Amming - hvor lenge om gangen?

Håpimagen

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Sniker fra oktober for jeg tenker at det kanskje er flere erfaringer hos dere som har vært mødre litt lenger:-) Jenta mi er seks dager og melken har kommet (jeg lekker!).

Hvor lenge pleier dere å amme om gangen? Jeg er hører så mye forskjelling og mange sier at det er viktig å få tømt brystet slik at babyen får i seg den tjukke melka som kommer til slutt. Men, hvordan i alle dager vet jeg når brystet er tømt? Så vidt jeg vet produseres det jo også melk mens en ammer og brystet blir på en måte aldri helt tomt. I natt ammet hun over 40 minutter på et bryst og da var melka fremdeles hvit og lett å få ut. Er det tykke melka gulere? (som råmelk?). Lurer også på om det er nødvendig å la henne holde på så lenge. Hun blir fort søvning når hun ammer, men når jeg prøver å legge henne er hun kjapp til å mase etter mer. Hvordan vet dere om det er mat babyen er ute etter, eller om de bare vil "kosesuge"? Hvor lenge ammer dere om gangen? Ammer dere kun ett bryst per måltid, eller bytter dere om. Dersom dere bytter om, er det for å stimulere produksjonen eller er det andre grunner?

Håper å høre noen erfaringer fra dere andre:-)

Sniker fra oktober for jeg tenker at det kanskje er flere erfaringer hos dere som har vært mødre litt lenger:-) Jenta mi er seks dager og melken har kommet (jeg lekker!).

Hvor lenge pleier dere å amme om gangen? Jeg er hører så mye forskjelling og mange sier at det er viktig å få tømt brystet slik at babyen får i seg den tjukke melka som kommer til slutt. Men, hvordan i alle dager vet jeg når brystet er tømt? Så vidt jeg vet produseres det jo også melk mens en ammer og brystet blir på en måte aldri helt tomt. I natt ammet hun over 40 minutter på et bryst og da var melka fremdeles hvit og lett å få ut. Er det tykke melka gulere? (som råmelk?). Lurer også på om det er nødvendig å la henne holde på så lenge. Hun blir fort søvning når hun ammer, men når jeg prøver å legge henne er hun kjapp til å mase etter mer. Hvordan vet dere om det er mat babyen er ute etter, eller om de bare vil "kosesuge"? Hvor lenge ammer dere om gangen? Ammer dere kun ett bryst per måltid, eller bytter dere om. Dersom dere bytter om, er det for å stimulere produksjonen eller er det andre grunner?

Håper å høre noen erfaringer fra dere andre:-)
I starten ammet jeg på begge bryst og ca 15 min på hver.. Men jeg hadde altfor mye melk!!! Det sprutet ut på hele han og rant overalt.. Han hadde mye luft i magen! Og da fikk jeg beskjed om å bare amme på ett bryst, sånn som du sier for å få den feite melka.. Den første er det så mye sukker i, som gir luft i magen... Jeg skulle også håndmelke ut litt melk først i vasken, så amme.. Brystet blir aldri tømt, men det tar ikke altfor lang tid for den tjukke melka kommer(jeg synes ikke den ser så annerledes ut). Produksjonen begynte å stabilisere seg ganske raskt..

Det var nok fortsatt lett å få ut melka etter 40 min fordi du har masse melk du også!! Prøve å håndmelke først!
Min gutt er veldig glupsk, så bruker bare 10-15 min på å spise.. Men jeg skulle ikke amme han mer en 30 min! Det trengte han visst ikke..

