Amming og sånt...

Twinkletwinkle

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Hva tenker dere om amming? En selvfølge eller vet dere at dere skal gi flaske og MME?

Vi trøblet fælt sist med ammingen. Ble så sinnsykt sår, vansker med å få opp produksjonen, brystbetennelse osv.. Kasta inn håndkleet etter 2 mnd ca. Fikk til å nattamme litt lengre da. Syntes det var veldig sårt at vi ikke fikk det til.. Jeg trodde det skulle være mye mer enkelt og at det skulle gå mer av seg selv enn det gjorde..

Nå har jordmoren min meldt meg på ammekurs av alle ting, visste ikke at det fantes en gang.. :P Kjenner også at jeg er mer avslappet mentalt i forhold til dette denne gangen og håper det kan ha sin positive effekt på saken. Er veldig spent på hvordan det blir og om vi får det til. Men vet også at nederlaget absolutt ikke blir like stort som sist om det ikke skulle gå.

Er første gangen for meg å tenker egentlig ikke så mye på det :) regner med å prøve å få det til, men har vel et veldig avslappa forhold til det egentlig. Hvis jeg greier det så har jeg ikke tenkt å holde på I mer enn 4 mnd ca synes at da kan flaske være like greit.

Satser på amming her :-) gikk veldig bra sist gang så håper det gjør det denne også :-)
Eller jeg hadde en periode me nå vanvittige sår, men brystskold og brystvortekrem ble redningen til de fikk grodd :-) så skal ha det liggende klart i tilfelle jeg skulle bli sår denne gangen også.

Tar det igrunn heilt med ro, og tenkjer at går det så er det fint, går det ikkje går det og. Godt at du forbereda deg, men trur ikkje det treng bli som sist.

Med første hadde eg lite melk, og kava nok litt med det og. Med neste hadde eg rikelig! Har fleire venninder som sleit med første, og så gått seg bedre til. Håpar det gjeld for deg og ;-)

Jeg har ikke hatt nok melk med de to andre..Jeg ammet hver time i 3 uker.. Jeg skal igjen gjøre så godt jeg kan :) vill ikke gi opp men realistisk sett så klarer jeg vell bare starten nå å. Men 2 mnd som jeg klarte sist er bedre enn ingenting :)

Dette er min første, så vet ikke helt hva jeg kan forvente. Men håper jeg får til ammingen, da har man jo alltid maten klar.. men tenker at det ikke er verdens undergang og det ikke går..
Så tar det litt som det kommer ☺

Det jeg erfarte sist har gjort at jeg kommer til å gi flaske etter kort tid (etter råmelka) om ikke amminga faller lett og greit på plass:) Å kaste bort uker og måneder på slit gidder jeg ikke når det finnes gode alternativ :) Men håper selvsagt at amminga går som en drøm.. Er ko veldig lettvint når de fungerer:)

Sleit med lite melk sist (har pcos). Mini gikk med i vekt på slutten men nektet flaske. Har nå hatt brystreduksjon i tillegg så regner med det blir mme, men skal selfølgelig prøve :)

Er førstegangs her og, tar det som det kommer.. vet at nevøene måtte over på flaske tidlig grunnet laktoseintoleranse - håper at vår slipper å slite med det bare

Blir fullamming her hvis alt går bra.:) gikk veldig bra med sønnen jeg har fra før, men det er jo noen år siden.:)
Morsmelk er forresten en fantastisk drikk og kan også brukes som sårsalve. Jeg brukte sånne albueskjell som jeg hadde over brystvortene inni ull ammeinnlegg i bhen. Når du da lekker så vil knoppen "bade" i melk og heles mellom hver amming.
Vet ikke om det var årsaken til at det gikk så bra, men det gjorde det ihvertfall. Håper jeg får tak i sånne skjell denne gangen også. Sist fikk jeg de på sykehuset faktisk, men må kanskje i fjæra selv denne gangen.:)

