Amming

Mamma til 4

Elsker forumet
Hvordan går det med amming for dere ? Her er det noe pludrete, men vi jobber med det i håp om at det blir bedre. Lille gutt sliter med å få tak og jeg er blitt veldig sår ! Sånn var det med hun første og, med nr 2 gikk det knirkefritt. Men gir oss ikke enda :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Driver og venner av med brystskjold nå, da sårene er grodd :) men det kommer nok til å ta litt tid. Han får så mye luft i magen av skjoldene, stakkars :(

melka begynner endelig å komme (lille født natt til lørdag), så det begynner å gå seg til her.
har vært litt styr. lille ble dehydrert og fikk tørstefeber siden jeg ikke hadde noe melk. så da måtte han få tillegg.
så her har han fått tillegg og pupp om hverandre. men nå har melka kommet såpass at han har ikke fått tillegg siden i går ettermiddag.
han har vært litt dårlig til å gape ordenlig men det er kommet seg veldig.
er litt sår på brystvortene, så smører med purelan for å holde det i sjakk. kan ikke bruke skjold for da får han ikke til å ta pupp siden han ikke gaper skikkelig. ellers så stikker/ brenner det liksom i puppene hele tiden, men regner med det er siden melka kommer mer og mer nå. så biter tennene sammen og trøster meg med at det går over etterhvert.

melka begynner endelig å komme (lille født natt til lørdag), så det begynner å gå seg til her.
har vært litt styr. lille ble dehydrert og fikk tørstefeber siden jeg ikke hadde noe melk. så da måtte han få tillegg.
så her har han fått tillegg og pupp om hverandre. men nå har melka kommet såpass at han har ikke fått tillegg siden i går ettermiddag.
han har vært litt dårlig til å gape ordenlig men det er kommet seg veldig.
er litt sår på brystvortene, så smører med purelan for å holde det i sjakk. kan ikke bruke skjold for da får han ikke til å ta pupp siden han ikke gaper skikkelig. ellers så stikker/ brenner det liksom i puppene hele tiden, men regner med det er siden melka kommer mer og mer nå. så biter tennene sammen og trøster meg med at det går over etterhvert.
Min gapet ikke skikkelig, det var en av grunnene til at jeg ble så sår. Men han tok skjold fint! Det beste er jo ikke å bruke skjold, så er jo godt at du ikke trenger det :) tok litt tid før jeg også fikk ordentlig melk i puppene, så han hang på puppene mine hvert femte minutt kjentes det ut som. Det stakk masse i puppene også, sikkert pga ordentlig melk som du sier :)

Mini slet også med å gape nok i begynnelsen, noe som førte til at jeg ble veldig sår. Gikk over til å bruke skjold, og det fungerte veldig bra. Nå er sårene grodd og mini har blitt flinkere til å gape, så klarer nå å amme uten skjold.

Må fortsatt hekte ham på på nytt noen ganger, men må si det går ganske greit nå etter hvert.

Kom hjem fra barselavdelingen fredag for to uker siden, og hadde mye feber både helga og utover uka. Og da jeg var hos lege torsdag i forrige uke mente hun at jeg hadde brystbetennelse. Hvilket forklarte hvorfor sårene på brystvortene slet med å gro. Veldig vondt. Fikk antibiotika og øyesalve å smøre med. Nå har jeg bare et par dager igjen av antibiotikakuren, og godt er det, for både jeg og bittelille har vært uggene i magene våre, og hun går ikke så mye opp i vekt som hun skal selv om hun er en skikkelig storspiser. Gleder meg voldsomt til brystbetennelsen er over og sårene er grodd slik at vi kan kaste skjoldene og puppe glade, fornøyde og smertefrie!
Moralen er: pass godt på puppene på barsel! Det er ikke noe morsomt å komme hjem med brystbetennelse!

Jeg har ikke begynt å amme nr to enda da han er en treiging, men med førstemann gikk ammingen rimelig knirkefritt. Føler meg veldig heldig som har hatt så lite problemer med ammingen. Han hadde riktig tak fra første stund, og bortsett fra svak svak sårhet de første par dagene så har det vært null problem. Det største problemet jeg har hatt med amming var rett og slett for mye melk slik at ungen ikke klarte å svelge unna, men det løste jeg ved å la brystet sprute seg ferdig i en gulpeklut før jeg la han til.