Du hører at baby suger og svelger etterhvert! Og klarer å skille på om baby bare sutter eller faktisk spiser.. Hvis hun ikke bruker haka effektivt, driver hun nok mest sannsynlig å bare sutter!;)

De to første ukene kunne jeg sitte i 1.5 time å amme om natta. Dagtid var det forskjellig siden han sovnet lett. Noen ganger har han klart å suge det helt tomt, men det kommer somregel litt hvitt når jeg sjekker. Har vell begynt å følge magefølelsen + at han slipper når han er fornøyd. Puppen er jo ikke så "stiv" som den var før heller, og når det er tomt da kjennes det ganske bløtt ut... :p

Ammet kun ett bryst hver gang så jeg vet han får i seg tjukkmelka! Går da mye lengre mellom amminga! På kvelden spiser han litt hyppigere enn på dagtid og natt..
Ligger mellom 20 min ca.. Om natta vet jeg ikke for da sovner jeg innimellom.. Beste måten å vite at alt er greit er å veie barnet innimellom å se vektoppgangen og at barnet er fornøyd! Melkemengden regulerer seg etterhvert! Men ammer du begge hver gang så er d også lettere å gå spreng i begge siden de ikke blir tømt..

Anbefaler egentlig å ikke tenke så mye på klokka, heller se an behovet til den lille, de er jo alle så forskjellige med forskjellige behov :) Men dersom du er sår, så er det kanskje en ide å bytte side hver 20.-30. minutt. Og hvis den lille har ammet minst 10-15 min og sovnet med puppen i munn, trekk ut puppen, men la den lille ligge inntil en stund til, da "mister" hun ikke både pupp og kos samtidig. Min lille er 4,5 uke og må fremdeles sove inntil meg for å sove godt og lenge...

Min bruker meg som sutt til tider så satt lenge med amminga, helsesøster sa at vi ikke skulle holde på noe lenger enn 20 min på hvert bryst ;)

Prøver å bruke ca 15min, og kun på et bryst av gangen. Glupsk gutt her, så det holder. Ble anbefalt fra helsestasjon at 20min var nok. Nå er det uansett slik at de ikke suger like effektivt i starten, så kan jo hende at det går seg til etterhvert. Bruker babyen smokk? Her har han et voldsomt sugebehov, så smetter inn smokken ved brystet etterhvert, og da viser han tydelig om han fortsatt er sulten :) Ofte er han egentlig mett, men vil sutte og kose inntil meg.

Takk for svar, jenter:-) Prøver å begrense tiden litt, og kun ett bryst om gangen. Det blir fort 30-40 min, men jeg har ikke hjerte til å koble henne fra....

Det er også blitt en del småøkter, mellom 5-10 min hvor hun sover. Disse er ofte ganske kjapt etter en av de lenge øktene, og etter en liten økt sovner hun ofte og kan sove en god stund... Bør jeg prøve å være mer konsekvent lift "faste tider". Får liksom ikke til å amme hver 3.-4. time, som de anbefalte på sykehuset.

Her gir jeg han mat når han vil ha!! Men hadde det gått lenger tid enn 4 timer på dagtid, så hadde jeg nok prøvd å gi han ekstra! Nå har ikke jeg det problemet da, han vil som oftest ha mat hver 2 time!

Det anbefales vel ikke å gå inn for p skape ordentlig rutiner før 3 mnd ca.. Så jeg tenker at det ikke gjør noe om du ikke har rutiner nå! Det kan man skape etterhvert.. Her er det hvertfall sånn at han sover og spiser når han vil!! Holder han ikke våken for at han skal sove på kvelden og sånn.. Men så er jeg så heldig at han har skapt sine egne rutiner egentlig;)

Jeg syns også dette har vært vanskelig! Noen ganger drikker han begge brystene tomme, og vil fortsatt ha mer :p han går fort opp i vekt, så han får i seg noe! Jeg fikk beskjed på sykehuset om at jeg kunne koble fra hvis han hadde drukket aktivt i 15-20 min, fordi det da ville være tomt. Ellers merker jeg nå at det blir tomt hvis jeg ikke får håndmelket ut noe etterpå. Som regel tømmer han det ene og drikker litt av det andre etterpå :) jeg har også fått beskjed om å la ham die når han er sulten, og ikke innføre rutiner før han er eldre, selv om det betyr at han ofte bruker mer enn 12 timer i døgnet med puppen i munnen :p

Takk for svar, jenter:) Prøver å begrense tiden litt, og kun ett bryst om gangen. Det blir fort 30-40 min, men jeg har ikke hjerte til å koble henne fra....

