Amming , dag 3-4

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Hvordan har dette gått for dere? Dagene fra melken kommer til det får stabilisert seg? Har dere pumpet noe? Håndmelket? Hatt mye spreng? Her er det sprengte pamelapupper, fått ut mye, og han har spist seg mett, fortsatt er det spreng:-O har alltid vært sånn her, og det er grunnrn til at jeg ikke har klart å amme lenge. Spent på om jeg kommer over kneika denne gangen... Det er så vondt!!
 
Har hatt godt med melk, merker at nå idag er det "mykt" hele tiden, så er nok økedøgn på gang for hu skal amme hele tida... Pumpa et døgn etter jeg fikk den første sprengen, tømte begge helt, det var skjønt! :) pumpa noe de neste to dagene, og ikke hatt noe problem etter det så langt, 3 uker igår ;) husker fra sist at jeg fikk det noen flere ganger, og at pumping var kuren hver gang :)
 
Har gått litt over to døgn siden hun ble født med KS, og overraskende nok har melken allerede kommer ganske godt i gang. Får ammet henne mett og håper bare det fortsetter å øke. Sist slet jeg med å få nok melk, og pumpet, ammet og drev på- men måtte likevel gi 1-2 måltid erstatning hver dag, hele ammeperioden. Hadde vært deilig å slippe det denne gangen!
 
Hadde rimelig heftig spreng dag 3 og 4, men hun klarte å spise unna, og dag 5 hadde det stabilisert seg ganske bra. Har ikke pumpet eller håndmelket noe, men passet litt på å skifte ammestilling (liggende, sittende, tvilling) slik at det blir stimulert og tømt fra alle kantene. Har vært veldig heldig og ikke blitt sår i det hele tatt, var bare litt ømt og vondt de første par dagene :)
 
Jeg pumpet bare den verste sprengen for å ikke øke melkeproduksjonen. Er skikkelig ubehagelig den sprengen i de dagene!
Håper du kommer over kneika:)
 
Sleit i starten sist gang, fikk gode råd på føden denne gang, og det gikk veldig fint. Det tok ca 2 dager før puppene var akseptabel størrelse og jeg kunne gå/ligge på siden uten å ha veldig vondt..

Ble oppfordret til å bite i meg smerten, og melkefeberen, heller ta paracet om det ble for gale. Håndmelke i dusjen dersom det kom store kuler.. Og bruke tulipangrepet før amming.. Sistenevnte var svært effektivt når puppene var store og spendte som meloner og jenta bare fikk tak i brystknoppen...

Masse lykke til!!
 
Vi har kommet til dag 12 nå, og han vil fortsatt ikke ta brystet direkte. Han tar det kun hvis jeg bruker brystskjold. Det er ingenting å si på produksjonen min, jeg har masse melk, og er nå bekymret for kulene jeg kjenner. Til tross for at han mer eller mindre har hengt fast i puppene mine i hele dag + at jeg har pumpet 2 ganger, ser de ikke ut til å gå bort.
Har et lite rosa felt på det ene brystet i tillegg, så jeg er redd for brystbetennelse:/
Må innrømme at jeg synes hele ammeopplegget er dritvanskelig og forvirrende, for så fort jeg tror at vi har funnet en rytme, så forandrer alt seg!
Jeg skulle ønske han ville ta brystet uten skjold, men han er ikke tålmodig nok til å la meg prøve, så vi må vel bare vente en stund til.. Skal på ammepoliklinikk på KK i neste uke, håper på god hjelp der:)
 
Håper det verste gir seg etter to døgn her også da, hun på barselpoli snakket om 48 timer hun og. Har massert og håndmelket i hele kveld, fortsatt er det spreng! I kveld har det vært så vondt at tårene har spruta mens jeg hyler i vei... Verre enn rier, uten tvil!! Har fått låne en pumpe jeg får i morgen, så da er det bare å prøve å IKKE pumpe for mye, for her må produksjonen ned!!
 
