Amming

Lilleaprilnurk

Forelsket i forumet
Aprilbarna`15
Hei,dere!
Jeg er ikke så aktiv her inne. Er innom av og til for å lese hvordan det går med dere og de små :) Jeg håper jeg kan få noen gode tips av dere ang amming. Jenta mi er 15 måneder nå,og hun er veldig avhengig av puppen enda. Amming på mårran,når hun skal sove på formiddagen,hvis hun slår seg og på kveld/natt. Hun vil ikke ha smokk,og ikke flaske med melk. Jeg har tenkt at hun selv skal få bestemme når hun vil slutte,men jeg er redd hun ikke kommer til å slutte med det første :/ Har dere tips til hvordan jeg kan avvenne denne ammingen? Har dere egne erfaringer som har fungert bra hos deres barn?
 
Hei!

Hun har jo ikke behov for puppen som næring lenger, så dette handler nok mest om kos og nærhet.
Hvordan er det hvis partneren din/noen andre legger/trøster henne?

Tar hun smokk i det hele tatt, eller vil hun ikke ha det ellers heller?
 
Ikke stress med det. Kan hun ikke bare få den kosen, da? Når hun begynner i barnehage vil det nok avta av seg selv. Hvordan er hun når du ikke er tilstede?
 
Høres akkurat ut som min. Jeg tenker å la han få kosen, nærheten og antistoffene en stund til, og håpe på at det går seg litt til av seg selv nå som jeg har begynt å jobbe. Jeg begynte å jobbe igjen idag, og hadde ikke regnet med han skulle sovne før jeg kom hjem siden han er veldig vant til å sovne ved puppen. Men det gikk helt fint og han sovnet i vogna(litt senere enn vanlig bare)mens pappaen trillet tur :)
 
Hei!

Hun har jo ikke behov for puppen som næring lenger, så dette handler nok mest om kos og nærhet.
Hvordan er det hvis partneren din/noen andre legger/trøster henne?

Tar hun smokk i det hele tatt, eller vil hun ikke ha det ellers heller?

Der er mest kos å nærhet ja :)
Her i huset er jeg alltid til stede,og far har enda ikke lagt henne alene på kveldstid,eller i det heletatt faktisk. Men jeg har begynt å tenkt på at han burde trå til snart. Så jeg må la han få slippe til og prøve seg på dette alene. Det er nok dette som i vårt tilfelle er den beste måten å avvenne puppingen på ja. Så spørs om vi må gjøre dette i praksis snart,og ikke bare tenke på det :) Men blir som regel til at en gjør det som fungerer best og fortest når det kommer til legging. I hvertfall når en er sliten selv til kvelds.
Hun kan tygge på smokken,men hun klarer ikke bruke den til det den skal brukes til,hehe :) Har heklet meg smokkesnor og begynt å ha med smokk overalt nå :)
Takk for tips :)
 
Ikke stress med det. Kan hun ikke bare få den kosen, da? Når hun begynner i barnehage vil det nok avta av seg selv. Hvordan er hun når du ikke er tilstede?

Det er godt at andre sier det samme som jeg tenker. At jeg ikke skal stresse med det. Jeg tenker at det er en form for trygghet for henne å ha den puppen. Men samtidig er jeg redd hun ikke vil gi seg med den på ei god stund. Men som du sier,ikke stress med det :) Du har et godt poeng der :) Hun begynner i barnehage i august og skal gå to dager i uken frem til februar.. Og det kan hende ting forandrer seg da :) Jeg kan samtidig la barnefaren få litt mer ansvar med tanke på legging. Men jeg skal ikke stresse ;)
 
Høres akkurat ut som min. Jeg tenker å la han få kosen, nærheten og antistoffene en stund til, og håpe på at det går seg litt til av seg selv nå som jeg har begynt å jobbe. Jeg begynte å jobbe igjen idag, og hadde ikke regnet med han skulle sovne før jeg kom hjem siden han er veldig vant til å sovne ved puppen. Men det gikk helt fint og han sovnet i vogna(litt senere enn vanlig bare)mens pappaen trillet tur :)

Godt og høre det er flere :) Hun sovner i vogn her óg,så faren kan godt trille for å få henne til å sove hvis jeg ikke er til stede. Jeg skal ikke ut i jobb før april neste år,så da må jeg komme meg ut av huset på andre måter for at faren skal kunne klare å legge henne selv :) Jeg tenker at han kan ut å trille på kveldstid óg,hvis det er det som skal til. Så kan han løfte henne fra vogn til seng etter hun har sovnet. Det er lett og tenke seg til noen løsninger for å avvenne puppen,men å gjøre det i praksis er ikke like lett kjenner jeg :) Dette er siste ungen min også,så det er veldig vanskelig å gi slipp på "babyen" min.
 