Det er også blitt en del småøkter, mellom 5-10 min hvor hun sover. Disse er ofte ganske kjapt etter en av de lenge øktene, og etter en liten økt sovner hun ofte og kan sove en god stund... Bør jeg prøve å være mer konsekvent lift "faste tider". Får liksom ikke til å amme hver 3.-4. time, som de anbefalte på sykehuset.

Babyen din er ung, og bør få så mye pupp og så ofte den vil frem til hun selv er fornøyd.. Ikke vits å begrense enda ettersom du er usikker på om hun kosesuger eller spiser ordentlig.. Så lenge hun spiser 8-10 ganger i døgnet og legger på seg er det jo greit :-) du kan jo eventuelt veie henne på helsestasjonen om noen dager :-)

Jenta mi spiser fra begge bryst tilsammen 30-70 min.(20 dager gammel ) Det ene brystet mitt lakk mye i starten også, men det er pga at melkeproduksjonen er for fult i gang, det kan godt gi seg om litt :-)

Godt å høre innspillene deres:-) enig at jeg ikke skal begrense ammingen, så hun får når hun vil ha:-) Synes likevel dette er vanskelig. Føler hun bor på puppen min og selv når hun sier seg forsynt (spytter ut knoppen) og jeg etter litt kos flytter på henne, er det raskt påan igjen. Jeg har bra med melk og hun har gått bra opp i vekt siste uka. Av og til når hun kobler seg fra har hun munnen og kinnet fullt av melk hun ikke har klart å svelge unna... Er det bra da? Kan hun spise seg dårlig i magen? Gleder meg til hun kan starte med smukk, for jeg tror hun har stort sugebehov...

Godt å høre innspillene deres:-) enig at jeg ikke skal begrense ammingen, så hun får når hun vil ha:-) Synes likevel dette er vanskelig. Føler hun bor på puppen min og selv når hun sier seg forsynt (spytter ut knoppen) og jeg etter litt kos flytter på henne, er det raskt påan igjen. Jeg har bra med melk og hun har gått bra opp i vekt siste uka. Av og til når hun kobler seg fra har hun munnen og kinnet fullt av melk hun ikke har klart å svelge unna... Er det bra da? Kan hun spise seg dårlig i magen? Gleder meg til hun kan starte med smukk, for jeg tror hun har stort sugebehov...
Hvor gammel er hun? Her fikk lillemann smokk på sykehuset den første uka(han var syk så vi var der lenger) fordi han hadde stort sugebehov.. Jeg tror de kan spise seg dårlig i magen.. Hvis du har altfor mye melk, kan hun få vondt i magen av å spise for mye av den første tynne melka(mye sukker i).. Jeg fikk også beskjed om at hvis de har mye vondt i magen, er det vanskelig å skille for dem om det er luft eller sult! Så det kan hende de spiser for mye når det egentlig bare er luft i magen.. Men selv så gir jeg han pupp når han vil ha:)

Hvor gammel er hun? Her fikk lillemann smokk på sykehuset den første uka(han var syk så vi var der lenger) fordi han hadde stort sugebehov.. Jeg tror de kan spise seg dårlig i magen.. Hvis du har altfor mye melk, kan hun få vondt i magen av å spise for mye av den første tynne melka(mye sukker i).. Jeg fikk også beskjed om at hvis de har mye vondt i magen, er det vanskelig å skille for dem om det er luft eller sult! Så det kan hende de spiser for mye når det egentlig bare er luft i magen.. Men selv så gir jeg han pupp når han vil ha:)
Hun er 12 dager i dag... Har hørt at en bør vente med smukk til ca fire uker for å unngå sugeforvirring. Hva sa de til deg om det på sykehuset?

