Fikk også mange rare råd på barsel denne gangen. Enda godt jeg hadde prøvd dette før..
Fikk nå en baby som var født litt for tidlig og jeg hadde svangerskapsdia, av begge disse grunnene skulle hun ha mat hver tredje time i starten. Hun skulle ikke «slites ut» med amming som de sa, da amming tar mye energi. Men vi skulle likevel amme litt i tillegg til koppmating når hun var våken. Noe hun var fint lite første uka, egentlig sov hun stort sett de første tre. Vanskelig å vekke i starten, men spiste bra fra kopp i halvsøvne, så det var ikke noe problem å få i henne mat. Hun spiste også veldig fint pumpemelk fra hjelpebryst selv om hun ikke fikk noe ut av puppene selv.
Så kom vi inn for gulsottbehandling og traff ei dame som sa at der fikk jeg IKKE amme i det heletatt, skulle få i barnet mat så fort som mulig med kopp! Fikk ikke bruke hjempebryst enda hun spiste fint og raskt med det. Kun pumping og kopp! Herlighet, følte jeg drev barnemishandling som ønsket å amme! Heldigvis var det litt mer fornuft i de andre som jobbet der. Hun ene sa jeg godt kunne amme i 20 min før koppmating, ei anna sa de burde få i seg maten på en halvtime. Dette var da et litt slapt barn inne på lysbehandling. hun hadde ikke begynt å gå opp i vekt, så de styra litt på grunn av det og at de skal ha mye mat ved gulsott.
Første barnet var en annen historie. Terminfødte friske barn kan spise så lenge de vil. De tåler fint å jobbe opp produksjonen og selvregulere så lenge vekta snur og de starter å øke. Med første skulle vi bare amme når han ville, men ble rådet til å ikke la det gå for lenge mellom i starten. Han sov 5-6 timer i strekk veldig tidlig.
Nå er vi over kneika, lillebaby er 5.5 uke, og har regulert selv i rundt tre uker. Hun spiser i perioder og sover lenge i perioder. Noen ganger er hun våken mer eller mindre i 3-4-5 timer, av og på med spising, kanskje bæsjing, raping osv. kan sovne litt innimellom. Så sover hun ei økt på 3-7 timer. Skifter som regel når hun våkner, men har ikke noe system på det.
Hun får også spise når hun vil på pupp, ofteste 20 min før hun sovner og slipper. Tilbud om faske etter pupp enda siden hun ikke alltid får så mye ut av pupper med skjold, men ser at vi egentlig kan gå mer over på oftere amming nå framover. Noen ganger sover hun 1 t etter pupp, andre ganger 3 t eller 10 min. Noen ganger spiser hun 50 mL flaske og slokner, andre ganger 160 mL. Noen ganger vil hun bare «trøstespise» om hun har vondt i magen.
Tok sin tid før jeg klarte å ikke tenke at jeg ikke mishandlet ungen ved amming etter den opplevelsen på barsel, men nå går det heldigvis bra. Baby koser seg med pupp, særlig i senga, da sover hun også godt når hun får ligge inntil