Anbefal meg en hunderase

Mammalykke

Gift med forumet
Januarhula 2014
VIP
*Aprilbaby 2018*
Vi er en familie på to voksne og fire sønner i alderen 3-12 år. Vi er aktive, går masse turer og går mye på ski på vinteren. Vi ønsker oss en hund som kan være aktiv sammen med oss, som fungerer med barn og som ønsker seg masse kos. Hvilken rase burde vi kikke på?
[emoji4]

Har god erfaring med staffordshire bullterrier. Men har hatt på for. Skulle jeg hatt hund er det den jeg vil ha [emoji7] Dessverre har jeg allergi også [emoji85]

Men les deg opp om rasen om det er interessant [emoji7] Beste rasen [emoji7]

Foreløpig treffer det nesten alle raser :p
Kan du beskrive mer, hva ønsker dere spesielt av hunden, har dere erfaring med hund, hvilke raser har dere eventuelt hatt før? Hvordan dere bor kan også ha innvirkning, og kanskje hvordan dere jobber i forhold til hvor mye hunden skal være alene

Vi er f eks friluftsmennesker, og hunden skal ikke bare være turkompis, men gjøre sin del av jobben på tur. Så vi går for polarhunder, som kan trekke og bære tungt, tåler alt vær, og diverse andre grunner til at vi foretrekker det :)

Tenk litt på hvor mye hjernetrim dere kan tilby hunden også. Noen raser kan bli veldig urolige om de ikke får brukt hodet nok, og også om de blir overstimulerte.
Jeg har f.Eks. hørt om border collier som har begynt å gjete barn fordi de ikke fikk riktig hjernetrim.

Mange raser kan passe inn i deres liv, så se også på pels, sykdommer som er vanlige hos rasen, hvor trenbare de er etc.
F. Eks. kan en cavalier King Charles spaniel være en kjempeflott turkamerat, og kan også bli lydig. Men den har noen kjente sykdommer som kan være ille, og kan røyte en del. Og kanskje føler dere at dere er for aktive.

Cavalier king Charles spaniel er en kjempefin familiehund.
Lydig, sosial og aktiv. Liker godt lange fjellturer, som en avslappende dag i sofaen :)
Mine foreldre fikk en sånn rase da jeg var lita, og den hunden var med på alt. Alt fra bærplukking (hun tok stand på blåbær og moltetuene :P ) skiturer på fjell og lek med unger samt elsket å sitte i traktoren og være med på alt gårdsarbeidet.
Ja, hun røytet en del, men ved børsting og bading var det ikke så ille. (Ikke verre enn at mine foreldre har den 3.hunden i den rasen nå).

Golden retriever er jo fine familiehunder som er glad i å gå tur, men ikke krever så mye utover tur, kos, MAT og å få være med menneskene sine :) de røyter en del da! :)

Jeg anbefaler beagle [emoji4] De er jo egentlig jakthunder, så det kan være vanskelig å ha de løse, men med mye jobb som valp er alt mulig. De er supre familiehunder, kjent for godt lynne og er en frisk rase. Hendig størrelse og kan passe like godt i byen som på bygda, bare de får nok trim. Vil si det er en rase som krever middels med tur og hodetrim. [emoji4]

Finsk lapphund. Veldig fin og grei rase, tåler norsk klima godt. Litt pelsstell, men overraskende lite i forhold til mengden pels (selvrensende).

Foreløpig treffer det nesten alle raser :p
Kan du beskrive mer, hva ønsker dere spesielt av hunden, har dere erfaring med hund, hvilke raser har dere eventuelt hatt før? Hvordan dere bor kan også ha innvirkning, og kanskje hvordan dere jobber i forhold til hvor mye hunden skal være alene

Vi er ute etter en hund som får dekket behovene sine gjennom vanlige turer i skog og mark. Den kan godt ha behov for mye fysisk trim. Vi jakter ikke.