Jeg brukte ikke smokk med mi første og hadde ikke tenkt d nå heller.. Men da jeg kom ned på intensiven dagen etter fødsel hadde han en i munnen.... Neeei tenkte jeg men de forklarte at der fikk de pga trøst når foreldrene ikke kunne være dere hele tiden..
Men brukte den ikke så mye.. Men når han var rundt 3 uker så ble han mer urolig og klarte ikke slappe av bestandig etter mat.. Så da ga jeg smokk å han sovnet.. Han har brukt den endel i d siste å jeg kjenner på den tiden at han suger annerledes på puppen å jeg har blitt sår.. Så prøver å roe ned smokkebruken så mye jeg kan.. Men hvis amminga går veldig bra så er d ikke noe farlig å prøve litt, men tenk over d med suginga da.. Kan du vente en stund til så gjør d... Så er du sikker på at suginga ikke blir ødelagt

Hun er 12 dager i dag... Har hørt at en bør vente med smukk til ca fire uker for å unngå sugeforvirring. Hva sa de til deg om det på sykehuset?
Jeg spurte de om det kunne ødelegge ammingen og de sa at det ikke gjorde noenting!:) jeg hadde også hørt at man burde vente, men kun til amming er ordentlig igang! Nå ble det brått stopp i ammingen fordi han ble syk, så jeg måtte pumpe!! Men vi fikk igang amming helt fint igjen, og jeg fullammer og han har fortsatt smokken sin for å roe seg innemellom:)

Jeg brukte ikke smokk med mi første og hadde ikke tenkt d nå heller.. Men da jeg kom ned på intensiven dagen etter fødsel hadde han en i munnen.... Neeei tenkte jeg men de forklarte at der fikk de pga trøst når foreldrene ikke kunne være dere hele tiden..
Men brukte den ikke så mye.. Men når han var rundt 3 uker så ble han mer urolig og klarte ikke slappe av bestandig etter mat.. Så da ga jeg smokk å han sovnet.. Han har brukt den endel i d siste å jeg kjenner på den tiden at han suger annerledes på puppen å jeg har blitt sår.. Så prøver å roe ned smokkebruken så mye jeg kan.. Men hvis amminga går veldig bra så er d ikke noe farlig å prøve litt, men tenk over d med suginga da.. Kan du vente en stund til så gjør d... Så er du sikker på at suginga ikke blir ødelagt
Akkurat det samme skjedde her! Han havnet på intensiven ett par dager etter fødsel, og der puttet de inn en smokk!! Han hadde ett enormt sugebehov også fikk han smaken av morsmelk på smokken som trøst:)

Virket hun noe plaget? Hvis ikke ville jeg gitt henne så mye hun vil ha. Her har gutten min overspist. Trodde ikke det var mulig, men etter at jeg har begynt å begrense ammingen har han blitt veldig mye roligere. Tror rett og slett han spiste på seg mageknip, og forvekslet dette med sult, og derfor ville ha enda mer. Mini her rakk heller ikke å svelge unna all melken, så fikk tidligere mye luft i magen. Er hun plaget av det?

Jeg ble forresten anbefalt smokk på dag 3 på sykehuset pga stort sugebehov og at ammingen var på plass. Ikke vært noe problem her, men er jo selvsagt en risiko. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten smokken ihverfall, da hadde han vært konstant påkoblet brystet. Og det skal sies..vi ammer fortsatt ofte her. Sjeldent det går over en time mellom når han er våken, og da må jeg gjøre en god innsats for å avlede fra bryst :)

Virket hun noe plaget? Hvis ikke ville jeg gitt henne så mye hun vil ha. Her har gutten min overspist. Trodde ikke det var mulig, men etter at jeg har begynt å begrense ammingen har han blitt veldig mye roligere. Tror rett og slett han spiste på seg mageknip, og forvekslet dette med sult, og derfor ville ha enda mer. Mini her rakk heller ikke å svelge unna all melken, så fikk tidligere mye luft i magen. Er hun plaget av det?

