Anbefal meg en hunderase

Vi er en familie på to voksne og fire sønner i alderen 3-12 år. Vi er aktive, går masse turer og går mye på ski på vinteren. Vi ønsker oss en hund som kan være aktiv sammen med oss, som fungerer med barn og som ønsker seg masse kos. Hvilken rase burde vi kikke på?
[emoji4]
Hvordan er guttene dine? Er de rolige og innadvendte eller er de litt på høygir? Det kan også ha en del å si når dere skal velge rase.
Må den like og tåle å bli herjet litt med, eller kan det være en litt mere forsiktig rase?

Hvordan er guttene dine? Er de rolige og innadvendte eller er de litt på høygir? Det kan også ha en del å si når dere skal velge rase.
Må den like og tåle å bli herjet litt med, eller kan det være en litt mere forsiktig rase?

De blir ivrige, men roer seg fort.. hunden må ikke nødvendigvis tåle å bli herjet med..

Med andre ord styr unna de over 30 kilo, de som trenger mye hjernetrim og de som er veldig små som ikke passer med viltre barn (chihuahua, pomeranian, andre raser under 5-6 kilo). Det er min erfaring.

Japansk spisshund og papillon er nevnt. De kan nok passe, men må trenes godt som valper. Ellers er de enkle sjeler. Labrador (tispe) tror jeg også ville passet perfekt. Jeg hadde som 13-åring ansvaret for 13 sånne på dagtid etter skolen :P

Men rasen jeg tror ville passe helt perfekt er en dvergschnauzer. De fine og allsidige familiehunder i grei størrelse med godt lynne. Liker tur og mosjon, men trenger ikke allverden av annen stimuli utenom. Elsker kos og kan lett håndteres av barn.

Jack russell terrier kan også passe, men de trenger noe mer stimuli.

Middels str? 10-20 kg et sted., helst en som ikke krever altfor mye pelsstell (typ daglig)..
Veldig få hunder som trenger daglig pelsstell, med mindre du skal drive med utstilling. Feks puddel kan få en enkel sportsklipp om man man ikke driver med show. (Ikke en rase jeg anbefaler forøvrig, krever fort mye hjernetrim/er for smarte. Var bare eksempel)

Back
Topp