Sleit i starten sist gang, fikk gode råd på føden denne gang, og det gikk veldig fint. Det tok ca 2 dager før puppene var akseptabel størrelse og jeg kunne gå/ligge på siden uten å ha veldig vondt..

Ble oppfordret til å bite i meg smerten, og melkefeberen, heller ta paracet om det ble for gale. Håndmelke i dusjen dersom det kom store kuler.. Og bruke tulipangrepet før amming.. Sistenevnte var svært effektivt når puppene var store og spendte som meloner og jenta bare fikk tak i brystknoppen...

Masse lykke til!!
Tulipangrepet? Kan jeg spørre om nærmere forklaring? :)
 
Jeg sliter veldig med for mye melk og da veldig mye formelk. Så han blir mett før han kommer til den fete melka og blir da fort sulten igjen.
Dessuten får han vondt i magen av for mye formelk så jeg håndpumper ut en del før jeg legger han til, om jeg rekker vel og merke, noen ganger skriker han etter mat og jeg har ikke hjerte til å vente

er også så sprengt at han ikke får tak så jeg har begynt med brystskjold. Har hjulpet veldig på såre brystknopper også :)
 
Gutten her blir fem dager idag, og virker forløpig som jeg har nok melk. Han sover og spiser stort sett, så det må vel være et godt tegn. Har lite spreng, men mega pupper, kan kjenne noen klumper innimellom men lite. Har heller ikke brukt for ammeinnlegg for lekker ikke forløpig. Vurderer om jeg skal veie over helga bare for å sjekke at det er greit? Hvordan er deres babyer som er noen dager gamle, sover og spiser stort sett?
 
Jeg pumpet bare den verste sprengen for å ikke øke melkeproduksjonen. Er skikkelig ubehagelig den sprengen i de dagene!
Håper du kommer over kneika:)

jeg også! Så det var 2 kvelder før jeg la meg der jeg pumpet litt for å få bort litt av trykket/kulene. jeg ringte barselavdelingen for råd og de sa jeg kunne gjøre dette. De anbefalte ikke å pumpe helt tomt da man signaliserer til kroppen at den skal øke produksjonen.
 
Jeg bruker også brystskjold. ble så sår på sykehuset, blødde fra begge brystvortene :( hjelper mye med skjold :)
 
Gutten her blir fem dager idag, og virker forløpig som jeg har nok melk. Han sover og spiser stort sett, så det må vel være et godt tegn. Har lite spreng, men mega pupper, kan kjenne noen klumper innimellom men lite. Har heller ikke brukt for ammeinnlegg for lekker ikke forløpig. Vurderer om jeg skal veie over helga bare for å sjekke at det er greit? Hvordan er deres babyer som er noen dager gamle, sover og spiser stort sett?
Fjerde dagen her idag, han spiser godt og sover stort sett når han ikke spiser. Problemet her er alt for mye melk, så han klarer ikke å tømme, pumpet ut 40ml idag på noen få pump, tør ikke pumpe for mye heller... Og jeg lekker som en SIL! Sover med stram singlet med stort håndkle brettet over puppene, og det blir klissvått ! Må holde håndkle over det brystet han ikke dier fra også , kliss vått etter et måltid....! Håper dette er kortvarig.
 
Tredje dag her i dag, og utover dagen har pamelapuppene kommet. Jeg ammer jenta mi to ganger etterhverandre på hvert bryst nå slik at hun også skal få en del av den fete melka. Har derfor en hard pupp nå, og en som ikke er så hard
Er spent på natta, om jeg må opp for å håndmelke ut det verste eller ikke..
 
