Amming

Shanii

Blir kjent med forumet
Hei!
Jeg har nå ammen min lille skatt i 15 dager, men jeg merker at jeg har veldig lite matlyst, spiser veldig lite. Men jeg har godt med melk i puppene fordi det renner. Sover ikke akkurat så veldig mye lenger heller, men det jeg lurer på har det noe påvirkning på melken min sønn får når jeg ikke spiser mye og lite søvn? Jeg føler kanskje at han ikke blir mett
 
Last edited:
Hei!
Jeg har nå ammen min lille skatt i 15 dager, men jeg merker at jeg har veldig lite matlyst, spiser veldig lite. Men jeg har godt med melk i puppene fordi det renner. Sover ikke akkurat så veldig mye lenger heller, men det jeg lurer på har det noe påvirkning på melken min sønn får når jeg ikke spiser mye og lite søvn?

Lite mat og søvn for deg kan føre til dårlig melkeproduksjon, men dette sier du jo at du ikke har tegn til, så da går det nok bra. Men over tid burde du nok få litt avlastning. Hva er favorittmaten din? Få noen til å lage eller kjøpe inn mat til deg :)
Uansett viktig å drikke masse vann!
 
Lite mat og søvn for deg kan føre til dårlig melkeproduksjon, men dette sier du jo at du ikke har tegn til, så da går det nok bra. Men over tid burde du nok få litt avlastning. Hva er favorittmaten din? Få noen til å lage eller kjøpe inn mat til deg :)
Uansett viktig å drikke masse vann!
Nei det renner godt det gjør det. Vann drikker jeg godt av, mye vann under og etter amming. Men noen ganger føler jeg han ikke blir mett av melken
 
Nei det renner godt det gjør det. Vann drikker jeg godt av, mye vann under og etter amming. Men noen ganger føler jeg han ikke blir mett av melken

Hvilke tegn er det som gjør at du lurer på om hn kanskje ikke blir mett? :)
Har babyen noen plager?
Hvis du er usikker kan du ta med babyen til helsestasjonen og veie, da vil du se om vektoppgang er tilfredsstillende.
Har du lest om økedøgn? Det har babyen også innimellom, da dier de mye oftere enn normalt for å øke produksjonen, vare som regel 12-24 timer.
 
Hvilke tegn er det som gjør at du lurer på om hn kanskje ikke blir mett? :)
Har babyen noen plager?
Hvis du er usikker kan du ta med babyen til helsestasjonen og veie, da vil du se om vektoppgang er tilfredsstillende.
Har du lest om økedøgn? Det har babyen også innimellom, da dier de mye oftere enn normalt for å øke produksjonen, vare som regel 12-24 timer.
Føler han hele tiden må ha pupp i munnen, med en gang den glipper så våkner han igjen å skal ha, selv om jeg kan ha amna i en god stund.
Ja har lest om økedøgn men føler det er litt ofte
 
Føler han hele tiden må ha pupp i munnen, med en gang den glipper så våkner han igjen å skal ha, selv om jeg kan ha amna i en god stund.
Ja har lest om økedøgn men føler det er litt ofte

Jeg skjønner, har du forsøkt smokk når han har fått die lenge ved begge bryst?
Sjekk også vekta hans igjen om ikke så lenge, så ser du om han legger nok på seg
Det kan være han har et veldig sterkt sugebehov også, og at den smokk kan være til god hjelp når han først har fått ligge lenge ved brystet.
 
Fikk beskjed på sykehuset at ved korrekt amming skal brystet være tømt på 10-15 min resten er bare kos.. har du vurdert smokk Evt for å se om det hjelper ? Kanskje om du ikke må amme så mye at du får mer ro hvile og matlyst?
 
Hei!
Jeg har nå ammen min lille skatt i 15 dager, men jeg merker at jeg har veldig lite matlyst, spiser veldig lite. Men jeg har godt med melk i puppene fordi det renner. Sover ikke akkurat så veldig mye lenger heller, men det jeg lurer på har det noe påvirkning på melken min sønn får når jeg ikke spiser mye og lite søvn? Jeg føler kanskje at han ikke blir mett

Det du beskriver er helt fullstendig vanlig "oppførsel" for en nyfødt baby :) De har vært vant til å få næring tilført kontinuerlig gjennom navlestrengen i mange måneder, og for noen tar det lengre tid å venne seg til konseptet måltider enn andre. Så lenge han går opp i vekt og har gode tissebleier og avføring så er det bare å legge bort klokka og amme etter babyens behov. Hyppig amming er også babyens viktigste måte å stimulere melkeproduksjonen din på slik at han får nok melk framover :Heartred
 
Det er ikke noe som heter "dårlig" melk, så den melken kroppen din produserer er helt perfekt for babyen din. Så det trenger du ikke bekymre deg for!

Men det er klart at du bør spise mer, og helst få litt mer søvn etter hvert, også. Kan du få mannen din til å handle inn all favorittmaten din, ev. få den lever fra Kolonial e.l.? Kan mannen din lage klar "matpakker", skrelle frukt, sette fram kjeks e.l. før han går på jobb, så det blir lettere for deg å spise noe? Lite og ofte kan fungere bra.

Søvn er vanskelig, men siden han bare er 15 dager, vil det bli bedre!

Sender deg en klem!
 
Det er ikke noe som heter "dårlig" melk, så den melken kroppen din produserer er helt perfekt for babyen din. Så det trenger du ikke bekymre deg for!

Men det er klart at du bør spise mer, og helst få litt mer søvn etter hvert, også. Kan du få mannen din til å handle inn all favorittmaten din, ev. få den lever fra Kolonial e.l.? Kan mannen din lage klar "matpakker", skrelle frukt, sette fram kjeks e.l. før han går på jobb, så det blir lettere for deg å spise noe? Lite og ofte kan fungere bra.

Søvn er vanskelig, men siden han bare er 15 dager, vil det bli bedre!

Sender deg en klem!
Åh tusen takk. Er førstegangs mamma så alt er nytt, og vil jo min lille skatt kun det beste, får så vondt i mammahjertet når han gråter, gråter storsett veldig lite. Ja mannen er faktisk veldig flink til å lage middag og spør hva jeg vil ha, setter frem frukt og grønt osv. tusen takk for fine ord og tips varmer en nybakt mammashjete ❤️
 
Åh tusen takk. Er førstegangs mamma så alt er nytt, og vil jo min lille skatt kun det beste, får så vondt i mammahjertet når han gråter, gråter storsett veldig lite. Ja mannen er faktisk veldig flink til å lage middag og spør hva jeg vil ha, setter frem frukt og grønt osv. tusen takk for fine ord og tips varmer en nybakt mammashjete ❤️

Vi er programmert til å føle oss stresset når babyen vår gråter, slik at vi responderer på behovene til babyen med en gang, så det er helt normalt å ha det slik. Det er derfor kolikk er så vanskelig. Men det er bra at han gråter lite! Her gråter lillebror mye – noen ganger er han sulten, noen ganger promper han mye (så jeg forstår at det er tarmrelatert), noen ganger er han overtrøtt/overstimulert. Men noen ganger aner jeg ikke hvorfor han gråter, og det er vanskelig. Da prøver jeg med melk, ny bleie, kos, byssing, ulike stillinger osv. Man må bare holde ut, og forsøke å lese babyens behov som best man kan. :Heartred Jeg er sikker på at du gjør en fantastisk jobb!
 
Back
Topp