Amming

Klarforbaby

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
*Aprilbaby 2018*
Noen som har vert/er i lignende situasjon?

Lillegull spiser godt, jeg har mye melk, sånn sett er ammingen null stress.

Men. Jeg sliter med at hun ikke får godt nok tak på puppen! Hun glipper hele tiden, og siden dette har vert et problem siden dag 1 så har jeg åpne sår på brystvortene(au!). Det ene er nesten grodd, men det andre er forsatt ganske stort.

Vi sliter ikke leenge før hun får tak, men når hun får tak så varer det ikke lenge, og det er ikke riktig! På sykehuset la de henne til for meg og sa at "nå han hun riktig tak", men jeg kunne kjenne allerede da at det var feil! Det lugget i halve nippelen, og sårene var et faktum bare noen dager senere. Jeg har vert i kontakt med hs som anbefalte skjold. Prøvde dette, men lillegull klarte ikke nesten en gang å få tak på skjoldet.

Jeg mistenker kort tungebånd(det ser kort ut, hun har hjerteformet tunge, og glipper taker maaaange ganger pr amming) - men legen som såg på det sa at det ikke var kort.

What to do? Jeg har sett ammevidoer som Ikke hjelper. Jeg putter mye brunt inn i munnen. Jeg passer på underleppa hennes. Jeg passer på at hun har mer brystvorte fra undersiden av munnen enn over. Jeg varierer stillinger.. Men jeg kjenner at hun draaar i feil del av nippelen uannsett!!

Fortvilet! Vil gjerne slippe å ha vondt når jeg ammer mer! Og vil gjerne kunne ha henne på brystet uten å være redd for puppene.. Dette er så styrete :(

Ville bestilt time time til fastlege for å se på tungebåndet.
Så ville jeg kontaktet ammehjelpen for råd og veiledning :)

Er det lenge siden du fødte? Sliter med det samme. Men husker fra nr 2 at det går over etter en stund. Er dag 4 her. Lufttørker puppen hele tiden og smører på morsmelk. Bruker skjell på brystvorter når jeg må ha på klær. Har sår som blør litt på begge, håper bare dette går seg til! Men om du bor i nærheten av poliklinikk er det lurt å reise dit! (det gjør ikke jeg).

Er det lenge siden du fødte? Sliter med det samme. Men husker fra nr 2 at det går over etter en stund. Er dag 4 her. Lufttørker puppen hele tiden og smører på morsmelk. Bruker skjell på brystvorter når jeg må ha på klær. Har sår som blør litt på begge, håper bare dette går seg til! Men om du bor i nærheten av poliklinikk er det lurt å reise dit! (det gjør ikke jeg).

2 uker i dag. 1,5 time til nærmeste poliklinikk..

Har prøvd slt du skriver, men hun river det bare oppigjen hver gang jeg ammer. Det har blitt bedre, men den deler av såret som er igjen ser ikke ut til å gro what so ever.. Lei nå :(

Ville og tatt kontakt med legen eller helsestasjonen.
Prøv å bruke multi-man på brystene. Kjøpes på apoteket og hjelper mot såre bryster.

Ville bestilt time time til fastlege for å se på tungebåndet.
Så ville jeg kontaktet ammehjelpen for råd og veiledning :)

Fastlegen har kø på sikkert 2 uker.. Og det var en lege som såg på tungebåndet. Og mente det ikke var stramt.. :(

Prøvd å håndmelke litt før du legger barnet til? Jeg har overproduksjon av melk og de blir fort harde og dermed vanskelig å suge seg fast i. Det hjalp her, kan også anbefale intervallamming, det funka her :)

Prøvd å håndmelke litt før du legger barnet til? Jeg har overproduksjon av melk og de blir fort harde og dermed vanskelig å suge seg fast i. Det hjalp her, kan også anbefale intervallamming, det funka her :)

Ja, har gjort det visst jeg er veldig sprengt.. Kan prøve å gjøre det unnsett for å få i gang melka.

Hva er intervallamming?

Begynt å smøre salve på hver kveld så føles det bedre etterpå. Min brystvorte går litt innover så får feil tak å gjør veldig vondt. Men har ikke sår..

Ring og hør på helsestasjonen da? Om når legen er der og om han kan se på det? :)

Har vert på helsestasjonen. Og det er en fast helsestasjonlege der - det var han som såg på henne sist. Han sa det ikke var "stramt nok" til at han ville klippe. Han er den eneste legen som utfører inngrepet her.. De andre vil ikke.. Bah!

Fikk også hjelp til ammingen, men ingen bedring.. Føler jeg har prøvd alt uten hell! Lei - men ikke et alternativ og gi opp!

På toppen av det hele, tett melkegang og feber i dag! Føler meg elendig.. *syte&klage

Min ville ikke gape skikkelig og fikk ikke til å henge på. For oss så fungerte det med ammeskjold. Jeg fikk ikke dette før dag to. Før det håndmelket jeg og gav han fra et lite beger. Da fikk han i seg og jeg holdt melken i gang. Skjoldet fungerte, men om han var sulten nok var det et styr uten like, men hjalp å klemme litt melk inn i skjoldet før han begynte. Da kavet han ikke så mye og slapp ikke taket etter to tre sug. I dag(bank i bordet) har han endelig tatt godt tak i puppen uten skjold. Han er 8 dager i dag. Vet ikke om det er til hjelp for deg å prøve å fylle skjoldet litt først?

