Amming av 3 åring

Nei at du ikke klarer å tenke deg til det er en ting, men det finnes altså gode medisinske grunner :)
Kumelksallergi, astma, multippel matvareintolleranse, eksem, diabetes i familien etc etc etc. Det finnes utrolig mange "medisinske" grunner for forlenget amming :)

...for ikke å snakke om den generelle helsefordelen med å tilby barnet den næringsrike morsmelken så lenge som mulig ;)

Så flott for hun og barnet! Har ikke ofret det en tanke. Det er deres sak.

Her ammes det mye enda, og veslegutt blir 1 år til uken. Hvor lenge vi holder på, styrer han;) Om 3 år hadde blitt i mestelaget for meg, hmm...tjaaa...Det vet jeg ikke. Ammer iallefall mer enn gjerne frem til han er 2år.
Jeg klarer ikke finne noe unaturlig med det, men at andre gjør det er like gjerne vanlig. Så folk er forskjellig!

.

Rart at barnelegen på helsestasjonen informerte oss om dette i barseltiden. Han sa at det meste av antistoffene fikk de kun frem til 6mnds alder. Og det var derfor de ofte ble syke etter dette.
Jeg fikk også beskjed om dette både på helsestasjon og sykehuset. Ikke at melken ikke er næringsrik, men at melken ikke dekker de behovene barnet skal ha. Hvis melken gjorde det, hadde de jo ikke trengt fast føde.

Joda, men det er ikke alltid barneleger er oppdatert på hva nyere forskning viser.

Når ny forskning viser at næringsinnholdet i mm er konstant selv etter flere års amming velger jeg heller å tro på hva evidensene sier, enn hva en lege som var utdannet for x-antall år siden mener.

Grunnen til at de får mest antistoffer frem til 6 måneders alder er fordi de fullammes som regel da. Jo større mengde mm per døgn des større mengde antistoffer. Når mm erstattes med fast føde er det naturlig at det blir mindre antistoffer.

Antistoffene i mm er heller ingen GARANTI for at barnet aldri blir sykt, men styrker immunforsvaret slik at risiko for sykdom er redusert. Mange spedbarn blir jo syke tross fullamming, spesielt om de har eldre søsken i barnehage. Det betyr jo ikke at ikke morsmelken har like så positiv virkning ;)
Jeg siktet ikke til deg, men til alle de som synser noe om at hun ammer så lenge. Har ikke påstått at du har gjort noe galt. Jeg sier bare hva jeg mener. Og at folk må sjekke opp fakta før de påstår at morsmelk ikke er like næringsrik etter 3 år.
Ja jeg trodde jo selvsagt at barnelegene hadde peiling på dette så selvfølgelig var dette fakta nok for meg. Men tydeligvis tok han feil der da..

Er det jeg også tenker. Klarer ikke helt å forstå hvilke medisinke grunner det skal være liksomo_O
Nei at du ikke klarer å tenke deg til det er en ting, men det finnes altså gode medisinske grunner :)[/quote]
Hva er disse gode medisinske grunnene for å amme etter barney er fylt 2 år??

Jeg fikk også beskjed om dette både på helsestasjon og sykehuset. Ikke at melken ikke er næringsrik, men at melken ikke dekker de behovene barnet skal ha. Hvis melken gjorde det, hadde de jo ikke trengt fast føde.
Uansett hva "ekspertene" måtte synse så er det jo helt sikkert at morsmelk som supplement til fast føde iallfall ikke har noen negativ helseeffekt for barnet. ;)

Morsmelk vil jo alltid være bedre, og mer næringsrikt, for menneskebarn enn kumelk for eksempel. :)

Ja jeg trodde jo selvsagt at barnelegene hadde peiling på dette så selvfølgelig var dette fakta nok for meg. Men tydeligvis tok han feil der da..
Etter å ha vært i kontakt med mange forskjellige barneleger på grunn av barnet vårt sin allergi mot kumelk har jeg oppdaget at ikke alt de sier kan tas for god fisk. Har undersøkt og lest mye på egenhånd, deriblant forskningsresultater publisert i medisinske tidsskrifter, og kommet frem til at de åpenbart ikke alltid er oppdatert på all nyere forskning. Det er forsåvidt helt greit, de skal kunne veldig mye, og å oppdatere seg på alt krever mye arbeid. Samtidig er akkurat dette med næringsinnhold i morsmelk ganske viktig, og det overrasker meg at ikke alle har fått det med seg.

