Andre søndag i advent

Ja, kan ikke risikere å ikke få den maten man vil ha :p hun sier også pæje (pære) og manan (banan) :p

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Kjempe flink:D det er så gøy når de sier ord! Liana sier "baba/blaba" til banan :P ikke like flink :P men hun prøver.. haha

☆★hilsen meg★☆

Altså : risdrikk inneholder arsen, og soya inneholder østrogen, som kan gjøre jenter fruktbare mye tidligere enn normalt, og hos gutter kan mye soya ødelegge testikkelvev..
Så ville nok passet på mengden og hyppigheten. ;)

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Sony Xperia z via appen ;-)

Altså : risdrikk inneholder arsen, og soya inneholder østrogen, som kan gjøre jenter fruktbare mye tidligere enn normalt, og hos gutter kan mye soya ødelegge testikkelvev..
Så ville nok passet på mengden og hyppigheten. ;)

Storebror april09 <3
Lillesøster juni12<3

Sony Xperia z via appen ;-)
Her bruker vi risdrikk og soya i mat, rett og slett for å gjøre melkefri matlanging mulig! Heller det enn blodig diaré og oppkast!!!
Men som drikke bruker vi kun vann, juice og nutramigen 2!

Her bruker vi risdrikk og soya i mat, rett og slett for å gjøre melkefri matlanging mulig! Heller det enn blodig diaré og oppkast!!!
Men som drikke bruker vi kun vann, juice og nutramigen 2!

Kjære vene, var da ikke meningen å gjøre deg så sinna. Skjønner jo jeg og at det ikke er bedre med oppkast og blodig diare. Men da mener jeg at havremelk er et bedre alternativ. Det inneholder ikke de farlige stoffene for små barn som soya og ris.

Kan fint lage mat på havremelk og, det gjør vi i bhg.

Jeg skrev ikke dette for å hakke på deg for det du gjør, men ville bare opplyse om dette, for er ikke alle som vet det.

Og jeg personlig mener at det er ikke noe særlig å evt forårsake at våre sønner kan bli sterile heller, jeg ville iallefall kjent på den hvis ungen ville slite med å få barn som voksen. Da ville jeg heller satsa på havremelk.

Kjære vene, var da ikke meningen å gjøre deg så sinna. Skjønner jo jeg og at det ikke er bedre med oppkast og blodig diare. Men da mener jeg at havremelk er et bedre alternativ. Det inneholder ikke de farlige stoffene for små barn som soya og ris.

Kan fint lage mat på havremelk og, det gjør vi i bhg.

Jeg skrev ikke dette for å hakke på deg for det du gjør, men ville bare opplyse om dette, for er ikke alle som vet det.

Og jeg personlig mener at det er ikke noe særlig å evt forårsake at våre sønner kan bli sterile heller, jeg ville iallefall kjent på den hvis ungen ville slite med å få barn som voksen. Da ville jeg heller satsa på havremelk.
Synes havremelk setter smak på mange typer mat, er ikke egnet f.eks i sauser o.l. Men hver sin smak!

Soya kan føre til næringsmangler hos spedbarn, om de får mme basert på soya som eneste næringskilde, da det ikke er næringsrikt nok til det. Men som ingrediens i enkelte matvarer, i et ellers variert kosthold, går det fint.

Videre er soya i matlaging ganske kontroversielt, og mange av "faktaene" som florerer der ute er ganske så bunnløse. Husk at nettsteder som Familieverden etc ikke akkurat publiserer forskningsartikler ;)
Tror at hvis du leser denne så kan du roe litt ned, og være litt mindre hysterisk :p

http://nhi.no/forside/blir-ikke-mer-feminin-av-a-spise-soya-39990.html

Siden nyere forskning viser det motsatte av det du påstår, og det er snakk om fåtall ganger i matlaging noen ganger i uken at jeg bruker soya. Så nei, er slettes ikke bekymret!
Kumelk er heller ikke bra for barna i store mengder, kan føre til astma, og ikke minst melkeallergi, og hemmer jernopptaket i kroppen men ingen som roper høyt om det...og ja, jeg blir irritert over slike "bedrevitende" holdninger som folk ikke klarer å holde for seg selv, iallfall uten å ha undersøkt fakta!

Last edited:
...litt mer på forskning om barn og soya om noen er interessert!!!

Mange blander hormonet østrogen og stoffet fysoøstrogen, sistnevnte finnes i Isoflavoner som er i soya. Fysoøstrogen er ikke det samme som østrogen, og påvirker ikke kroppen som et hormon.

Forskning på dette finnes her:

http://m.ajcn.nutrition.org/content/92/3/556.abstract

Resultatene i american journal of clinical nutrition viser at jenter som har hatt en høy konsentrasjon av Isoflavon (stoff som er i soya) i dietten sin når puberteten gjennomsnittlig 0.7 år seinere enn jenter med lite soya i dietten. En effekt av dette er at jenter som når puberteten seinere får redusert risiko for brystkreft.

En annen studie publisert i medisintidsskriftet "pediatrics" viser at i samfunnet generelt har jenter i løpet av de siste 20 årene stadig nådd puberteten tidligere, uavhengig av kosthold.

Altså: vi, i alt 5 stykker her inne, som har barn med melkeallergi, kan trygt gi barna våre mat med soya i kosten!

"Forskningen" man finner på google om effekt av soya på småbarn er ikke evidensbasert i nyere tid, og man MÅ være kildekritisk når man leser slike artikler. Ikke ta alt for god fisk!

Back
Topp