Amming

Hundemamma

Flørter med forumet
Marshmallows2021
Hei!

Hvor lenge ammer dere pr måltid?
Her lar jeg han ligge ca 20 min på hvert bryst før vi bytter bleie og han får erstatning til han er fornøyd (litt lite melkeproduksjon i forhold til hva han vil ha)
Synes amming/mating tar opp alle timene i døgnet.

Ble fortalt på føden at vi bør beregense stellet (mat+bleieskift) til maks en time, men dette kan ta alt ifra 1-2,5 t.

Erfaringer ?
 
Her er det hurtigspising! Tar kanskje 5-10 min totalt før hun sovner og puppen faller ut av munnen. Tror jeg foreløpig har altfor mye melk, og at hun får i seg for mye for fort, for kommer gjerne litt gulp etter hvert måltid og :p
 
Hvor gammel er babyen din?
Min ligger også ofte 20 minutter til brystet, liten pause med rap og bleie også 20 min på det andre brystet.
Da jeg ga mme i tillegg på flaske tok det enda mer tid, men det er vanlig sånn du beskriver i starten. Om noen uker dier de mer effektivt og kan korte ned tiden de ammer.
 
Syns det var rart at de ville begrense det til en time. Man skal jo ikke akkurat stoppe barnet og si det ikke får mer melk o_O Her ligger han gjerne en halvtime på hver pupp og får flaske etterpå. Gjerne bleie imellom der. Skikkelig kosestund. Tiden vil nok gå ned jo eldre de blir
 
Hvor gammel er babyen din?
Min ligger også ofte 20 minutter til brystet, liten pause med rap og bleie også 20 min på det andre brystet.
Da jeg ga mme i tillegg på flaske tok det enda mer tid, men det er vanlig sånn du beskriver i starten. Om noen uker dier de mer effektivt og kan korte ned tiden de ammer.

Han er 12 dager. Ja, det er sånn det er her også, 20 min pr bryst. Enten så slokner han eller så kan han holde seg våken nesten frem til han vil ha mat igjen. Han spiser ca hver 3-time uavhengig om han sover i mellom eller er våken.
Når sånn ca vil de øke tempoet?:pompus:
 
Syns det var rart at de ville begrense det til en time. Man skal jo ikke akkurat stoppe barnet og si det ikke får mer melk o_O Her ligger han gjerne en halvtime på hver pupp og får flaske etterpå. Gjerne bleie imellom der. Skikkelig kosestund. Tiden vil nok gå ned jo eldre de blir

Ja, det jeg synes også, så dette stresser jeg jo litt med siden de var veldig på at "stellet helst ikke skal ta mer enn maks 1 time" :hungover:
 
Her er det hurtigspising! Tar kanskje 5-10 min totalt før hun sovner og puppen faller ut av munnen. Tror jeg foreløpig har altfor mye melk, og at hun får i seg for mye for fort, for kommer gjerne litt gulp etter hvert måltid og :p

Jøsses, ja det får man kalle hurtigspising :joyful:
 
Sniker
De fleste babyer "lever" på puppen de første 3 mnd :hilarious: så lenge baby går fint opp i vekt er det greit å la de styre det selv. Så lenge ikke hs ser noe annet som kunne vært et problem ;)
 
Ja, det jeg synes også, så dette stresser jeg jo litt med siden de var veldig på at "stellet helst ikke skal ta mer enn maks 1 time" :hungover:

Det var et merkelig råd å få altså:bored: jeg har aldri sett på klokka med mine, de fikk ligge så lenge det var behov og tenke det igjen stimulerer jo også melkeproduksjonen.

Noen dager gjør man ikke annet enn å puppe:joyful: men det går seg jo til som de andre skriver og de spiser fortere etter hvert:)
 
Veldig varierende. Går max 3 t mellom hvert måltid. Noen ganger spiser han effektivt i noen min og er fornøyd, andre ganger kan han henge ved brystet i timesvis, selv om han ikke nødvendigvis spiser så mye hele tiden. Jeg følger baby, og tenker at regulering av produksjonen funker best slik.:angelic: Min er liten, og vektøkning går sakte, så tenker han har godt av alt han får i seg. Hørte også max 20 min på hvert bryst på førstemann, hun var noe mindre, men fulgte baby da også.
 
