Amming og Arv..

Mamma ammet meg til jeg var 2 mnd, da hadde hun ikke mer melk sier hun. Jeg ammet snuppa til hun var 3,5mnd, da ville hun ikke mer. Jeg hadde masse melk.

ORIGINAL: 3xS

jeg amma i 1 år, samme gjorde mamma tror jeg. [:D]

amma fordi det er lettest og det beste for mor og barn [:D]

Jeg amma Charlotte til hun var godt over året, slutta pga at jeg var halvveis i svangerskapet med lillesøster:) Mamma amma ikke så lenge, et par-tre mnd tror jeg, hun har slitt med produksjonen med alle oss ungene (4 søsken)

ORIGINAL: Vugge

Mulig jeg er dum nå men hva får mor ut av det?..

Lurer jeg og på...

Jeg ammet i 1 år, og mamma ammet meg i en måned, måtte slutte fordi hun fikk brystbetennelse og ble dritsjuk. Hun ammet broren min i nesten et år, da.

ORIGINAL: Marken76

ORIGINAL: Vugge

Mulig jeg er dum nå men hva får mor ut av det?..

Lurer jeg og på...

Det finnes mange fysiske fordeler og kroppen vår er faktisk skapt for det.

Men for meg var den største fordelen den psykiske. hvis man ikke ønsker å amme så kommer dere aldri til å forstå meg, men for meg har aldri mme vært et alternativ. Det er en nødvendighet for at et barn ikke skal sulte ihjel.
Storebror tok ikke brystet mitt før han var over 1 mnd så jeg vet hvordan det er å bruke flaske. For meg var det grusomt. Mange rundt meg ga jo barna sine flaske så ingen så ned på meg. Hadde også en tøff start.
For meg løste alt seg da jeg fikk til amminga. For å ikke snakke om den nærheten man får til sitt eget barn.
Jeg kan ikke snakke for alle mødre, men for meg har det å amme mine barn vært noe av det mest fantastiske jeg har kunne gjordt. Jeg elsker det. Og når jeg nå ser nyfødte barn og tenker på det å kunne få flere barn er det faktisk amminga jeg savner mest.
Og dette er på tross at jeg sitter i flere mnd og skriker og er deprimert fordi dette er så helvetes vanskelig. Å amme har aldri vært et enkelt valg for meg, men jeg er sååååå glad for at jeg har gjordt det.

Så derfor syns jeg faktisk synd på de som ikke får oppleve denne gleden. Men det finnes mange måter å glede seg over sine barn og jeg regner med at andre får det på andre måter. Jeg ammer jo ikke lengre nå (jeg er ikke en av dem som ammer til de er 8 år. hehe)
Men det å vite at når de var små var det kun jeg som var den viktigste personen i livet dems. Kun jeg som kunne gi dem mat. Det var flott.

Helsemessig gir det også en rekke fordeler. Mødre som ammer barna sine har mindre risiko for brystkreft. For de fleste øker forbrenningen. (mitt problem var jo at også apetitten økte da...)

Jeg ser ikke ned på de som ikke ammer. Uansett grunn. Og jeg forventer ikke at alle skal være enig med meg, men jeg syns faktisk synd på at de ikke får den gleden jeg fikk ut av det. Og de første mnd var det ikke morro, men kosen kommer etterhvert om man jobber for det. Det er ihvertfall min erfaring.

1. mann forble flaskebarn...

2.mann blir 8mnder gammel straks..og han ammes forsatt og er PUPPEGAL

jeg ble ammet av mamma..

det hadde visst gått skeis med mine 2 brødre ..og de ble oppfostret på vanlig melk[&:] De er 27 og 28 år gammel nå og lever i beste velgående:P

Ammet ikke.. Mamma ammet meg..
Prøvde å amme en ukes tid etter at lille kom til verden, men han var sugesvak og jeg var sinnsykt ukomfortabel. Kommer ikke til å amme hvis jeg får flere barn.

ORIGINAL: mammaO

amma fordi det er lettest og det beste for mor og barn
[:D]

Not this mum!! [;)]

Jeg ammer, mamma ammet ikke meg. Hun hadde masse melk, men ingen næring i melka. Ble sendt inn på sjekk og det var ingen "fløte" der[;)]. Men her er det nok fløte. [:)]

Jeg ble ammet til jeg var rundt atten måneder, og jeg ammer fortsatt sønnen min.

Mamma ammet ikke meg eller søsteren min, mormoren min hadde ikke nok melk til å amme mamma og hennes 2 søsken så lenge hun heller.

Men søsteren min ammet første jenta til hun var 6 mnder, hadde da fått litt grøt og frukt fra 4 mnder fikk flaske etter 6 mnder, fullammet siste jenta til hun var 8 mnder-likte ikke noe mat tok heller ikke flaske før da, ammet vel henne til hun var ca 1 år.

Jeg fullammet gutten til han var 3,5 mnder, delammet til han var 5-6 mnder-han sugde dårlig brukte skjold og fikk ikke økt prod godt nok, han la på seg dårlig.
Fullammer jenta som er snart 3 mnder,trenger ikke skjold legger godt på seg, håper jeg klarer å amme til hun er 1 år.
Men synes på ingen måte det er noe nederlag å måtte gi tillegg, har ferdigblandet nan i kjøleskapet på lur, ammer så lenge det er enklest for oss begge to [:D]

ble ammet og ammer [:)]

Min mamma ammet meg til jeg var rundt året, jeg ammer og håper på å kunne amme snuppa like lenge. [:)]

Jeg krysset av på at mamma amme meg, og at jeg ammer. men mamma ammet bare i 3 mnd med både meg og mine brødre. Snuppa mi er snart tre mnd, og jeg må nå gi litt mme i tillegg etter noen av måltidene, jeg har rett å slett ikke nok melk lenger :( Håper jeg klarer å øke melkeproduksjonen min.... Vil virkelig fortsette å amme...

Både broren min og jeg ble ammet knapt en mnd. De var ikke så veldig på den ammingen da vi ble født. Fantes ikke hjelp og veiledning å få f.eks., vat heller ikke lenge siden anbefalingen var å IKKE amme. [:-] Men jeg har iallefall ammet begge mine til 4-5 mndr, ikke noe verdensrekord det nei, men det har vært mye slit pga lite melk og mye pumping.

Mamma ammma meg til eg var 1 år, eg amma min gutt til han var 15 mnd. [:)]

Fikk aldri i gang melka jeg da[:(]
Mormor hadde ingen melk, mamma hadde ingen melk, så her er det nok arv.
Jeg hadde litt, nok til å mette delvis den første uka....

Mamma amma meg i 3 veker, da gikk ho over til flaske for "eg skulle jo ligge på puppen heile døgnet!"[:'(][:'(]

Eg amma vesla til ho var 7 mnd...

Back
Topp