Amming og Arv..

Imsofly

Forumet er livet
Dere som Ammer barna deres, ble dere selv Ammet?
Og dere som ikke Ammer, ammet ikke deres mor heller?

Lurer bare på om det er en sammenheng[:)]

Skriv gjerne hvorfor du ammer/hvorfor du ikke ammer også[:)]

Mener nå "Ammet" gjelder de som har ammet litt mer enn "1 uke"[:D]

MIn mamma amma meg i 3 uker! samme med mine søsken![8D]

Men meg og mine søsken har ammet barna våre i ca. 1 år[:)]

Så tror ikkje det har noen sammenheng[8D] 

jeg har ammet frem til nå, han er 4 mnd. jeg ble ammet til jeg var 6 mnd

jeg ble ammet, vet ikke helt hvor lenge. jaffal 3 mnd, fikk fortsatt mm etter dert da, men på flaske.

jeg ammet 7 mnd sjøl..

Mamma sluttet fort å amme meg siden jeg ikke la på meg. Min sønn fikk ikke til å suge riktig, hadde tungen oppi ganen, dessuten fikk han flaske på sykehuset, og skjønte fort at det var supert å slippe å jobbe for maten... Etter 7 uker uten at han fikk til å suge, ga jeg opp skrik og hyl og begynte fullt med mme, da ble barseltiden koselig.[:)][:)]

jeg hadde bare melk nok til å amme snuppa i 6 uker... til tross for hyppig amming, ammete og pumping...
det er like lenge som mamma ammet lillebror og han ble ammet lengst av meg, lillebror og storesøster... hn hadde heller ikke nok melk til tross for alle forsøk på økning...

jeg amma i 1 år, samme gjorde mamma tror jeg. [:D]

amma fordi det er lettest og det beste for mor og barn [:D]

Jeg ammet Ada til hun var 9 måneder ca.. Mamma ammet meg, husker ikke hvor lenge...

Mamma har amma alle barna sine til vi var 6 mnd, da var det over på kumelk[8D]
Søstra mi amma sin gutt til han var rundt 1 år
Jeg fullamma begge barna til dei var 6-7 mnd og delamma til dei var 1 år. Ammer enda minste på 13 mnd[:)]

Mamma prøvde seg vel ihjel i seks-åtte uker med pumping før hun ga opp og ga meg collett.

Jeg ammet i tre dager, pumpet i seks uten å få noe særlig, ga opp og ga han collett ;)

Veldig mange som har mødre som ikke fikk til ammingen, får til ammingen selv.

Før i tiden var ikke fødeavdelinger mor-barn-vennlige, og ammehjelpen var gjerne en vits.

Mamma fikk ikke til å amme sine to første noe særlig. Men hadde masser av melk til oss to siste - for da fikk hun støtte til å få til ammingen.

Mamma ammet meg i seks uker.

Gutten min ble ammet i 3 mnd og jenta mi i 4,5 mnd.

jeg amma og mamma amma meg

det ble mange m'er[8D]

Vi ble bare ammet i noen få uker ( meg og mine 2 søsken) pga vi la ikke på oss av melka, jeg amma i 4 uker og måtte slutte pga frøkna ikke la på seg... Samme var det med mormor når mamma og tante var små...

Jeg ammer. Troooor ikke min mor ammet meg. Hun var veldig syk og faren min har nevnt at han ga meg flaske.... Så vet ikke helt. Hun døde rett før jeg fyllte 5 år så kan ikke spørre.

Mamma ammet meg og min bror rundt 9 mnd begge gangene.
Jeg har ammet alle mine i over 9 mnd [:)]

Mamma ammet meg og søster'n til vi fikk tenner, da måtte hun gi opp. Vi var vel et eller annet sted over 6 mnd da.
Jeg ammet Jr. i 10 mnd, da måtte jeg kutte av div. årsaker, delvis medisinske.

Søster'n fullammet i 6 mnd, men måtte kutte da vesla fikk tenner hun også.

Jeg ammer!

Mor amma ikke meg...

Jeg er født på midten av 70 tallet og har hørt at mange ikke klarte å amme så lenge pga feil råd osv. Men min mor ammet meg i over ett år.
Jeg har selv vokst opp med tanken at dette er en selvfølge. Hun ammet også lillebroren min i nesten 15 mnd tror jeg..
De jeg hørte som brukte mme trodde jeg ofte det var noe veldig trist eller tragisk med siden de gjorde det. For det har alltid vært litt "galt" i hodet mitt.
Jeg har jo lært i voksen alder at veldig mange mødre syns det er helt ok å bruke flaske selv om de fleste prøver å amme. Ihvertfall en stund.

Da jeg fikk mine gutter kom ikke amminga så lett som min mor hadde det og det var virkelig tragisk. Fikk høre det på helsestasjonen også at barna ville få det like bra med mme også.
Men for meg var det ikke slik. Mine barn skulle ammes. Og sånn ble det.. brukte 2 mnd med begge to, men det gikk. Samarbeid med min sambo som ønsket dette like sterkt gjorde det jo mulig også. Men jeg forstår spørsmålet for jeg er også ganske sikker på at mamma sine holdninger om dette har smittet over på meg selv om det aldri har vært noe prat om det på den måten. Det har bare vært en selvfølgelse. Kanskje derfor det føltes som et ekstremt nederlag da jeg trodde jeg aldri skulle få oppleve å amme. Men desto større glede da jeg overbeviste alle at jeg klarte det.
Og begge guttene mine har blitt ammet lengre enn mamma ammet meg og broren min [;)]

ORIGINAL: Sha

jeg amma og mamma amma meg

det ble mange m'er[8D]

Det blir mmmmmm det [:D]

Back
Topp