Synes det var ett rart råd og gio_O Jeg er jo ikke helsepersonell, men har mye erfaring med barn og er oppdatert på mye forskning som er nå med barn og mat. Og hos eldre barn viser jo ny forskning at selvregulering er utrolig viktig med tanke på mat og at barn som klarer/lærer å regulere matinntaket selv, har mindre sjanse for å overspise/få vansker med matinntak senere i livet. Hvorfor i all verden skal ikke dette gjelde de små som akkurat har startet på livet og trenger å tilpasse seg en helt nye verden?! :eek: Nei det var et merkelig råd, synes jeg altså..

Men her hvertfall - fikk storebror ligge så mye han ville på brystet den første tiden.. Han fikk mat når han ville eller viste behov og fikk ligge så lenge han ville hver gang - tok han bort når han sovnet eller slapp puppen/ga tegn på at han ikle ville ha mer.. Tenker at det samme kommer vi til å gjøre med lillesøster nå når hun kommer!
Det tar tid og lære seg og kjenne barnet og hvilke behov det har og uttrykk det gir, så vi så aldri på klokka (annet enn å sørge for at han fikk mat ofte nok).. Bleier tok vi når det trengtes, samme som mat!!
 
Sniker fra april.
Må si det var et veldig merkelig råd å komme meg...

Vi venter vår nr 2 nå, men med nr 1 fikk vi allverdens rare og motstridende råd av helsepersonell på barsel. Alt fra at baby ikke måtte spise før det var gått så og så lang tid, til at hun ikke burde få mat på begge bryst i ett måltid, til at hun regulerte det fint selv og bare måtte få mat når hun var sulten.
Hun ble født med litt lav fødselsvekt og hang i puppen første tiden. Heldigvis klarte jeg etter en stund å ikke bry meg om hva de ulike rådene var og stole på magefølelsen og de jordmødrene som klarte å ha et fornuftig til diverse råd :p
 
Han er 12 dager. Ja, det er sånn det er her også, 20 min pr bryst. Enten så slokner han eller så kan han holde seg våken nesten frem til han vil ha mat igjen. Han spiser ca hver 3-time uavhengig om han sover i mellom eller er våken.
Når sånn ca vil de øke tempoet?:pompus:

mener at de blir mer effektive til å suge en gang mellom 1 og 2 måneder, men det er sikkert individuelt :) husker ikke akkurat når det skjedde med forrige heller, har glemt nesten alt nå 3 år etterpå :hilarious:
 
Tusen takk for tilbakemeldinger alle sammen!
Man blir jo lett forvirret som førstegangsfødende uten noen som helst form erfaring :Heartred
 
Om du har litt lite melkeproduksjon bør du i alle fall ikke tenke på å begrense babyen. Den styrer selv og brystet ditt går ikke tomt. Jo lenger og hyppigere den får ligge å die, jo mer tar produksjonen seg opp. Jeg sitter med en som er 4 dager her og han har hatt økedøgn i snart 2 døgn her. Drikker på den ene puppen til han sovner/ ikke vil mer (15-30min), tar han opp for rap og så begynner han å søke etter ny pupp, drikker på den andre i 15-30 min, raper og søker på nytt.... Sånn går dagene, men med litt lengre pauser innimellom av og til selvsagt. Passer på å spise og drikke masse selv og glemmer klokka.
 
Om du har litt lite melkeproduksjon bør du i alle fall ikke tenke på å begrense babyen. Den styrer selv og brystet ditt går ikke tomt. Jo lenger og hyppigere den får ligge å die, jo mer tar produksjonen seg opp. Jeg sitter med en som er 4 dager her og han har hatt økedøgn i snart 2 døgn her. Drikker på den ene puppen til han sovner/ ikke vil mer (15-30min), tar han opp for rap og så begynner han å søke etter ny pupp, drikker på den andre i 15-30 min, raper og søker på nytt.... Sånn går dagene, men med litt lengre pauser innimellom av og til selvsagt. Passer på å spise og drikke masse selv og glemmer klokka.

