Anbefalinger på barnevogn?

Snart-mamma

Flørter med forumet
Junibollene 2023
Hei! Jeg er førstegangsgravid og aner ikke hva man skal se etter i en barnevogn (annet enn lav vekt). Er så mye forskjellig, både nytt og brukt :confused2 Hører at det er viktig med gode hjul til vinterstid/terreng og har fått anbefalt merkene Mountain buggy og Bugaloo. (Vi er gjennomsnittlige turgåere, og regner med å spasere til feks matbutikken.) Noen forslag? :smile
 
Hei! Jeg er førstegangsgravid og aner ikke hva man skal se etter i en barnevogn (annet enn lav vekt). Er så mye forskjellig, både nytt og brukt :confused2 Hører at det er viktig med gode hjul til vinterstid/terreng og har fått anbefalt merkene Mountain buggy og Bugaloo. (Vi er gjennomsnittlige turgåere, og regner med å spasere til feks matbutikken.) Noen forslag? :smile

Hvilket terreng går dere mest tur i - lette grusveier eller mer skikkelig grusveier hvis du skjønner. Hvor viktig er god demping kontra liten og nett vogn? Hvor viktig er plassen den tar sammenlagt? Er noen av dere spesielt lange (gjelder vel egentlig om man er 190 og høyere, da er det en del vogner som vil ha for kort håndtak). Også har det litt å si hvor lang vinter man har - jeg ville vektlagt gode kjøreegenskaper på snø om jeg bodde på steder i landet med lang og snøfylt vinter, mer enn feks i Oslo og andre byer på kysten som har kortere vinterperioder.
Og du vil kanskje også helst ha mulighet for vendbar sittedel?

Og har du sett noen vogner som du tenker «den der synes jeg ser fin ut»?
Valg av vogn er jo mye basert på hvilket design man liker, ofså kommer dommen når vogna skal brukes i praksis. Er den praktisk nok? Har den de egenskapene man faktisk foretrekker? Det er vanskelig å vite før man har prøvd en vogn over litt tid - dessverre - og også subjektivt. Men vil si at de store merkene stort sett har veldig gode vogner!
 
Anbefaler min Thule Urban glide 2. Virkelig en fantastisk vogn!! Jeg er mye på tur og denne vogna tar alt av terreng og snø. Samtidig er den kjempesmud på asfalt/senter :D Hadde aldri valgt noen annen fremfor!
 
Hvilket terreng går dere mest tur i - lette grusveier eller mer skikkelig grusveier hvis du skjønner. Hvor viktig er god demping kontra liten og nett vogn? Hvor viktig er plassen den tar sammenlagt? Er noen av dere spesielt lange (gjelder vel egentlig om man er 190 og høyere, da er det en del vogner som vil ha for kort håndtak). Også har det litt å si hvor lang vinter man har - jeg ville vektlagt gode kjøreegenskaper på snø om jeg bodde på steder i landet med lang og snøfylt vinter, mer enn feks i Oslo og andre byer på kysten som har kortere vinterperioder.
Og du vil kanskje også helst ha mulighet for vendbar sittedel?

Og har du sett noen vogner som du tenker «den der synes jeg ser fin ut»?
Valg av vogn er jo mye basert på hvilket design man liker, ofså kommer dommen når vogna skal brukes i praksis. Er den praktisk nok? Har den de egenskapene man faktisk foretrekker? Det er vanskelig å vite før man har prøvd en vogn over litt tid - dessverre - og også subjektivt. Men vil si at de store merkene stort sett har veldig gode vogner!
Tusen takk, her var det litt å tenke på! Vi bor i Kristiansand og har ganske mild vinter, men stor høydeforskjell mellom med og samboer (162 vs 190) :knegg: Går som regel tur på fortau eller grus, vendbar del er et must. Skal se hva jeg finner :smile
 
Jeg gikk mye tur både i byen, til butikken og på grusvei i skogen. Tfk joggster twist synes jeg var gull, romslig rom under vogna, lett å god, bra i snøvær, grusvei og lett og trille rundt i selv trange butikker. Den blir og ganske liten når man slår den sammen. Men det jeg likte best var nok håndBREMS*, synes alltid det er ekkelt med nedoverbakker med barnevogn. Mye bedre når man kan bremse ned bakken istedenfor å bruke egen vekt!
 
