Amming

Dere som er rå på amming, får dere vondt? Jeg får skikkelig vondt på brystvorten når han drikker. Veldig sårt. Men det blir liksom ikke noe bedre av å skifte stilling heller. Det er til tider helt jævlig. Jeg har brukt skjold fram til nå, så det å amme normalt er helt ukjent for meg. Leser jo at det ikke skal gjøre vondt, men altså.. It hurts :arghh:

Med min første så erfarte eg også at det var veldig vondt i starten. Det var ekstremt sårt og hadde rifter på brystknoppen:(
Noko av dette skyldtes nok litt dårlig teknikk, men eg trur også at brystet må "herdast" og at det kjem til å gjere litt vondt før det blir betre.
Ammeskjold samt Multi-Mam kompress var redninga mi, og ikkje minst det at eg fekk besøk av jordmor heime som kunne hjelpe med teknikken. Eg hugser at eg las på ammehjelpen at "amming skal ikke gjøre vondt - da gjør du det feil!" og den setningen frustrerte meg noko sinnsvakt...
Så mitt råd er - be om hjelp frå jordmor og bruk Multi-Mam kompress heile tida når du ikkje ammer, så kjem det nok seg snart skal du sjå :)
 
Med min første så erfarte eg også at det var veldig vondt i starten. Det var ekstremt sårt og hadde rifter på brystknoppen:(
Noko av dette skyldtes nok litt dårlig teknikk, men eg trur også at brystet må "herdast" og at det kjem til å gjere litt vondt før det blir betre.
Ammeskjold samt Multi-Mam kompress var redninga mi, og ikkje minst det at eg fekk besøk av jordmor heime som kunne hjelpe med teknikken. Eg hugser at eg las på ammehjelpen at "amming skal ikke gjøre vondt - da gjør du det feil!" og den setningen frustrerte meg noko sinnsvakt...
Så mitt råd er - be om hjelp frå jordmor og bruk Multi-Mam kompress heile tida når du ikkje ammer, så kjem det nok seg snart skal du sjå :)
Jeg prøver å venne han av skjoldet, så har ikke lyst til å bruke det :arghh: Har kompresser her da. Hvor lenge hadde du de på om gangen ? Har time hos ammepoliklinikken igjen på torsdag. Håpte å slippe, men bør vel reise opp og få mer hjelp. Utrolig vanskelig å legge han til riktig synes jeg. Styrete med å få pute i riktig høyde :arghh:
 
Det er nok lurt å ikkje bruke skjold for lenge. Eg brukte det kun når det var aller vondast.
Trur eg hadde på kompressa ein god del lengre enn anbefalt :angelic: Ein om dagen, på kvar side (visst eg ikkje hugsa heilt feil). Gjorde underverker for meg vertfall :)

Dette med å legge til på riktig måte, i passelig høgde og å lage såkalla "hamburger" av brystet synst vertfall eg var vanskeleg å få til utan hjelp (og i alle fall når brystene var sprengt x 1000 i begynnelsen!), så eg tenker du gjer lurt i å reise på ammepoliklinikken og få litt veiledning. Det kan vertfall ikkje skade :)
 
Dere som er rå på amming, får dere vondt? Jeg får skikkelig vondt på brystvorten når han drikker. Veldig sårt. Men det blir liksom ikke noe bedre av å skifte stilling heller. Det er til tider helt jævlig. Jeg har brukt skjold fram til nå, så det å amme normalt er helt ukjent for meg. Leser jo at det ikke skal gjøre vondt, men altså.. It hurts :arghh:

Huff, det er så vondt i starten når man er sår altså, og når skjoldet skal avvendes er det lett å bli veldig sår.

Dersom det gjør vondt hele ammingen må man sjekke sugetaket nøye. Sitter du godt og med en god, stabil pute?
Viktig å forme brystet etter barnets munn med hamburgergrep eller c-grep og holde barnet høyt nok i forhold til brystknoppen. Finnes video av begge grepene på ammehjelpen sine sider.

Her kan du få god hjelp av ammepoliklinikken tenker jeg. Jeg var innom en gang selv og hun som jobbet der så med èn gang hvordan jeg kunne holde baby annerledes for å bedre sugetaket.
Jeg hadde fått vonde sår, så jeg valgte da å fortsette med skjold noen dager til sårene var helet. For å få til det er det viktig å smøre med purelan etter hver amming. Bruk q-tips for å unngå bakterier som kan bli til brystbetennelse, og en ny q-tipende for hver gang du skal ta salve, så det bare er rene q-tips som er i kontakt med salven. Så kan man variere med kompresser dea multimam, jeg brukte sikkert det 2-4 ganger i døgnet, 30-60 min om gangen. Det er litt mer enn det som står på pakken, men det gikk fint.

Aller lettest for ammepoliklinikken å få hjulpet deg fordi de da kan se hvordan du legger til, og se hva salgs råd dere behøver :)
Er det ulidelig vondt i mellomtiden - så bare bruk skjoldet. Ingen vits å få verre og verre sår uten å få justert det som gjør at sårene blir vondere. Jeg ammer nå mest uten skjold, men på natta når jeg er veldig sliten og baby bare kaver bruker vi av og til skjold eller når brystet er veldig sprengt. De fleste ammingene er likevel uten skjold og merker at det blir lettere og lettere for henne å ta riktig tak uten skjold for hver dag.
når man er litt sår vil det være sånn at det gjør vondt de første sugetakene til baby og deretter slutte å gjøre vondt - det er et tegn på at sugetaket er riktig. Dersom det gjør vondt under hele ammingen kan sugetaket være feil (eventuelt at sårene er veldig ille).
 