Det går veldig fint her :) hun gaper som om hun aldri har fått mat før.. Haha! Litt forskjell fra starten, da var jeg så sår, blødde og hadde skårpe på nipplene. Gruuusomt.

Det går veldig fint her :) hun gaper som om hun aldri har fått mat før.. Haha! Litt forskjell fra starten, da var jeg så sår, blødde og hadde skårpe på nipplene. Gruuusomt.
Gammel er babyen din ? Lang tid gikk det før sårheten var borte ?

Gammel er babyen din ? Lang tid gikk det før sårheten var borte ?

Hun er 3 uker imorgen. Jeg ble sår på sykehuset første dagen og var sår i ca 1 uke hjemme. Jeg smurte på purelan på skorpene og luftet de ofte. Jeg slet en del med ammestillinger, men når de kom på plass så ble nipplene bra nesten med en gang :)

Går veldig bra, ammer med brystskjoldsiden jeg har innover brystvorter og likefullt har litt kort tungebånd. Øver oss innimellom på å amme uten, men trives med brystskjoldet. Brukte det når jeg amma eldstemann også:)
Er så godt å høre at jeg ikke er den eneste med innovervendte brystvorter. Jeg sleit med amming med hu første, måtte gi opp etter en mnd. Med nr to gikk ammingen knirkefritt. Ble operert for innovervendte bryst vorter i 2013 men operasjonen var misslykket :( sliter litt med ammingen nå, men lurer på om jeg skak prøve skjold. Hvor har du kjøpt dine skjold ? Jeg har kjøpt avent sine så spent på om det funker :)

Er så godt å høre at jeg ikke er den eneste med innovervendte brystvorter. Jeg sleit med amming med hu første, måtte gi opp etter en mnd. Med nr to gikk ammingen knirkefritt. Ble operert for innovervendte bryst vorter i 2013 men operasjonen var misslykket :( sliter litt med ammingen nå, men lurer på om jeg skak prøve skjold. Hvor har du kjøpt dine skjold ? Jeg har kjøpt avent sine så spent på om det funker :)

Bruker skjold jeg og, men det er pga store bryst og flate brystvorter så han klarer ikke å ta skikkelig tak. prøver uten når han blir litt større. jeg bruker mendela sine skjold, de kommer i forskjellige størrelser , s, m og L

Her går ammingen fint. Heldigvis gaper babyen høyt hver gang. Jeg har vært heldig med alle mine tre. Men jeg var veldig forberedt på problemer da jeg fikk første, så jeg ba om hjelp hver gang jeg skulle amme på sykehuset. Følte jeg fikk god hjelp. Med nr to og tre har jeg ikke bedt om hjelp på sykehuset. Men så er det kort tid mellom mine. Jeg har ammet helt til jeg ble gravid igjen med neste.

Det går fint her, ble sår på sykehuset men brukte purelan og lufttørket. Da jeg kom hjem kom melka for fullt og sårheta var over på en uke. Har gått knirkefritt heldigvis :-)
Sliter litt med å ligge å amme venstrepuppen - men øver fortsatt på det (litt pes å sitte natterstid), så høyre pupp er litt større enn venstre puppen hehe - bryr meg ikke om det.

Plages enda etter 2mnd. Skjold går en liten stund i starten,mn brystet blir ikke ordentlig tømt med skjold. Bruker brystvortebeskytter. Smører med alskens salver og kremer. Han har hatt liten munn og dårlig sugetak, så har ikke fått til å koble ordentlig på senere. Blitt vant til å bruke meg som sugerør :( Nå prøver jeg tilbakelent amming.

Plages enda etter 2mnd. Skjold går en liten stund i starten,mn brystet blir ikke ordentlig tømt med skjold. Bruker brystvortebeskytter. Smører med alskens salver og kremer. Han har hatt liten munn og dårlig sugetak, så har ikke fått til å koble ordentlig på senere. Blitt vant til å bruke meg som sugerør :( Nå prøver jeg tilbakelent amming.
Brystvortebeskytter ?

Bruker skjold jeg og, men det er pga store bryst og flate brystvorter så han klarer ikke å ta skikkelig tak. prøver uten når han blir litt større. jeg bruker mendela sine skjold, de kommer i forskjellige størrelser , s, m og L
Jeg forstår ikke hvordan skjoldene skal brukes. Skal babyen suge på brystvorten ?

Back
Topp