Last edited:
Tusen takk, her var det litt å tenke på! Vi bor i Kristiansand og har ganske mild vinter, men stor høydeforskjell mellom med og samboer (162 vs 190) :knegg: Går som regel tur på fortau eller grus, vendbar del er et must. Skal se hva jeg finner :smile

Da ville jeg ha sjekka ut
  • Bugaboo Fox 2 eller 3
  • Tfk Mono Kombi
  • Easywalker Harvey
  • Uppababy Vista V2
  • Emmaljunga Alu S
  • Cybex Priam
  • Joolz Day 3
Disse vognene er det litt varierende hvor man kn finne i fysisk butikk, men barnas hus og babyshop har mange av disse inne. Mine favoritt merker er Tfk Mono Kombi og Bugaboo (har hatt og prøvd for mange vogner :hilarious: )

Alle disse er gode vogner som skal funke også med lang mann, jeg er 161 selv og mannen 200 :hilarious: Men greit å teste i butikk, særlig at mannen ikke sparker borti understellet, som er problemet her om håndtaket er for lavt. Det skjer med Uppababy+200 cm mann, men man har jo forskjellig skostørrelse og noen har lengden i beina og andre i overkroppen, så den vogna og andre kan feks funke fint for mannen din lell.

Av de jeg nevner her, har Tfk Mono Kombi og Emmaljunga Alu S mye bedre demping enn de andre, og om dere vil ha en skikkelig offroadvogn, så gå for noe som gir den følelsen. Prøv å dytte ned håndtake/bounce vogna i butikk, så kjenner du fort forskjellen på demping. Men, vogna er som regel litt annerledes med en unge på 7-8 kg oppi, så blir ikke heelt reellt når man prøver i butikk.
Nevner ikke Emmaljunga nxt90 bare fordi jeg aldri har trilla mer stiv og tung vogn før, med dårlig demping, MEN alle er ikke enig med meg her så verdt en titt. Emmaljunga Alu S har samme type bag og sittedel som Nxt90-serien, men understellet har myye bedre demping. Håndtaket kan bli er knepp for kort til han på 190, så bør testes.
Alle vognene jeg nevner har vendbar sittedel, vogner som Thule urban glide og Mountain buggy terrain er også kjempegode å trille og passe høy og lav triller, men ikke vendbar sittedel.

Den vogna mannen min har likt best å trille, er Tfk Mono kombi, men bugaboo og Thule passer også. Vi har ikke hatt Cybex Priam, men rimelig sikker på at den her langt nok håndtak.

Britax smile er forsåvidt også ei knallvogn, men lavt håndtak som ikke kn blir veldig langt så den var uaktuell for mannen her (veldig passelig for meg da, hehe).
 
Da ville jeg ha sjekka ut
  • Bugaboo Fox 2 eller 3
  • Tfk Mono Kombi
  • Easywalker Harvey
  • Uppababy Vista V2
  • Emmaljunga Alu S
  • Cybex Priam
  • Joolz Day 3
Disse vognene er det litt varierende hvor man kn finne i fysisk butikk, men barnas hus og babyshop har mange av disse inne. Mine favoritt merker er Tfk Mono Kombi og Bugaboo (har hatt og prøvd for mange vogner :hilarious: )

Alle disse er gode vogner som skal funke også med lang mann, jeg er 161 selv og mannen 200 :hilarious: Men greit å teste i butikk, særlig at mannen ikke sparker borti understellet, som er problemet her om håndtaket er for lavt. Det skjer med Uppababy+200 cm mann, men man har jo forskjellig skostørrelse og noen har lengden i beina og andre i overkroppen, så den vogna og andre kan feks funke fint for mannen din lell.

Av de jeg nevner her, har Tfk Mono Kombi og Emmaljunga Alu S mye bedre demping enn de andre, og om dere vil ha en skikkelig offroadvogn, så gå for noe som gir den følelsen. Prøv å dytte ned håndtake/bounce vogna i butikk, så kjenner du fort forskjellen på demping. Men, vogna er som regel litt annerledes med en unge på 7-8 kg oppi, så blir ikke heelt reellt når man prøver i butikk.
Nevner ikke Emmaljunga nxt90 bare fordi jeg aldri har trilla mer stiv og tung vogn før, med dårlig demping, MEN alle er ikke enig med meg her så verdt en titt. Emmaljunga Alu S har samme type bag og sittedel som Nxt90-serien, men understellet har myye bedre demping. Håndtaket kan bli er knepp for kort til han på 190, så bør testes.
Alle vognene jeg nevner har vendbar sittedel, vogner som Thule urban glide og Mountain buggy terrain er også kjempegode å trille og passe høy og lav triller, men ikke vendbar sittedel.