Jeg ble forresten anbefalt smokk på dag 3 på sykehuset pga stort sugebehov og at ammingen var på plass. Ikke vært noe problem her, men er jo selvsagt en risiko. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten smokken ihverfall, da hadde han vært konstant påkoblet brystet. Og det skal sies..vi ammer fortsatt ofte her. Sjeldent det går over en time mellom når han er våken, og da må jeg gjøre en god innsats for å avlede fra bryst :)
Interessant å høre! Kanskje jeg må prøve å begrense litt. Tror nemlig hun sliter med en del luft og har vært en del urolig. Særlig om nettene. Virker umulig å få henne til å sove etter å ha ammet. En økt tar fort to timer totalt, og må som regel få litt påfyll etter å ha forsøkt og forsøkt å roe henne i vugga etter kanskje 40 min aktiv amming..

Hvordan gikk du frem for å begrense? Synes det virker så hjerterått å ikke gi henne det hun vil ha:-) Tror uansett smukken tas fram i morgen, satser på at vi slipper forvirring.

Interessant å høre! Kanskje jeg må prøve å begrense litt. Tror nemlig hun sliter med en del luft og har vært en del urolig. Særlig om nettene. Virker umulig å få henne til å sove etter å ha ammet. En økt tar fort to timer totalt, og må som regel få litt påfyll etter å ha forsøkt og forsøkt å roe henne i vugga etter kanskje 40 min aktiv amming..

Hvordan gikk du frem for å begrense? Synes det virker så hjerterått å ikke gi henne det hun vil ha:-) Tror uansett smukken tas fram i morgen, satser på at vi slipper forvirring.

Gutten vår var helt hysterisk på kveldene og nettene de første 3 ukene. Han spiste og spiste, fikk vondt, ble urolig og overtrøtt. Var mye våken på natt. Jeg bruker fortsatt mye tid på amming på natt, 1-2t før han sovner, men gjerne bare 10-20min aktiv amming. Han er nå mye roligere, og er ingen hylgrining.

Jeg fant egentlig selv ut at han spiste for mye, for veldig mye kom opp igjen. Han kastet opp (sprutgulpet) ofte, så var tydelig for mye melk. Han la også veldig raskt på seg, gikk opp 300gram i uken allerede fra starten. Jeg har derfor forsøkt å avledet mellom måltider og latt pappaen ta han når det har vært mulig. Så lenge han er litt unna brystet gir han ikke like ofte tegn til at han er sulten. Helsesøster anbefalte maks 20min, og jeg begynte å ta tiden og så også etterhvert bedre de signalene han sendte ut om at han egentlig var mett til tross for søk etter bryst. Synes også det er fælt å nekte han bryst når han hysterisk søker det, så har vært noen tårer på mor her. Men de gangene jeg har gitt etter og gitt mer har han tydelig fått vondt, så har jo erfart at det uansett er det beste for gutten min å stoppe han. Synes det har hjulpet med tette pauser i måltidet, for da roer han seg og ser ut til å klare å stoppe selv etterhvert (noen ganger).

Uansett, det er jo ikke sikkert det er overspising hos din lille, så bør vel være forsiktig med å nekte også. Ville snakket med helsestasjonen om dette evt. Nå er jo din ikke så gammel heller. Min er 7 uker, og det er nå først de siste to ukene jeg har begrenset han så aktivt. Tror ikke jeg hadde klart det for flere uker siden, for da var det ikke like lett å avlede med andre aktiviteter.

Kanskje er det luft som gjør henne urolig? Hvis hun ikke rekker å svelge unna kan jo det være problemet. Her tar vi flere rapepauser under måltidet, og jeg håndmelker brystet litt i forkant for å unngå for kraftig melkestrøm. Han er nå mye roligere, og drukner ikke i melk lenger :)

Ville også tatt frem smokken. Kanskje vil du etterhvert se hva som er sugebehov og hva som er sult :)

Back
Topp