Amming og soving...

Nr32024

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Sliter med amminga da det gjør sykt vondt. Bruker skjold nå så hun får bedre tak men det er fortsatt veldig vondt. Ilende smerte i brystene når hun suger.. har derfor gitt mme i tillegg og har bestilt pumpe i håp om at det ikke er like vondt slik at jeg kan gi morsmelk på flaske.. Hun er 5 dager gammel og igår kveld fikk hun 60ml mme rundt kl. 00 så la vi oss og våknet 0830 og hun hadde sovet hele natten.. er dette vanlig? Og bra? Burde jeg ha på alarm og mate på natten?? Dette ble mange spm.. men som førstegangs så lurer man vel alltid på om man gjør riktig :)

Sniker fra juli.. Min jente sov også så mange timer i stekk på natta de første ukene. Så lenge hun legger på seg trenger du ikke vekke henne :) jeg ammer forresten.. Nå som hun er større (8 uker) våkner hun som regel 1 gang på natta, savner når hun sov hele natta, så nyt det du og bare vær glad!:) lykke til med pumpingen, får håpe det hjelper! Såre bryst er ikke noe godt nei:(

Har også fått beskjed om at hvis lillegutten vår legger på seg normalt, så skal vi bare la ham sove så lenge han vil. Vi velger å la ham sove så lenge han vil om natta, men vekker ham etter 4 timers soving om dagen for å få døgnrytmen på rett spor ;)

Angående sårhet; Slet også med såre brystvorter med vår første :/ Det lindret litt smøre med lanolin etter amming og så brukte jeg skjell på vortene itillegg. Skjellene hjalp fordi da var ikke vortene i kontakt med ammeinnlegget. At det gjør veldig vondt, så kan det være tegn på at lillen ikke har fått 'nok' pupp inni munnen, at hun suger bare på brystvorten. En triks er å flate puppen sånn at den passer i munnen til babyen. Da bruker du tommel og pekefinger på grensen av 'det mørke området rundt brystvorten' og rører ved overleppen til babyen for å få henne til å gape mer før du fører hodet hennes mot puppen (hold hodet i nakken under ørene til babyen). Babyen skal også være vendt mot din kropp og helst ikke ha pledd og sånt mellom deg og seg.

Ilende smerter i brystene ved amming er helt normalt i starten :) det er pga at når babyen suger frigis hormonet oxytocin, det vil som regel gå over innen to uker etter fødsel :) du nevnte ikke noe om sår så regner med det kun er den ilende smerten når hun suger, og da høres det ut som det jeg skrev :)

Anbefaler deg å lese på https://ammehjelpen.no :)

Ang. Soving så har jeg en "regel" de første seks ukene, som en ammehjelper fortalte meg da jeg fikk nr1. Jeg lar det aldri gå mer enn 2 timer mellom amming på dagtid, og aldri mer enn 3timer om natta. Det hender det går 2 1/2 time på dagtid og 3-4 timer på natta, men har vekkeklokka på hver 4. Time om natta. Dette for å få mest mulig melk, da det er nå i starten at det er viktig å få i gang en god melkeproduksjon.
Fungerer fint her og gjør meg ingenting om jeg må amme omså hvor mange ganger om natta, det er bare nå i starten :) og jeg bruker å ta en hvil mens hun sover på formiddagen :)

Sniker inn med et spm: Gutten vår har en periode på flere timer om dagen/natta hvor han sover veldig korte lurer, når han våkner begynner han å søke etter pupp med en gang, skriker veldig hvis han ikke får det raskt. Han sovner ganske fort under amminga, når vi har holdt på å veksla mellom soving og amming en stund. Det er vel ikke annet å gjøre enn å gi han pupp når han vil ha, og prøve å holde han våken så lenge jeg klarer? Flere som har det lignenes?

Sniker inn med et spm: Gutten vår har en periode på flere timer om dagen/natta hvor han sover veldig korte lurer, når han våkner begynner han å søke etter pupp med en gang, skriker veldig hvis han ikke får det raskt. Han sovner ganske fort under amminga, når vi har holdt på å veksla mellom soving og amming en stund. Det er vel ikke annet å gjøre enn å gi han pupp når han vil ha, og prøve å holde han våken så lenge jeg klarer? Flere som har det lignenes?
Vi har det sånn andre halvdel av natten:) tenker alltid at jeg skal amme ferdig og legge henne tilbake i nestet, men så sovner vi begge to, og det er like greit, for det går ikke lang tid mellom ammingene... Men hun skriker ikke da, bare kaver noe voldsomt så jeg våkner av det;)

Sånn kan det være her også, hun er 11 dager. Er for trøtt til å spise seg mett, sovner, og våkner fordi hun vil ha mat, spiser litt men er sååå trøtt og sovner igjen. :p Sånn kan det gå noen runder før hun endelig har fått spist nok og sovner ordentlig.

Da er vi innafor normalen ;) hehe. Helsesøster var her i dag, han har gått opp noe, men sku gjerne gått opp mer. Så hu sa at det var bare å la han spise så mye han ville! Så da blir det mye pupp på lillemann ;)

Back
Topp