Amming og Arv..

Mamma ammet meg i lengre tid.
Jeg ammet vesla i nesten 4 måneder. Sluttet fordi jeg aldri følte meg komfortabel med å amme, samt at hun fikk veldig vondt i magen av melken min.
Jeg kunne sikkert droppet diverse mat og se om det hjalp. Men jeg raste ned i vekt, så fant det best å slutte.

ORIGINAL: Vugge

ORIGINAL: Mikke

ORIGINAL: Marken76

ORIGINAL: Vugge

ORIGINAL: 3xS

jeg amma i 1 år, samme gjorde mamma tror jeg. [:D]

amma fordi det er lettest og det beste for mor og barn [:D]

Mulig jeg er dum nå men hva får mor ut av det?..

Lurer jeg og på...

Det finnes mange fysiske fordeler og kroppen vår er faktisk skapt for det.

Men for meg var den største fordelen den psykiske. hvis man ikke ønsker å amme så kommer dere aldri til å forstå meg, men for meg har aldri mme vært et alternativ. Det er en nødvendighet for at et barn ikke skal sulte ihjel.
Storebror tok ikke brystet mitt før han var over 1 mnd så jeg vet hvordan det er å bruke flaske. For meg var det grusomt. Mange rundt meg ga jo barna sine flaske så ingen så ned på meg. Hadde også en tøff start.
For meg løste alt seg da jeg fikk til amminga. For å ikke snakke om den nærheten man får til sitt eget barn.
Jeg kan ikke snakke for alle mødre, men for meg har det å amme mine barn vært noe av det mest fantastiske jeg har kunne gjordt. Jeg elsker det. Og når jeg nå ser nyfødte barn og tenker på det å kunne få flere barn er det faktisk amminga jeg savner mest.
Og dette er på tross at jeg sitter i flere mnd og skriker og er deprimert fordi dette er så helvetes vanskelig. Å amme har aldri vært et enkelt valg for meg, men jeg er sååååå glad for at jeg har gjordt det.

Så derfor syns jeg faktisk synd på de som ikke får oppleve denne gleden. Men det finnes mange måter å glede seg over sine barn og jeg regner med at andre får det på andre måter. Jeg ammer jo ikke lengre nå (jeg er ikke en av dem som ammer til de er 8 år. hehe)
Men det å vite at når de var små var det kun jeg som var den viktigste personen i livet dems. Kun jeg som kunne gi dem mat. Det var flott.

Helsemessig gir det også en rekke fordeler. Mødre som ammer barna sine har mindre risiko for brystkreft. For de fleste øker forbrenningen. (mitt problem var jo at også apetitten økte da...)

Jeg ser ikke ned på de som ikke ammer. Uansett grunn. Og jeg forventer ikke at alle skal være enig med meg, men jeg syns faktisk synd på at de ikke får den gleden jeg fikk ut av det. Og de første mnd var det ikke morro, men kosen kommer etterhvert om man jobber for det. Det er ihvertfall min erfaring.

Når man føler det helt motsatt da? Psykisk?
Da er jo det det beste for mor, så det spørs jo på person da.
Men da vet jeg det! Det er ingen grunnlag (helsemessig) som sier at det er det beste for MOR. Var derfor jeg ikke skjønte den :)

Det er fordeler for mor ved amming, les mer her: http://www.ammehjelpen.no/artikkel/78/Fordeler-for-mor-ved-a-amme

F.eks. nevnes det at livmoren trekker seg raskere sammen etter fødselen og at amming reduserer risikoen for brystkreft, eggstokkreft og livmorkreft. Jeg vil påstå at dette er bra for mor.

min mor ammet meg rekordlenge for å være syttitallet, i hele 1,5 år... Og jeg ammet mine barn i 2,5 år, 4,5 år, og 16 mnd.

jeg har nå ammet i litt over 9mnd. fullammet til hun var 6mnd og så er det blitt mindre og mindre etterhvert. Men vi prøver å holde på morgenpuppen enda en stund til[:D]
Jeg ble ikke amma når jeg var lita av den grunn at jeg ble født for tidlig og var trilling.. det lot seg bare ikke gjøre [:)]

Skulle hatt annet...