Jeg holder også på med avvenning av skjold. Det gjør vondt når hun tar tak, men ikke lenge, og jeg har heldigvis ikke fått sår. Kobler av og lar hun ta nytt tak om det gjør vondt mer enn noen sekunder.

Ikke helt lett å få de til å ta godt tak, og jeg tror det kan være vanskeligere når de er vant til skjoldet. Hun her kaver innimellom fryktelig, og da gir jeg opp og tar på skjoldet igjen. Andre ganger går det helt fint. Når hun tar skjoldet er taket ikke helt optimalt for pupp uten skjold, så vi har jobbet litt med å få nok pupp inn i munnen. Må støtte og styre puppen inn når hun gaper for å unngå at hun henger bare i brystvorta. I hvert fall når jeg sitter. Når jeg ligger klarer hun seg bedre selv, men må fortsatt passe på at hun er tett nok inntil. Bruker også en rullet gulpeklut som støtte for puppen noen ganger slik at den blir mer stabil (store pupper) og i riktig høye om vi kommer ut litt feil når hun får tak.
 
Å, så glad jeg ble for denne tråden! Min baby ligger leeeeenge på puppen og ser for det meste ut som han sover, men har et godt tak på puppen og dier aktivt av og på. Hvis jeg prøver å koble ham av suget han seg fast og sutter i vei. Jeg har lurt veldig på om jeg skal koble han av etter ei stund og bytte bryst, eller bare la ham ligge og die ved den ene brystet til han slipper selv. Han kan fint ligge 45min på et bryst før han slipper. Etter å ha lest tråden her så tror jeg at jeg bare skal la ham ligge, og så gi ham det andre brystet når han søker neste gang?

Har akkurat i dag lært at den feteste melka kommer på slutten av måltidet, og det tilsier jo at man bør la babyen ligge så lenge den vil, så den ikke bare får i seg alt for mye «skummetmelk» og ikke blir ordentlig mett! Jeg har også lest at melka kommer i sånne støt med pauser mellom, så det er sikkert forklaringen på at han ligger og ser ut som han sover i perioder, men likevel dier. Det er bratt læringskurve for en fersk ammer!

Forresten har jeg kjøpt meg CozyFix ammepute i dag, og halleluja, for en gamechanger! Har bare brukt den til én amming, men er helt frelst allerede. Babyen kommer lett i riktig høyde, ligger stødig og fint, og jeg har hendene fri og trenger bare å holde lett for sikkerhets skyld. Armer, skuldre og nakke jubler av glede! :happy093
 
Last edited:
Med min første så erfarte eg også at det var veldig vondt i starten. Det var ekstremt sårt og hadde rifter på brystknoppen:(
Noko av dette skyldtes nok litt dårlig teknikk, men eg trur også at brystet må "herdast" og at det kjem til å gjere litt vondt før det blir betre.
Ammeskjold samt Multi-Mam kompress var redninga mi, og ikkje minst det at eg fekk besøk av jordmor heime som kunne hjelpe med teknikken. Eg hugser at eg las på ammehjelpen at "amming skal ikke gjøre vondt - da gjør du det feil!" og den setningen frustrerte meg noko sinnsvakt...
Så mitt råd er - be om hjelp frå jordmor og bruk Multi-Mam kompress heile tida når du ikkje ammer, så kjem det nok seg snart skal du sjå :)

Multi-Mam altså! ❤️ Jeg lurer på hva slags magi de har i de kompressene. Nå har ikke jeg vært veldig sår, men de kompressene gir virkelig umiddelbar lindring!
 
Dere som er rå på amming, får dere vondt? Jeg får skikkelig vondt på brystvorten når han drikker. Veldig sårt. Men det blir liksom ikke noe bedre av å skifte stilling heller. Det er til tider helt jævlig. Jeg har brukt skjold fram til nå, så det å amme normalt er helt ukjent for meg. Leser jo at det ikke skal gjøre vondt, men altså.. It hurts :arghh:
Hvor lenge er det siden du begynte å amme? Kanskje han suger feil - at han bare suger på brystvorten og ikke brystet?! Jeg har brukt ammehjelpen for det den er verdt, lest gjennom nettsiden deres, sett på videoer! 5 dager siden jeg fødte og her har det gått fra at hun hang i puppen, sugde feil, lagde sår - til at jeg faktisk kjenner at det bedrer seg nå:) Søk hjelp fra helsestasjon osv. med en gang!!! De er eksperter:)
 
Hvor lenge er det siden du begynte å amme? Kanskje han suger feil - at han bare suger på brystvorten og ikke brystet?! Jeg har brukt ammehjelpen for det den er verdt, lest gjennom nettsiden deres, sett på videoer! 5 dager siden jeg fødte og her har det gått fra at hun hang i puppen, sugde feil, lagde sår - til at jeg faktisk kjenner at det bedrer seg nå:) Søk hjelp fra helsestasjon osv. med en gang!!! De er eksperter:)
Jeg har brukt skjold siden han ble født for nesten 4 uker siden. Men prøvde uten i forrige uke. Gikk greit når jeg var på ammepoliklinikken, men det er jo lett når de legger babyen til for deg. Vanskelig når jeg skal få det til selv. Skal opp igjen på torsdag. Det er nok at han suger feil. Har sett på videoene på ammehjelpen, men syns det er vanskelig å se video og så gjøre det i praksis, så det hjalp ikke meg så veldig :/
 
Back
Topp