Det er godt at andre sier det samme som jeg tenker. At jeg ikke skal stresse med det. Jeg tenker at det er en form for trygghet for henne å ha den puppen. Men samtidig er jeg redd hun ikke vil gi seg med den på ei god stund. Men som du sier,ikke stress med det :) Du har et godt poeng der :) Hun begynner i barnehage i august og skal gå to dager i uken frem til februar.. Og det kan hende ting forandrer seg da :) Jeg kan samtidig la barnefaren få litt mer ansvar med tanke på legging. Men jeg skal ikke stresse ;)

Funker det for dere, så hvorfor ikke? Det finnes ingen fasit. Viktigst er at du har det bra og jenta er trygg. Skader ikke at mannen får prøve seg mer heller, nei. :)
Jeg var borte i helgen, to netter, mannen var hjemme med ungene. Jeg stresset veldig med tanke på natta osv, men det hadde gått så bra! (Jeg ammer mye på natt pga oppvåkninger) Eneste negative var de sprengte puppene jeg måtte pumpe. :p

Stol på deg selv. :)
 
Godt og høre det er flere :) Hun sovner i vogn her óg,så faren kan godt trille for å få henne til å sove hvis jeg ikke er til stede. Jeg skal ikke ut i jobb før april neste år,så da må jeg komme meg ut av huset på andre måter for at faren skal kunne klare å legge henne selv :) Jeg tenker at han kan ut å trille på kveldstid óg,hvis det er det som skal til. Så kan han løfte henne fra vogn til seng etter hun har sovnet. Det er lett og tenke seg til noen løsninger for å avvenne puppen,men å gjøre det i praksis er ikke like lett kjenner jeg :) Dette er siste ungen min også,så det er veldig vanskelig å gi slipp på "babyen" min.

Det er sant. Har tenkt mye her og men ble ikke gjort noe før nå når pappaen har vært alene hjemme med han. Er eneste og siste ungen min også (pga tøft svangerskap og komplikasjoner ved fødsel og etter), så jeg har heller ingen hast med å gi slipp på babyen min <3 Uansett tenker jeg det bare er bra for både mor og barn med den ekstra nærheten, så lenge begge trives med ammingen. De blir snart nok store og lite interessert i foreldrene sine, så jeg tenker det er viktig å nyte den tiden vi har nå og ikke stresse for mye.
 
Funker det for dere, så hvorfor ikke? Det finnes ingen fasit. Viktigst er at du har det bra og jenta er trygg. Skader ikke at mannen får prøve seg mer heller, nei. :)
Jeg var borte i helgen, to netter, mannen var hjemme med ungene. Jeg stresset veldig med tanke på natta osv, men det hadde gått så bra! (Jeg ammer mye på natt pga oppvåkninger) Eneste negative var de sprengte puppene jeg måtte pumpe. :p

Stol på deg selv. :)

Så kjekt at det hadde gått bra på natta.. Sov ungen gjennom hele natta når du var borte og kanskje? Hvis ikke,hvordan håndterte pappaen oppvåkningen på natt? :) Det går som regel utrolig fint når far må ta ansvaret en stund :) Tror vi mødre tenker at det er verre enn d er :) Ungene tilpasser seg fort :) Jeg har funnet ut at jeg ikke må stresse for mye med denne ammingen. Hun blir nok lei av den til slutt :) Men pappaen skal få slippe til mere for å venne seg til kveldsrutiner og legging :)
 
Det er sant. Har tenkt mye her og men ble ikke gjort noe før nå når pappaen har vært alene hjemme med han. Er eneste og siste ungen min også (pga tøft svangerskap og komplikasjoner ved fødsel og etter), så jeg har heller ingen hast med å gi slipp på babyen min <3 Uansett tenker jeg det bare er bra for både mor og barn med den ekstra nærheten, så lenge begge trives med ammingen. De blir snart nok store og lite interessert i foreldrene sine, så jeg tenker det er viktig å nyte den tiden vi har nå og ikke stresse for mye.

Det er sant det du sier,at det er bra for både mor og barn med denne ammingen så lenge begge trives :) Og de blir plutselig store,så jeg skal la ammingen fortsette uten å stresse med å slutte. Det kommer en dag hun ikke vil ha mere. Og nå er hun såpass stor at hun snart ikke trenger pupp,eller melk på flaske,når hun skal sove,så pappaen kan fint begynne med å venne seg til legging han óg :) Jeg skal nyte tiden,og slappe av :)
 
Det er godt at andre sier det samme som jeg tenker. At jeg ikke skal stresse med det. Jeg tenker at det er en form for trygghet for henne å ha den puppen. Men samtidig er jeg redd hun ikke vil gi seg med den på ei god stund. Men som du sier,ikke stress med det :) Du har et godt poeng der :) Hun begynner i barnehage i august og skal gå to dager i uken frem til februar.. Og det kan hende ting forandrer seg da :) Jeg kan samtidig la barnefaren få litt mer ansvar med tanke på legging. Men jeg skal ikke stresse ;)

Her var han veldig avhengig av pupp til han var rundt året. Tenkte at han aldri ville slutte av seg selv, og at jeg måtte avvenne han etterhvert. Men plutselig mister han interessen av seg selv og gikk fra helt avhengig til helt ammeslutt på to uker. Dette var mens pappa'n var i permisjon og jeg jobbet en del, så tror nok det hjelper å la barnefar ta en større del av tiden med barnet.
 
Hihi, her drar han ned toppen min og trykker trynet nedi kløften når det passer han på dagen. :p Tar jeg ikke fram puppen til han så prøver han å dra den opp selv. :p Ganske morsomt :D
 
Hihi, her drar han ned toppen min og trykker trynet nedi kløften når det passer han på dagen. :p Tar jeg ikke fram puppen til han så prøver han å dra den opp selv. :p Ganske morsomt :D

Hehehe, har opplevd den der et par ganger her også ;) Ikke fult så gøy når det skjer på butikken eller kjøpesenteret :p
 
Back
Topp