Vi har kommet til dag 12 nå, og han vil fortsatt ikke ta brystet direkte. Han tar det kun hvis jeg bruker brystskjold. Det er ingenting å si på produksjonen min, jeg har masse melk, og er nå bekymret for kulene jeg kjenner. Til tross for at han mer eller mindre har hengt fast i puppene mine i hele dag + at jeg har pumpet 2 ganger, ser de ikke ut til å gå bort.
Har et lite rosa felt på det ene brystet i tillegg, så jeg er redd for brystbetennelse:/
Må innrømme at jeg synes hele ammeopplegget er dritvanskelig og forvirrende, for så fort jeg tror at vi har funnet en rytme, så forandrer alt seg!
Jeg skulle ønske han ville ta brystet uten skjold, men han er ikke tålmodig nok til å la meg prøve, så vi må vel bare vente en stund til.. Skal på ammepoliklinikk på KK i neste uke, håper på god hjelp der:)

Mye det samme her, dag 13. Lillejenta vil ikke ta brystet, verken med eller uten skjold... Tar tak avogtil og suger ordentlig 1-2 ganger og gir så opp. Fryktelig vanskelig! Har prøvd alle mulige stillinger. Og alle mulige tips fra sykehuset før vi reiste hjem. De har dessverre ikke ammepoliklinikk lenger :( Har hatt besøk av helsesøster som sa at vi bare måtte prøve videre. Vanskelig når hun bare skriker når jeg prøver å legge til :(

I dag har vi så prøvd noe nytt. Var innom hos kiropraktor og håper det kan hjelpe. Etter en hard fødsel og forløsning med vakuum har lillejenta fått en del muskelspenninger i kjeven og den ene siden av nakken. Kiropraktoren mente dette kunne ha innvirkning på ammingen, så nå håper jeg det hjelper med et par behandlinger!
 
Mye det samme her, dag 13. Lillejenta vil ikke ta brystet, verken med eller uten skjold... Tar tak avogtil og suger ordentlig 1-2 ganger og gir så opp. Fryktelig vanskelig! Har prøvd alle mulige stillinger. Og alle mulige tips fra sykehuset før vi reiste hjem. De har dessverre ikke ammepoliklinikk lenger :( Har hatt besøk av helsesøster som sa at vi bare måtte prøve videre. Vanskelig når hun bare skriker når jeg prøver å legge til :(

I dag har vi så prøvd noe nytt. Var innom hos kiropraktor og håper det kan hjelpe. Etter en hard fødsel og forløsning med vakuum har lillejenta fått en del muskelspenninger i kjeven og den ene siden av nakken. Kiropraktoren mente dette kunne ha innvirkning på ammingen, så nå håper jeg det hjelper med et par behandlinger!

Ja, de gangene han har tatt brystet direkte, så suger han 2-3 ganger før han rynker på nesen og gir opp..
Vi prøvde oss på tilbakelent amming under sist mating, og det var fascinerende å se at han fant fram til brystknoppen helt selv! Men han bare gapet over den, og så ble han liggende å se meg i øynene uten å gjøre et eneste forsøk på å suge. La han til på vanlig vis med skjoldet etterpå, og da sugde han med full iver igjen!:p
Min ble forresten tatt med tang, og de lurte jo på om det skulle ha noe å si i begynnelsen, men han suger kraftig og godt så lenge skjoldet er på, så jeg tror ikke han skal ha fått noe spenninger i kjeven e.l.

Kjenner det er vanskelig å prøve uten skjold når han blir så fort utålmodig, og jeg er så sliten!.. Men vi får gi det litt tid, tror ikke det skal være for sent ennå:)
 
Hvordan går det med ammingen nå jenter?

Jeg har ikke så harde pupper lenger, og de har nok gått ned litt i størrelsen også. Men han kaver mer med puppen, spesielt på kveldstid. Hører at han svelger unna, men kan nesten virke som det kommer litt fort. Ellers sovner han lett, så blir til at jeg tar han av og så er han sulten igjen nesten med en gang.
 
Vi er på dag 7 i dag, og det virker som den verste sprengen har gitt seg. Brystene blir fortsatt steinharde dersom det tar tid mellom ammingene.

Jeg har nok melk, og hun spiser godt. Og sover mye, til dels lange søvnperioder på 3-4 timer. Veide henne i går, og da hadde hun nesten tatt igjen fødselsvekta :)
 
Back
Topp