Den vogna mannen min har likt best å trille, er Tfk Mono kombi, men bugaboo og Thule passer også. Vi har ikke hatt Cybex Priam, men rimelig sikker på at den her langt nok håndtak.

Britax smile er forsåvidt også ei knallvogn, men lavt håndtak som ikke kn blir veldig langt så den var uaktuell for mannen her (veldig passelig for meg da, hehe).
Wow! Tusen takk for kjempegode råd, alt dette er GULL verdt
:Heartred
Ja er ikke så lett med den høydeforskjellen haha :knegg: Skal sjekke hver eneste vogn som nevnes her, og prøve de jeg finner i butikk!
 
Jeg har lyst å kjøpe Britax smile 4. Rett og slett fordi jeg elsker den grønne fargen den finnes i:happy: har lyst på den pakken med bilsetet i samme farge også:)
Noen som erfaring med denne vognen?
Jeg har Britax Smile 3, er kjempe fornøyd, skal brukes på nestemann også!
Vet det har vært noe problem med hjulene, men leverte vogna inn og de fikset det med en gang :D Kan også være de har forbedret dette på Smile 4! Jeg anbefaler den hvertfall:Heartred
 
Jeg har lyst å kjøpe Britax smile 4. Rett og slett fordi jeg elsker den grønne fargen den finnes i:happy: har lyst på den pakken med bilsetet i samme farge også:)
Noen som erfaring med denne vognen?
Vi vurderer veldig Britax smile 3, tenker å kjøpe brukt, og 4 er nok for ny til det. Er første gang for oss, så ikke mye erfaring, men søsters hadde 2'eren og var kjempefornøyd. Jeg har trillet den en del, både på vinterføre og på skogstur og fjellturer, og synes den er kjempegod.
 
Jeg har Britax Smile 3, er kjempe fornøyd, skal brukes på nestemann også!
Vet det har vært noe problem med hjulene, men leverte vogna inn og de fikset det med en gang :D Kan også være de har forbedret dette på Smile 4! Jeg anbefaler den hvertfall:Heartred
Så fint å høre :)
Skal til Brotorvet og se på vogna til helga, kommer til å se på smile 3 også, den er jo noe billigere, men jeg har forelsket meg helt i grønn den siste tiden:Heartred
 
Vi vurderer veldig Britax smile 3, tenker å kjøpe brukt, og 4 er nok for ny til det. Er første gang for oss, så ikke mye erfaring, men søsters hadde 2'eren og var kjempefornøyd. Jeg har trillet den en del, både på vinterføre og på skogstur og fjellturer, og synes den er kjempegod.
Høres bra ut:gen014
Har sett på 3 vi også, er bare den grønnfargen jeg har falt for på smile 4.:wacky:
Dette blir min 4, og mest sannsynlig siste så nå vil jeg bytte ut vognen jeg har og kjøpe den jeg har lyst på, så får jeg heller leve på havregryn og melk en stund…
 
Så fint å høre :)
Skal til Brotorvet og se på vogna til helga, kommer til å se på smile 3 også, den er jo noe billigere, men jeg har forelsket meg helt i grønn den siste tiden:Heartred
Måtte sjekke ut grønnfargen nå. Utrooolig nydelig!! Grønt er så fint, og passer til så mye :Heartred Veldig praktisk at det er mulig å lempe bilstolen over rett på vognen og slipper adapter, brukte det mye når jeg skulle kjappe turer på kjøpesenter! Men veldig lurt å gå innom en butikk å sjekke ut :)
 
Vi har Uppababy vista V2. Veldig fornøyd med den. Passer oss bra da den kan gjøres om til søskenvogn. Lille i magen og oktoberbaby2021 vil trenge vogn samtidig :happy:
 
Jeg har lyst å kjøpe Britax smile 4. Rett og slett fordi jeg elsker den grønne fargen den finnes i:happy: har lyst på den pakken med bilsetet i samme farge også:)
Noen som erfaring med denne vognen?
Den er såå fin! Jeg hadde også sett meg ut denne!
Mannen på 197 satte ned foten når vi testet den dessverre, blir alt for lav uten uttrekkbart håndtak :smiley-ashamed004
 
Jeg trenger også vogn. Veldig usikker på hva jeg ønsker/trenger. Første baby. VET jeg vil ha «faste» hjul, liker ikke de som svinger, ellers har jeg ikke mye annet jeg tenker på. Blir mye inn og ut av bil, så må være enkel å demontere.

