for mye forandring på en gang. Det samme gjaldt rutiner hjemme (hvem steller, legger, frakter) og at begge foreldrene kunne bli litt likeverdige her slik at det ikke endres med baby (hvis mor trenger ekstra hvile og søvn) og at det kunne være lurt å venne de til å bli passet på av andre allerede nå (hvis det blir aktuelt senere) slik at det ikke blir en følge av at det kommer baby i hus. Jeg syns mye av dette hørtes fornuftig ut.

Her er den vi har fra før snart 1,5år, så er ikke så mye han skjønner :p

Storebror blir 2 år rett etter mageboeren kommer så kommer nok ikke til å gjøre så mye av det .. men blir nok etter hvert å fortelle å peke på magen at der er det en baby og litt slikt :happy:

Vi benyttet sjansen her og tok det i helgen selv om jeg bare er 6 + 3. De hadde tema dag i Bhg forrige uke om baby og babymaking. Så ble veldig naturlig og faktisk veldig greit å fortelle da. Han er 4 år nå :)

Sønnen min kommer til å være 5 når lillebrøster kommer, og har så utrolig lyst til å bli storebror, så jeg tenker vi forteller i julen eller på nyåret. En gang etter uke 12 :)
Vil ikke fortelle for tidlig heller hvis det ikke går bra.

Vil tro rundt uke 12 eller kanskje nærmere OUL/etter OUL. Han er 4 år og har maset om en baby i laaang tid nå :hilarious: Merker jeg er mer nervøs/redd denne gangen enn med første da..

Vil tro rundt uke 12 eller kanskje nærmere OUL/etter OUL. Han er 4 år og har maset om en baby i laaang tid nå :hilarious: Merker jeg er mer nervøs/redd denne gangen enn med første da..
Jeg er også mye mer redd med denne enn første, tror kanskje det er fordi jeg nå vet hva jeg mister, hvis jeg mister.

Back
Topp