Amming..

Hehe.. Ja, trur han her vertfall innsåg da ganske kjapt og..;-) men da e vel ein del av sjarmen me å vera pappa te sånne skjønnasa!;)

Ja, men sålenge du får fine bleier so e jo da tegn på velstand! Da sa dei på helsestasjonen te oss og:)
Begynte å rekna på vekto hennas her i hus no.. På tre daga hadde ho gått opp 140gr.. :o :p men då me økedøgn inni der..:-P
Da har vel mykje me oss mammene og tenke eg.. Om me blir stressa so kan da påvirka..:/ Me må rett og slett bli flinkere å slappa av!..:)

Sigrid va et kjempeskjønt navn vertfall!:) søte jente treng søte navn!;)
Så fint at Sara har så god vektoppgang! Tommelen opp! :D
Nå har ei veldig trivelig helsesøster vært her på hjemmebesøk, og Sigrid har gått opp fra 3280 g på fredag til 3400 g i dag. Så hun tar nok igjen fødselsvekta si snart! Helsesøster mente det var en fin oppgang, og Sigrid er også mer våken og tilstede nå for tida. Så jeg er kjempeletta! :-) Litt sår på brystvortene etter all amminga, men letta. ;)
Så ja, de fine bleiene var nok et godt tegn! :-)

Hvor lenge ammer dere på hvert bryst? Og tømmer dere først et bryst og så tar det andre, eller gir dere litt på hver side?

Med første mann vekte jeg han aldri for å amme. Han sa klart i fra selv og la godt på seg. Ammet ca hver 4.t på dagtid og han sov 7-8 t hver natt. Så mellom 4-5 ganger om dagen med storebror. Denne gangen har jeg måttet vekke lillesøster, da ho fint kan sove i opptil 8-9 t i strekk og sovner etter maks 6 sugetak! Ho er bare 3 dager gammel, og så mye søvn er ikke normalt. Så nå dro vi på barsel igjen og venter på barnelegen før vi kan reise hjem igjen.Viste seg at jeg ikke har nok melk og ho bare får i seg 5 ml ca hver gang :(

Sånn hadde vi det. Snuppa gikk ned mer enn 10%, så her starta vi med MME noen dager for å få opp vekta igjen. Jeg miste 1,5 L blod, og da tar det tid før melka kommer. Hadde det sånn med storebror også, så kjente det igjen.

Hvor lenge ammer dere på hvert bryst? Og tømmer dere først et bryst og så tar det andre, eller gir dere litt på hver side?

Jeg lar henne spise til det er tomt på den ene sida, og da er hun i grunnen fornøyd. Skjelden hun vil ha mer enn det. Det er lurt å amme ferdig et bryst først, for formelka er tynnest, type tørsteslukking, så er det ettermelka som er feit og god.

Så fint at Sara har så god vektoppgang! Tommelen opp! :D
Nå har ei veldig trivelig helsesøster vært her på hjemmebesøk, og Sigrid har gått opp fra 3280 g på fredag til 3400 g i dag. Så hun tar nok igjen fødselsvekta si snart! Helsesøster mente det var en fin oppgang, og Sigrid er også mer våken og tilstede nå for tida. Så jeg er kjempeletta! :-) Litt sår på brystvortene etter all amminga, men letta. ;)
Så ja, de fine bleiene var nok et godt tegn! :-)

Hurra for vekto på miniane! :D spent på vekto te Sara imåro eg.. Men e der no at eg berre lure på kor mykje ho har gått opp!:p i da sista har ho åte plenty! Eg va heilt på tuppa i går, ein blir sleten av all denna ammingo!:p

Godt me små jentegull so e meir oppegåande og våkne (når di ska;)) ! :) no e da bare å håpa luftvondtane her i huset forsvinn,so e me heilt nøgd!:)

Da variere veldi me kor lenge, men prøve uansett å få tømt den eine puppen først. Som oftast tar ho ikkje nåke serli meir itte ein pupp, so blir da neste sia på neste måltid! :)

Viktig å la mini få tømme puppen heilt før du bytte, sio den feita melko di e innerst. Da e denna dei helst legge på seg av, melko ytterst e tynnare.

Jeg lar henne spise til det er tomt på den ene sida, og da er hun i grunnen fornøyd. Skjelden hun vil ha mer enn det. Det er lurt å amme ferdig et bryst først, for formelka er tynnest, type tørsteslukking, så er det ettermelka som er feit og god.
Hvordan merker dere om brystet er tømt? Er det når babyen slipper selv? Jeg lar henne suge til hun slipper selv, og da er det kanskje tømt? Noen ganger tar hun litt igjen etter en liten pause på noen minutter (på samme bryst, altså), men mulig det da er mer kos og ikke så mye melk... hender hun blir frustrert når hun prøver å ta mer, har tolka det som at hun ikke får ut mer og tar henne til det andre brystet.

Back
Topp