Tenker hjul/understell som ligner på bildet
 

Vedlegg

  • CF18572F-3453-40FE-9ECF-61274BC37077.png
    CF18572F-3453-40FE-9ECF-61274BC37077.png
    1,6 MB · Visninger: 16
Jeg trenger også vogn. Veldig usikker på hva jeg ønsker/trenger. Første baby. VET jeg vil ha «faste» hjul, liker ikke de som svinger, ellers har jeg ikke mye annet jeg tenker på. Blir mye inn og ut av bil, så må være enkel å demontere.

Tenker hjul/understell som ligner på bildet

Helt faste hjul er utrolig tung å trille synes jeg, men omtrent alle vogner med svingbare kan låses ved behov :)
Men vil du ha en stor vogn av denne typen, så er den ofte litt tung og ikke nett sammenlagt i bil, trenger dog ikke nødvendigvis å ta så lang tid å legge sammen. Hvilke vogner med svingbare forhjul har du trilles som du ikke likte? Da er det lettere å vite hvilken vognstil som ikke vil passe deg.

Jeg ville kikka på Emmaljunga Edge duo og Emmaljunga Alu s. Det er vogner med svingbare forhjul som kan låses, og som likevel er så store at det ikke er no problem. En annen aktuell vogn er Britax GoBig2, den har mye bedre demping enn de andre jeg nevner her, og kjører skikkelig smooth i alt av terreng og føre, med sittedelen på er denne virkelig rask å legge sammen i bil, og mindre traktorfølelse enn de to andre jeg nevner. Du kan søke opp vognene på YouTube og se hvordan de legges sammen, så får man litt bedre inntrykk. Sittedel brukes lengst, så man bør like vogna best i utseende og funksjon med sittedel på.
 
Jeg er også på let etter vogn! Jeg skal kjøpe brukt og jeg ser mest emmaljunga og Stokke trailz ute på Finn. Etter å ha gjort endel research er jeg ganske interessert i Stokke trailz.
Jeg har hund og går mye tur, både på grus og asfalt. Jeg er 160. Mannen er 183. Noen som ksn fortelle om sin erfaring med Stokke trailz?
 
Jeg er også på let etter vogn! Jeg skal kjøpe brukt og jeg ser mest emmaljunga og Stokke trailz ute på Finn. Etter å ha gjort endel research er jeg ganske interessert i Stokke trailz.
Jeg har hund og går mye tur, både på grus og asfalt. Jeg er 160. Mannen er 183. Noen som ksn fortelle om sin erfaring med Stokke trailz?

Stokke trailz er en god, stor og stabil vogn med god demping som vil fungere godt til formålet ditt. Både bag og sittedel er av romslig størrelse. Ulempen med denne vogna er først og fremst at den en stor ved oppbevaring og litt kronglete inn og ut av bil. Men om du hovedsakelig har vogna i gangen hjemme og ikke har den mye inn og ut av bil, så tror jeg det kan blir veldig riktig.
Men, det er en veldig høy vogn, så jeg ville ha testa den. Jeg synes den var litt for høy for meg som er like høy som deg, litt vanskelig å se over den liksom. Men det kan være du har en annen opplevelse av den. :)

Andre gode alternativer som har samme kjøreegenskaper mtp terreng, stabilt på tur med hund og god demping er:
Britax GoBig2
Tfk Mono kombi (stabil trehjuling med vendbar sittedel, dette er min favorittvogn :p )
Thule urban glide (dessverre ikke vendbar sittedel)
Emmaljunga Edge Duo med outdoorhjul
Emmaljunga Alu S (denne er ny så finnes ikke brukt)
Emmaljunga super viking

Om du finner en super viking, så er det en veldig god vogn. Jeg skjønner ikke hvorfor Emmaljunga slutta å produsere den egentlig. Nett og god vogn, selv om den er stødig og stabil.
Men jeg slår også et skikkelig slag for Britax GoBig2 om du liker den. Den har liksom ikke like fint design som for eksempel Stokke trailz eller Emmaljunga, men den er virkelig såå god å trille!

Lykke til med valget :) :)
 
Back
Topp