I u-land anbefales amming til 4 år, fordi underærnæring og mangelsyldommer kan forhindres på den måten ;)

Uansett hva "ekspertene" måtte synse så er det jo helt sikkert at morsmelk som supplement til fast føde iallfall ikke har noen negativ helseeffekt for barnet. ;)

Morsmelk vil jo alltid være bedre, og mer næringsrikt, for menneskebarn enn kumelk for eksempel. :)
Ha veldig enig i at det ikke er noe negativt uansett:D jeg skulle gjerne ønske jeg hadde klart å hatt et avslappet forhold til det og ammet så lenge, men det tror jeg ikke jeg klarer.

Nei at du ikke klarer å tenke deg til det er en ting, men det finnes altså gode medisinske grunner :)
Hva er disse gode medisinske grunnene for å amme etter barney er fylt 2 år??[/quote]
Se svaret mitt lengre oppe ;)

Ha veldig enig i at det ikke er noe negativt uansett:D jeg skulle gjerne ønske jeg hadde klart å hatt et avslappet forhold til det og ammet så lenge, men det tror jeg ikke jeg klarer.
Du, jeg tror ikke jeg heller ville gjort det da:p klarer ikke å se det for meg iallfall.

Men er åpen for muligheten...og er VELDIG pro morsmelk så lenge som mulig :p ;)

Etter å ha vært i kontakt med mange forskjellige barneleger på grunn av barnet vårt sin allergi mot kumelk har jeg oppdaget at ikke alt de sier kan tas for god fisk. Har undersøkt og lest mye på egenhånd, deriblant forskningsresultater publisert i medisinske tidsskrifter, og kommet frem til at de åpenbart ikke alltid er oppdatert på all nyere forskning. Det er forsåvidt helt greit, de skal kunne veldig mye, og å oppdatere seg på alt krever mye arbeid. Samtidig er akkurat dette med næringsinnhold i morsmelk ganske viktig, og det overrasker meg at ikke alle har fått det med seg.

I u-land anbefales amming til 4 år, fordi underærnæring og mangelsyldommer kan forhindres på den måten ;)
Nei desverre er det ofte slik at mange leger kan lite om mye og ikke mye om lite som det burde vært.. Vet du hvor ofte en bør amme for at det skal være bra? Er det nok med feks en gang til dagen etter barnet er 1,5år feks?

Du, jeg tror ikke jeg heller ville gjort det da:p klarer ikke å se det for meg iallfall.

Men er åpen for muligheten...og er VELDIG pro morsmelk så lenge som mulig :p ;)
Ja jeg et veldig for amming jeg også. Slet med ammingen helt til hun var 4mnd. Alle sa jeg skulle kaste inn håndklet, men jeg gav meg ikke. Ammer enda til alle måltider, nå er hun 9mnd:D

Oh no!

Ved evt neste barn skal jeg ikke amme overhodet.

Jeg ammet de to eldste til de var 14 mnd og 21 mnd. Minsten får fortsatt hvis han vil og han er 2 år og 5 mnd. Ikke hver dag, men av og til vil han ha og da får han. Kun hjemme selvfølgelig. Ser ingenting galt i det

Kan jeg spørre hvorfor du ikke vil amme? Du trenger ikke svare hvis du ikke vil:)

Jeg hadde ikke nok melk og måtte supplere med mme. Så amming ble bare overflødig. Trives godt med å gi flaske, så evt neste gang blir det bare flaske :)

(Jadda, skjønner at jeg kan ha nok melk neste gang, men det er en beslutning jeg har tatt).

Ammet til hun var 20 mnd. Sluttet da fordi det kun var 2mnd igjen til lillesøsterstermin.

Jeg hadde ikke nok melk og måtte supplere med mme. Så amming ble bare overflødig. Trives godt med å gi flaske, så evt neste gang blir det bare flaske :)

(Jadda, skjønner at jeg kan ha nok melk neste gang, men det er en beslutning jeg har tatt).
Ja ser den. Er ikke bare bare å få til amming.. Kan jo være du ombestemmer deg til du får neste barn da:) en glemmer jo ofte det negative:p

Back
Topp