Tusen takk for tilbakemelding! Det var hjelpsomt.
Det er ikke lett i en jungel av alle mulige metoder og meninger som førstegangsfødende :meh:
 
Fikk også mange rare råd på barsel denne gangen. Enda godt jeg hadde prøvd dette før..

Fikk nå en baby som var født litt for tidlig og jeg hadde svangerskapsdia, av begge disse grunnene skulle hun ha mat hver tredje time i starten. Hun skulle ikke «slites ut» med amming som de sa, da amming tar mye energi. Men vi skulle likevel amme litt i tillegg til koppmating når hun var våken. Noe hun var fint lite første uka, egentlig sov hun stort sett de første tre. Vanskelig å vekke i starten, men spiste bra fra kopp i halvsøvne, så det var ikke noe problem å få i henne mat. Hun spiste også veldig fint pumpemelk fra hjelpebryst selv om hun ikke fikk noe ut av puppene selv.

Så kom vi inn for gulsottbehandling og traff ei dame som sa at der fikk jeg IKKE amme i det heletatt, skulle få i barnet mat så fort som mulig med kopp! Fikk ikke bruke hjempebryst enda hun spiste fint og raskt med det. Kun pumping og kopp! Herlighet, følte jeg drev barnemishandling som ønsket å amme! Heldigvis var det litt mer fornuft i de andre som jobbet der. Hun ene sa jeg godt kunne amme i 20 min før koppmating, ei anna sa de burde få i seg maten på en halvtime. Dette var da et litt slapt barn inne på lysbehandling. hun hadde ikke begynt å gå opp i vekt, så de styra litt på grunn av det og at de skal ha mye mat ved gulsott.

Første barnet var en annen historie. Terminfødte friske barn kan spise så lenge de vil. De tåler fint å jobbe opp produksjonen og selvregulere så lenge vekta snur og de starter å øke. Med første skulle vi bare amme når han ville, men ble rådet til å ikke la det gå for lenge mellom i starten. Han sov 5-6 timer i strekk veldig tidlig.

Nå er vi over kneika, lillebaby er 5.5 uke, og har regulert selv i rundt tre uker. Hun spiser i perioder og sover lenge i perioder. Noen ganger er hun våken mer eller mindre i 3-4-5 timer, av og på med spising, kanskje bæsjing, raping osv. kan sovne litt innimellom. Så sover hun ei økt på 3-7 timer. Skifter som regel når hun våkner, men har ikke noe system på det.
Hun får også spise når hun vil på pupp, ofteste 20 min før hun sovner og slipper. Tilbud om faske etter pupp enda siden hun ikke alltid får så mye ut av pupper med skjold, men ser at vi egentlig kan gå mer over på oftere amming nå framover. Noen ganger sover hun 1 t etter pupp, andre ganger 3 t eller 10 min. Noen ganger spiser hun 50 mL flaske og slokner, andre ganger 160 mL. Noen ganger vil hun bare «trøstespise» om hun har vondt i magen.

Tok sin tid før jeg klarte å ikke tenke at jeg ikke mishandlet ungen ved amming etter den opplevelsen på barsel, men nå går det heldigvis bra. Baby koser seg med pupp, særlig i senga, da sover hun også godt når hun får ligge inntil ❤️
 
Ammehjelper her.

Du bør absolutt ikkje begrense tida barnet ligger ved brystet. Jo lenger barnet dier, jo meir blir melkeproduksjonen stimulert. Dersom du har litt lite melk bør du forsøke å legge barnet til oftere, tre timer i mellom er for lenge for dei fleste så små.

Ta gjerne direkte kontakt med ein ammehjelper (evt meg) dersom du vil ha individuelle råd.
 
Dere som er rå på amming, får dere vondt? Jeg får skikkelig vondt på brystvorten når han drikker. Veldig sårt. Men det blir liksom ikke noe bedre av å skifte stilling heller. Det er til tider helt jævlig. Jeg har brukt skjold fram til nå, så det å amme normalt er helt ukjent for meg. Leser jo at det ikke skal gjøre vondt, men altså.. It hurts :arghh:
 
Back
Topp