Amming om natten

~MineSøteSmå~

Har ei prinsesse på 2,venter en prins i april 15<3
Aprilbarna`15
Hvordan gjør dere det med amming om natten? Mini er så rolig hele dagen, sover og sover helt til natten kommer. Da virker det som at det eneste han vil er å ligge inntil meg/ammes. Er så urolig helt til han blir lagt til brystet. Gråter ikke, men er åpenbart misfornøyd og finner ikke roen. Vet at han ikke er sulten, for han har fått rikelig med påfyll før dette (må gi flaske i tillegg til å amme). Blir han lagt til brystet roer han seg helt, men han tar bare et par tak, så sovner han.. Men det gjør jo jeg også om jeg gjør det og de anbefaler jo ikke samsoving i foreldres seng de første åtte ukene, så jeg er litt rådvill.. Han slår seg som regel til ro i tre tiden da og sover da gjerne da i fire timer, så jeg klager ikke, men tar gjerne imot andres erfaringer rundt dette..

Har ikke hørt noe om at de ikke skal samsove de første ukene så her gjør vi det når snuppa ikke vil roe seg. Passer bare på at hun har egen dyne og "god" plass. Gjorde det på sykehuset også og de sa ingenting på det. :) Men prøver så langt det lar seg gjøre at hun ligger i egen seng.

Hvorfor ikke samsoving de 8 første ukene? Aldri hørt..

Prøvde å søke litt på nett i stad og så da at det stod flere steder.. :S Så nå at det er en studie som ikke viser økt sjanse for krybbedød ved samsoving etter at barnet er åtte uker, men at det ikke foreligger noen tilsvarende undersøkelse på baby under åtte uker.. Regner med at det er her det kommer fra :/

Hvordan gjør du det med amming på natten? Får han sovne ved puppen sover han kjempegodt gjennom hele natten, får han ikke det får jeg ikke noe søvn før i tre-firtiden :o

Med samsoving her mener jeg inntil meg i samme seng-har bedside crib helt inntil vår seng, men han roer seg ikke uten puppen..Så da sovner jeg gjerne om jeg ligger og ammer han og da blir han jo sovende i vår seng. Er det slik for dere også? I så tilfelle er det så godt å lese at jeg ikke er alene om å gjøre det da.. Gikk kaldt igjennom hele meg når jeg leste om det, og jeg gjorde jo deg på sykehuset uten at de sa noe på det, så da fortsetter vi med det.. Kanskje det blir litt mer søvn i natt da-også er det jo så koselig ☺️ Er jo det jeg helst vil ☺️

Han sover ved siden av meg i sengen og har puppen i munnen til han sovner. Om jeg ikke har sovnet allerede, tar jeg vekk puppen og legger meg til for å sove. Når han våkner er det bare å stappe den inn igjen. :P Veldig greit. ;)

Jeg også samsover med min og han sover godt mellom måltidene.

Han sover ved siden av meg i sengen og har puppen i munnen til han sovner. Om jeg ikke har sovnet allerede, tar jeg vekk puppen og legger meg til for å sove. Når han våkner er det bare å stappe den inn igjen. :P Veldig greit. ;)
Er du ikke redd for å sovne å rulle/legge deg over han.. Eller at dyna eller no kommer foran nesa hans mens du sover?

Er du ikke redd for å sovne å rulle/legge deg over han.. Eller at dyna eller no kommer foran nesa hans mens du sover?

Jeg tenker litt på det, ja, men vil ikke si redd. Jeg våkner som regel i samme stilling som jeg sovnet. Hvis jeg ikke sovner samtidig med han, flytter jeg meg bittelitt unna han.

Når man samsove så skal det veldig mye til for at man skal rulle eller legge seg over babyen ;) man sover veldig lett med en baby i sengen, og man vil nok våkne om man legger seg på baby;)

Jeg ammer, sambo skifter bleie og koser en stund før han legges i vugga ved siden av senga vår.. sovner som regel da.. hender jeg sovner mens jeg ammer og da blir han liggende hos meg.. men prøver å legge ham i egen seng etter amminga på natta..

Jeg pleier å legge han i hodehøyde med meg, for å unngå at han skal få min dyne over seg.

Vet du, hvis jeg sovner med berta inntil meg så vil ikke jeg tenke så mye over det. Det er så mye skriverier og snakk om alt mulig. Hvis det er eneste måten dere begge får sove, hvorfor ikke?

Har du prøvd smokk?
Eller babynest? Kanskje babyen vil ha det trangt/lunt/nært?

Prøv om mulig å ha babyen under egen dyne ved siden av deg. Førstemann her ville det absolutt ikke, måtte ligge klin inntil meg. Våknet søkk svette begge to.

Btw samsoving er ikke anbefalt hvis mor/far røyker eller er påvirket av rus. Bortsett fra det har jeg bare hørt positive ting om samsoving.

Her sover snuppa i samme seng som meg. Hun har babynest og egen dyne, men det er ikke altid hun vil ligge der, så det hender hun sover på brystet mitt. Da roer hun seg alltid og vi får sove godt noen timer begge to. Jeg må opp å amme noen ganger per natt, og etter amming får hun smokk dersom hun er urolig.
På sykehuset ble jeg oppfordret til å sove med henne å brystet. Samsoving den første tiden skal være helt ok, men som de andre over har skrevet er det viktig at den lille har egen dyne og god plass.

Her samsoves det. Vi legger oss ca 23 og når han er ferdig og sover godt legger jeg han mellom putene våres med egen dyne. Så våkner han i 3 tiden igjen og fra da sover han inntil meg resten av natten.
Er ikke redd for å rulle over han for jeg sover så lett.
Jeg elsker samsoving og synes det er så godt å ha han nær meg. Sover bedre da enn om han ligger i egen seng, for da blir jeg redd han ikke puster..

Leste forresten at mye nærhet og kontakt på dagen kan gjøre at babyen tolererer bedre å sove alene på natten og omvendt. Prøvde det i går hvor vi hadde snuppa oppå/ved en av oss nesten hele dagen og hun har sovet i vugga si mellom ammingen helt til nå i natt :) Mulig det er tilfeldig. Husker ikke fra dag til dag hvor mye hun har sovet i armene våre eller babynesten på dagtid.. Men skal prøve det ut mer og se :)

Back
Topp