Amming og soving...

Nr32024

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Sliter med amminga da det gjør sykt vondt. Bruker skjold nå så hun får bedre tak men det er fortsatt veldig vondt. Ilende smerte i brystene når hun suger.. har derfor gitt mme i tillegg og har bestilt pumpe i håp om at det ikke er like vondt slik at jeg kan gi morsmelk på flaske.. Hun er 5 dager gammel og igår kveld fikk hun 60ml mme rundt kl. 00 så la vi oss og våknet 0830 og hun hadde sovet hele natten.. er dette vanlig? Og bra? Burde jeg ha på alarm og mate på natten?? Dette ble mange spm.. men som førstegangs så lurer man vel alltid på om man gjør riktig :)

Veldig vanlig at ammingen kan være ubehagelig/vond i begynnelsen til melkemengden har stabilisert seg :) har lille riktig grep? Evnt kontakt en ammehjelper i nærheten :)

Er det vondt gjennom hele amminga eller bare i starten? "Brenner" det i brystene etter amming? Amming når barnet har riktig tak skal ikke være vondt, så lenge brystet er friskt, kan være ømt i starten men det skal gå over :) utdrivingsrefleksen kan være ganske vond hos noen, men det går over når melka begynner å renne.

Tette melkeganger, soppinfeksjon eller feil teknikk er vanlige grunner til at det gjør vondt, råder deg til å ta kontakt med ammehjelpen :) noen ganger er det ikke så mye som skal til før det blir bedre. Lurt å søke hjelp tidlig, og unngå så langt du greier å bruke mye flaske/smokk, noen babyer blir sugeforvirra og greier ikke skille mellom teknikken de må bruke på flaska/smokken og teknikken de må bruke på brystet.

det er så lettvindt når amminga fungerer, jeg sleit meg gjennom flere mnd med overproduksjon, melkespreng, tette melkeganger, soppinfeksjon og blødende sår på brystvortene med begge ungene (minstemann kunne ikke få flaske heller, da sugde han feil på brystet etterpå), vet godt hva det vil si å ha problemer med amming :) Det blir bedre etter hvert, bare søk hjelp :)

Har gått over til pumping og mme så hun får flaske, hun er mye mer fornøyd og rolig og det er mor også:)

Back
Topp