Gutten vår var helt hysterisk på kveldene og nettene de første 3 ukene. Han spiste og spiste, fikk vondt, ble urolig og overtrøtt. Var mye våken på natt. Jeg bruker fortsatt mye tid på amming på natt, 1-2t før han sovner, men gjerne bare 10-20min aktiv amming. Han er nå mye roligere, og er ingen hylgrining.
Jeg fant egentlig selv ut at han spiste for mye, for veldig mye kom opp igjen. Han kastet opp (sprutgulpet) ofte, så var tydelig for mye melk. Han la også veldig raskt på seg, gikk opp 300gram i uken allerede fra starten. Jeg har derfor forsøkt å avledet mellom måltider og latt pappaen ta han når det har vært mulig. Så lenge han er litt unna brystet gir han ikke like ofte tegn til at han er sulten. Helsesøster anbefalte maks 20min, og jeg begynte å ta tiden og så også etterhvert bedre de signalene han sendte ut om at han egentlig var mett til tross for søk etter bryst. Synes også det er fælt å nekte han bryst når han hysterisk søker det, så har vært noen tårer på mor her. Men de gangene jeg har gitt etter og gitt mer har han tydelig fått vondt, så har jo erfart at det uansett er det beste for gutten min å stoppe han. Synes det har hjulpet med tette pauser i måltidet, for da roer han seg og ser ut til å klare å stoppe selv etterhvert (noen ganger).
Uansett, det er jo ikke sikkert det er overspising hos din lille, så bør vel være forsiktig med å nekte også. Ville snakket med helsestasjonen om dette evt. Nå er jo din ikke så gammel heller. Min er 7 uker, og det er nå først de siste to ukene jeg har begrenset han så aktivt. Tror ikke jeg hadde klart det for flere uker siden, for da var det ikke like lett å avlede med andre aktiviteter.
Kanskje er det luft som gjør henne urolig? Hvis hun ikke rekker å svelge unna kan jo det være problemet. Her tar vi flere rapepauser under måltidet, og jeg håndmelker brystet litt i forkant for å unngå for kraftig melkestrøm. Han er nå mye roligere, og drukner ikke i melk lenger
Ville også tatt frem smokken. Kanskje vil du etterhvert se hva som er sugebehov og hva som er sult
Tusen takk for svar Skal ta en prat med helsestasjonen på mandag, for jeg kjenner dette tærer. Tror det er overspising som er, ihvertfall litt av, problemet. Fra forrige fredag til torsdag la hun på seg ca 500g, så nok mat får hun iallefall. Har forsøkt smukk nå i kveld, men det var ingen suksess....