Amming som gjør vondt

Her er det også såre brystvorter :( hatt melk siden onsdag.. Dvs fire dager. Fikk beskjed på sykehuset om at teknikken var god, og han får i seg masse melk, men vortene sprekker og er røde på tuppen. Gjør forferdelig vondt ved amming.. Er det normalt at det kan gjøre sånn vondt i begynnelsen og at det går over? Eller bør man dra til legen allerede?

Sniker fra juni.
Om det ikke blir noe bedre, få legen til å sjekke tungebandet til baby.

Hos oss ble ikke stramt tungeband oppdaget før på 6ukerskontroll..
Jeg fikk ingen sår, men en helt lik smerte som du beskriver. Håper det gir seg fort! :)

Her er det også såre brystvorter :( hatt melk siden onsdag.. Dvs fire dager. Fikk beskjed på sykehuset om at teknikken var god, og han får i seg masse melk, men vortene sprekker og er røde på tuppen. Gjør forferdelig vondt ved amming.. Er det normalt at det kan gjøre sånn vondt i begynnelsen og at det går over? Eller bør man dra til legen allerede?
Amming gjør vondt i begynnelsen dessverre. Barna har en enorm sugekraft som ikke vortene er vant til. Husker jeg gråt en del med førstemann og fikk bare beskjed om at jeg gjorde alt feil, men når jeg snakket med andre mødre kunne de alle fortelle om såre vorter i starten.
Legg silke på vortene slik at du ikke river opp sårene med innleggene, da skal det gro fortere:) og tørk brystene med hårføner av og til. Det funket for meg.
Men får du smerter andre plasser i brystet bør du være obs på brystbetennelse, da er lege en god ting:)

Amming gjør vondt i begynnelsen dessverre. Barna har en enorm sugekraft som ikke vortene er vant til. Husker jeg gråt en del med førstemann og fikk bare beskjed om at jeg gjorde alt feil, men når jeg snakket med andre mødre kunne de alle fortelle om såre vorter i starten.
Legg silke på vortene slik at du ikke river opp sårene med innleggene, da skal det gro fortere:) og tørk brystene med hårføner av og til. Det funket for meg.
Men får du smerter andre plasser i brystet bør du være obs på brystbetennelse, da er lege en god ting:)

Takk for svar! Jeg håper at det blir bedre, for er veldig innstilt på å få til ammingen! Bare så synd det skal være så smertefullt når lillegutt storkoser seg med puppen.. Skal prøve tipsene dine! Skal innom helsestasjonen imorgen for å veie han, og da har de "ammehjelp" etterpå, så tenkte å snakke litt med de når vi først er der :)

Det er helt normalt! Etter amming: press ut litt melk, la d lufttørke. Smør så på med purilan (kjøpes på apotek) og bruk engangs innlegg og bytt ofte! Viktig med god håndhygiene før du klemmer og tar på puppene! Gjør du dette hver gang blir du kvitt sår før det blir problemer ;)

Ja den første tiden med ammingen er ikke noe godt! Jeg fikk sprukne brystvorter begge gangene, unge som gulper blod er litt ekkelt...

Er enda litt vonde de første sugetakene, 4.5 uke etterpå. Men skal ikke gjøre vondt etter det.

Back
Topp