Dette blir vår første egne hund. Vi har passet mine foreldres hund ganske mye, men han er det null utfordringer og jobb med så det telles egentlig ikke. Vi bor i enebolig i byggefelt, har ganske stor hage. Vi jobber 8-15 ca begge to, mannen min kjører en del bil i jobben sin og kan i teorien ha med hunden på jobb. Jeg har også fri i alle ferier. Ellers kommer jo barna hjem fra skole før oss og kan ta hunden med ut på en rask lufting før vi kommer hjem, såfremt det ikke er en altfor stor og sterk hund.

Vi har allerede vurdert samojed, men den blir for sterk for ungene. Japansk spisshund har vi kikket på, i tillegg til tibetansk terrier..

Finsk lapphund. Veldig fin og grei rase, tåler norsk klima godt. Litt pelsstell, men overraskende lite i forhold til mengden pels (selvrensende).

Et vennepar av oss har en slik, verdens herligste, men han uuuuuuuler mye når han er ute..

Et vennepar av oss har en slik, verdens herligste, men han uuuuuuuler mye når han er ute..
Ikke vanlig adferd for rasen såvidt meg bekjent. De jeg kjenner bruker ofte å ligge ute og chille midt på vinteren, og bare ta livet med ro.

Men forhør deg med oppdrettere om rasen om du er nysgjerrig. Jeg syns de er flotte og vurderer en selv på det sterkeste.

Staffordshire bullterrier er et godt alternativ :-) En familiekjær hund, ikke uten grunn den kalles for "nanny-dog". Vi er på vår 2.staff nå, og kan aldri tenke meg noe annet. Veldig lærevillig, og går uten bånd stort sett. Elsker barn, og er med oss på både toppturer i fjell og skog, men nyter også late dager liggende på plenen utenfor huset vårt. Derfor passer rasen både for de landlige beboerne så vel som leilighetsboere.
Passelig størrelse, kan ligge på fanget og kose. Men kan også gjøre nytte for seg og trekke tungt på tur feks.
Jeg er allergisk mot både hund og katt, men har ikke reagert på staff. Korthåret, så røyter ikke så mye heller.

Shetland sheepdog. Utrolig flott rase som er lett å dressere.
Vi har en blandingshund på 12 år nå mer mest engelsk setter i. Veldig kjekk hund det også.
Sheltien vår er snart 2 år nå. Synes ikke de krever såå mye pelsstell som jeg trodde på forhånd da heldigvis :)
Du må nesten lese om de forskjellige rasene :)

Vi har to jenter (nå 6 og snart 10 år) og har to friske og fine cavalier king Charles tisper. I våre øyne perfekte familiehunder som er barnas bestevenner samtidig som de fint er med på 4-5 timers turer uten problemer. (De er også med på ski om vinteren). Minuset med denne rasen er at de røyter en del.

Har hatt pomeranian og veldig god erfaring med dem, de er jo også veldig like japansk spisshund, det verste er vel å børste igjennom pelsen.
Hadde med hunden overalt, utrolig morsomt på skitur osv hun ihvertfall var veldig aktiv [emoji4]

Vi er en familie på to voksne og fire sønner i alderen 3-12 år. Vi er aktive, går masse turer og går mye på ski på vinteren. Vi ønsker oss en hund som kan være aktiv sammen med oss, som fungerer med barn og som ønsker seg masse kos. Hvilken rase burde vi kikke på?
[emoji4]
Alaska husky er fine hunder, glad i å gå på tur, flink med barn, bjeffer ikke ( kan uke som en ulv) rolig inne. Alt er pluss med de. Men de kan/ bør ikke gå løs uten bånd da de kan stole av. Godt lynne

Prøv canis sin rasevelger! [emoji4]

Alaska husky er fine hunder, glad i å gå på tur, flink med barn, bjeffer ikke ( kan uke som en ulv) rolig inne. Alt er pluss med de. Men de kan/ bør ikke gå løs uten bånd da de kan stole av. Godt lynne
Alaska huskyr er utrolig forskjellig fra i divid til individ. Man vet aldri hva man får når man kjøper hjalp.
Men man kan overta en voksen?
Vi har 7 stykker. 4 er fantastiske familiehunder. 2 er redd ungene og en knurrer på ungene.

Back
Topp