Min ville ikke gape skikkelig og fikk ikke til å henge på. For oss så fungerte det med ammeskjold. Jeg fikk ikke dette før dag to. Før det håndmelket jeg og gav han fra et lite beger. Da fikk han i seg og jeg holdt melken i gang. Skjoldet fungerte, men om han var sulten nok var det et styr uten like, men hjalp å klemme litt melk inn i skjoldet før han begynte. Da kavet han ikke så mye og slapp ikke taket etter to tre sug. I dag(bank i bordet) har han endelig tatt godt tak i puppen uten skjold. Han er 8 dager i dag. Vet ikke om det er til hjelp for deg å prøve å fylle skjoldet litt først?

Får ikke brystvorten inni skjoldet. Og hun klarer ikke få tak på det! Ser ut som hun prøver å gape over en melon! Alt for stort! Eneste type/str de hadde her.. Avent sine. Hvor lenge strevde dere før han tok tak i det?

Jeg ville ha tatt kontakt med samme legen igjen og sagt at ting ikke har blitt bedre og at om noe ikke blir gjort, så kan alternativet bli at du må kutte amminga fordi det ikke blir riktig. Og det er jo ønskelig at du skal amme om du får det til.

Ellers ville jeg vurdert å dratt halvannen time til ammepoliklinikk for å få en ekspert til å se på det. Evt kan det hende hun ser at tungebåndet er for kort og få henne til å sende med et skriv på det til denne legen eller ringe han. Om det ikke er for kort vil hun kunne hjelpe til med teknikk. :)

Jeg hadde ganske såre brystvorter den første uken. Jeg pumpet meg innimellom og ga på kopp når det var som verst og lufttørket de ved alle anledninger jeg hadde.

Tilslutt vil jeg bare si at jeg syns du er utrolig flink og viljesterk som ønsker å fortsette å amme. Samtidig vil jeg bare si at pass på at det ikke går på helsa løs. Amming og morsmelk er bra, men ikke hvis det går ut over trivsel, hygge, bånding (man kvier seg så mye til amminga at tårene kommer etc).

Jeg fikk erfare det med storebror. Tilslutt gikk jeg over på bare pumping og gav det jeg hadde på flaske og fylte på med mme. Gjorde det noen mnd slik at han fikk i seg den viktige melka. Det ble mye triveligere her hjemme når vi endelig kunne legge ammestyret på hylla. Det holdt på å ta knekken på meg.

Jeg ville ha tatt kontakt med samme legen igjen og sagt at ting ikke har blitt bedre og at om noe ikke blir gjort, så kan alternativet bli at du må kutte amminga fordi det ikke blir riktig. Og det er jo ønskelig at du skal amme om du får det til.

Ellers ville jeg vurdert å dratt halvannen time til ammepoliklinikk for å få en ekspert til å se på det. Evt kan det hende hun ser at tungebåndet er for kort og få henne til å sende med et skriv på det til denne legen eller ringe han. Om det ikke er for kort vil hun kunne hjelpe til med teknikk. :)

Jeg hadde ganske såre brystvorter den første uken. Jeg pumpet meg innimellom og ga på kopp når det var som verst og lufttørket de ved alle anledninger jeg hadde.

Tilslutt vil jeg bare si at jeg syns du er utrolig flink og viljesterk som ønsker å fortsette å amme. Samtidig vil jeg bare si at pass på at det ikke går på helsa løs. Amming og morsmelk er bra, men ikke hvis det går ut over trivsel, hygge, bånding (man kvier seg så mye til amminga at tårene kommer etc).

Jeg fikk erfare det med storebror. Tilslutt gikk jeg over på bare pumping og gav det jeg hadde på flaske og fylte på med mme. Gjorde det noen mnd slik at han fikk i seg den viktige melka. Det ble mye triveligere her hjemme når vi endelig kunne legge ammestyret på hylla. Det holdt på å ta knekken på meg.

Ja, jeg bør vel gjøre det..

Tusen takk<3 Det betyr mye å få slike ord!

Det er ikke så smertefullt at jeg gråter. Det var det for en uke siden. Så har heldigvis bedret seg såpass at jeg ikke gråter og kvir meg skikkelig lengre! Gruer meg bare litt.. Fast bestemt på å få dette til!

Får ikke brystvorten inni skjoldet. Og hun klarer ikke få tak på det! Ser ut som hun prøver å gape over en melon! Alt for stort! Eneste type/str de hadde her.. Avent sine. Hvor lenge strevde dere før han tok tak i det?
Jeg har medela sine. Størrelse m. Han tok tak ganske kjapt. Munnen gled ikke bare av som det gjorde med brystvorten.

Back
Topp