Sist fikk jeg DÅRLIG hjelp og råd på barsel, og endte desverre med to pupper som bokstavelig talt pluselig sprutet blod, og gjorde fryktelig vondt. Som følge av sårene fikk jeg en sykdom som blir kalt Reynaulds syndrom, ekstremt vondt! Føltes som ti kniver i hver pupp når jeg ammet, Dusjet eller fikk trekk på brystet. Har det enda, men såklart i myyyye mindre skala. Men merker det f eks på vinteren eller hvis det er veldig kalt å komme ut av dusjen. Jeg fikk heldigvis kjempegod hjelp av en ammeguru (en jordmor som var veldig god på ammevansker) på poliklinikken på sykehuset, og gikk til henne annehver morgen i 2 måneder! DA satt alt, og jeg kunne amme som normalt. Fram til da fikk snuppa både pupp og flaske.
Men da ammingen var på plass var snuppa så fornøyd at da ville hun IKKE ta flaska mer i det hele tatt :P

Jeg styrte med andre ord veldig før alt var på plass, men det var fordi jeg synes det var et stort nederlag å ikke få det til. For meg var det igrunn verdt det, men denne gangen kommer jeg ikke til å holde på som sist - uansett.

TIL ALLE FØRSTEGANGSFØDENDE:
Sørg for å få hjelp til å legge babyen til puppen RIKTIG! Grunnen til at det gikk galt for meg, var at hun sugde feil + at hun lå altfor lenge med hver pupp i starten.

Ja, jeg skal amme:)
Med guttungen gikk det lekende lett og det satser vi på denne gangen også.
Holder på så lenge snuppa er interessert.

Gikk ikke så bra første gangen, men andre gikk det fint og fikk til å fullamme så håper på det samme denne gangen! :)

Ammingen gikk strålende sist, hadde masse melk og vi klarte oss fint, men jeg ble innlagt på sykehus litt etter fødsel og sykehuset la ikke tilrette for pumping osv så ammingen ble ødelagt. Det er bittert.

Denne gangen kan jeg ikke amme fordi jeg må gå på medisiner som kan gå over i morsmelken, det synes jeg er veldig trist for jeg synes det å amme når man får det til er 1000 ganger lettere enn å gi mme. Men jeg må gi MME da, og vi legger til rette for det :) det er jo ikke noe å gjøre noe med, og flaskemating kan være vel så koselig synes jeg.

Jordmor har slrevet et notat til føden, at det er en medisinsk årsak til at jeg ikke kan amme, så ikke de skal mase om det :)

Ammet første 11 dager, og andre I ca en mnd:-) håper å klare det bedre og lenger nå, men hvis ikke så blir det faktisk folk av mme-barn også;-)

Ammingen har gått knirkefritt med de to andre, bortsett fra litt feil teknikk hos lillesøster da. Ho var litt ivrig de første dagene ;)

Håper på å være like heldig den gangen her også, men skal ikke ta det for gitt at jeg får ammet lillebror.

Jeg er mer bekymret for selve ammingen enn fødselen, det å slite seg igjennom smerter, betennelse, press fra jordmor og alt som følger med virker håpløst ut. Håper amming er lettere enn det jeg har fått inntrykk for :-) Jeg vil amme hvis det lar seg gjøre.

Jeg er mer bekymret for selve ammingen enn fødselen, det å slite seg igjennom smerter, betennelse, press fra jordmor og alt som følger med virker håpløst ut. Håper amming er lettere enn det jeg har fått inntrykk for :) Jeg vil amme hvis det lar seg gjøre.

Synd at du skal føle og tenke sånn:(
Her møtte jeg ikke på et eneste problem med ammingen og det gikk helt knirkefritt

Det er ingen selvfølge at jeg skal amme, selv om jeg har ammet de to første i litt under ett år og litt over ett år. Ammingen gikk bra med begge, men var selvfølgelig lettere med nummer to da jeg hadde mye erfaring fra første. Her sliter jeg med overproduksjon og får brystbetennelse hvis jeg ikke får tømt helt eller hvis det blåser litt ute. Gruer meg til det, for regner ikke med at det kommer til å bli noe bedre denne gangen. Har lovet meg selv og mannen at jeg ikke skal presse meg for langt og gjennom for mange brystbetennelser. Som flere sier: det blir jo riktig flotte folk av de som har fått flaske også:).

Back
Topp