Jeg ble ammet i ca en mnd av min mamma.

Jeg ammet ikke gutten min siden jeg ikke fikk det til, og han klarte ikke å ta puppen.
Jeg fikk til ammingen med frøkna.
Håper det går bra denne gangen også...[:)]

Her amma jeg i 4 mnd'r.. Mini reagerte så sinnsykt på melken min.. Selv om jeg kutta ut ALT av mat.. Levde på brød og vann.. Han våknet også hver time hele natta og skulle ha mat..

Mammaen min ammet meg til jeg var 1 år =)

ORIGINAL: Miss Freeze

ORIGINAL: mammaO

ORIGINAL: 3xS

jeg amma i 1 år, samme gjorde mamma tror jeg. [:D]

amma fordi det er lettest og det beste for mor og barn
[:D]

Not this mum!! [;)]

Det beste for mor og barn må da vel være at barnet får mat? Her var ikke amming det beste for mor og barn! Tvert imot! Jeg var veldig syk, og grunnet amming kunne jeg ikke gå på medisinene, og betennelsen bare økte. Når gutten min var 4 mndr gav jeg meg med ammingen og begynte på cellegift. Jeg gråt i flere dager og følte meg mislykket, nettopp fordi jeg fikk stygge blikk på et ammerom! Og beskjed om at jeg som gav flaske kunne sitte på en benk i senteret!

Jenten min ble ammet til hun var 3 mndr. Eller ammet til hun var 2 mndr, så ble jeg innlagt, og pumpet meg i 1 mnd for å holde produksjonen oppe. Før jeg måtte over på cellegift igjen. Her var det ikke lett, spesielt når amming med nr 2 gikk som en drøm. Men det beste for meg og barna mine har vært MME!!
Så at amming er det beste for mor og barn, gjelder slettes ikke alle[:)]

Edit: og forresten så ble jeg ammet. Det samme ble mine 6 søsken, alle til vi var rundt et år.

Jeg ble ammet til jeg ikke ville ha mer. (2 år)
Ammet sønnen min til han ikke ville ha mer (16 mnd) og nå ammer jeg datteren min [:)] Hun skal også få så lenge hun vil ha.

Mamma ammet meg til jeg var 6-8 mnd, jeg "ammer" (altså pumper for HARDE livet og får ut ett måltid for dagen)... Trykket på at jeg ikke ammer jeg, for det føles ikke sånn... [&o]

Morsmelk ER best for barnet, men MME er også bra, selvfølgelig! Jeg fikk morsmelk i 6 uker, deretter MME og jeg overlevde [;)]

– Det finnes tonnevis med artikler og forskning som viser at morsmelk er det beste for barnet. For det første er det den optimale ernæring for spedbarn, og inneholder antistoffer som ikke finnes i morsmelkerstatning. For det andre beskytter det både kortsiktig og langsiktig mot en rekke sykdommer, fortsetter hun.

– Det er ikke så mye forskning på om morsmelk forhindrer astma eller ikke, men det er likevel nok av bevis for at morsmelk er den beste næringen for spedbarn, sier Elisabeth Tufte til Side2.

Blant annet beskytter morsmelk barnet mot øre-/nese- og halssykdommer og diabetes type 1 på kort sikt, og flere kreftsykdommer på lang sikt. Virkningen blir den samme om barnet får morsmelken rett fra brystet eller pumpet ut og servert i tåteflaske.

Beskytter moren mot kreft
– Amming har også helsefordeler for moren. Hun blir mindre utsatt for både bryst- og eggstokkreft, sier Tufte.

-sakset fra side2.no

Back
Topp