Amming av 3 åring

Ikke min sak, jeg kjenner forøvrig flere osm har ammet s lenge pga medisinske årsaker

Det blir for drøyt syns jeg! Min gutt er 3 år nå og jeg kunne aldri tenkt meg å amme han nå i hans alder... men hver sin smak, for all del. Men jeg kunne aldri tenkt meg det!

Jeg ammet til han var ca 9 mnd, JEG personlig syns ikke noe om det når de blir så store, heller egentlig ikke fra de blir så store at de går bort og kler av mamman sin og begynner å sutte. Da syns JEG de er for store.

Hun om det. Men jeg hadde aldri gjort det :)

Jeg ammet i 17 mnd, og kommer nok til å amme ca like lenge nå. Jeg ser ingen grunn til å amme mine barn når de er 3 år. Det er ingen medisinsk grunn til det, men folk får gjøre som de vil. Melken er ikke like næringsrik når barnet er 3 år, så jeg ser ikke poenget.

Kunne ønske hun ville den gang men hun ville ikke ha etter hun fylte 11 måneder

Jeg personlig ville ikke ha ammet så lenge! Men det er opp til hvert enkelt. Min grense går på 12 mnd.

[quote="Yummy_mummy, post: 18119202, member: 85001 ammet i 17 mnd, og kommer nok til å amme ca like lenge nå. Jeg ser ingen grunn til å amme mine barn når de er 3 år. Det er ingen medisinsk grunn til det, men folk får gjøre som de vil. Melken er ikke like næringsrik når barnet er 3 år, så jeg ser ikke poenget.[/quote]
Er det jeg også tenker. Klarer ikke helt å forstå hvilke medisinke grunner det skal være liksomO.o

Jeg ville nok ikke gjort det selv og synes det virker litt unaturlig å amme så lenge, men for all del, det der er et valg enhver mor får ta selv :)

Kommer til å amme så lenge lillegutt vil ha, og så lenge jeg er komfortabel med det. Tenker at 2år er max for min del :) Men hva andre gjør bryr jeg meg ikke mye om. Kjenner til ei som ammet ungen til han var rundt tre år. Han hadde store problemer med fordøyelsen og magesystemet, så i perioder var morsmelk den eneste næringen han fikk i seg.. Hadde mitt barn vært avhengig av morsmelk, så hadde jeg nok strekt meg langt for å gjøre det beste utav det :)

Jeg hadde ikke ammet så lenge selv. Selv ammet jeg i 6 måneder. Skulle helst ha ammet minst et halvt år til...

Sent from my iPhone using BV Forum

Er vel begrenset hvor mye næringsstoffer melken innrholder etterhvert. Mye av antistoffene forsvinner jo allerede etter 6mnd:o tror ikke melken kan hjelpe særlig på dårlig vekt oppgang i den alderen heller. Tenker mer at det blir gjort pga kosen. Men mulig jeg tar feil:p
Det der er en myte!!!

Morsmelk er like næringsrik i alle årene du ammer. Om det er 6 måneder eller 5 år så er den like proppfull av fantastiske næringsstoffer og antistoffer som vanlig kosthold aldri kan erstatte!

Jeg synes ikke det er noens sak å mene noe som helst om hva hun velger å gjøre.

Selv er jeg usikker på om det ville føltes riktig å amme så lenge. Men vi driver med tilknytningsomsorg, som innebærer å gi den trygghet og kos barnet ønsker på barnets betingelser. Dette innebærer også barnestyrt avvenning.

Nå kunne ikke jeg amme så lenge, og måtte med tungt hjerte slutte ved 9 måneder. Hadde heller ønsket jeg kunne ammet i 2-3 år enn å måtte slutte når babyen var så liten.

Barnet vårt, på 2 år, får enda mme på flaske. Ser egentlig ikke at det er så stor forskjell fra å amme. Hun koser seg veldig med det, og får masse god næring i melken.

Til alle som tror at morsmelk på magisk vis "mister" næringsstoffene sine etter en tid, hvor har dere det ifra? Det er jo ikke sånn at kroppen bruker opp alle næringsstoffene og til slutt produserer vann :p Så lenge mor spiser og lever sunt og variert er morsmelken like næringsrik og full av antistoffer som da barnet var baby.

http://www.morsmelk.no/goxpage00000000.html

Last edited:
Det der er en myte!!!

Morsmelk er like næringsrik i alle årene du ammer. Om det er 6 måneder eller 5 år så er den like proppfull av fantastiske næringsstoffer og antistoffer som vanlig kosthold aldri kan erstatte!
Rart at barnelegen på helsestasjonen informerte oss om dette i barseltiden. Han sa at det meste av antistoffene fikk de kun frem til 6mnds alder. Og det var derfor de ofte ble syke etter dette.

Jeg synes ikke det er noens sak å mene noe som helst om hva hun velger å gjøre.

Selv er jeg usikker på om det ville føltes riktig å amme så lenge. Men vi driver med tilknytningsomsorg, som innebærer å gi den trygghet og kos barnet ønsker på barnets betingelser. Dette innebærer også barnestyrt avvenning.

Nå kunne ikke jeg amme så lenge, og måtte med tungt hjerte slutte ved 9 måneder. Hadde heller ønsket jeg kunne ammet i 2-3 år enn å måtte slutte når babyen var så liten.

Barnet vårt, på 2 år, får enda mme på flaske. Ser egentlig ikke at det er så stor forskjell fra å amme. Hun koser seg veldig med det, og får masse god næring i melken.

Til alle som tror at morsmelk på magisk vis "mister" næringsstoffene sine etter en tid, hvor har dere det ifra? Det er jo ikke sånn at kroppen bruker opp alle næringsstoffene og til slutt produserer vann :p Så lenge mor spiser og lever sunt og variert er morsmelken like næringsrik og full av antistoffer som da barnet var baby.

http://www.morsmelk.no/goxpage00000000.html
Jeg gjentar en gang til: jeg har aldri sagt at jeg mener noe om at Marianne Aulie ammer fortsatt. Jeg har kun sagt hva jeg selv hadde gjort. Det kan det vel ikke være noe galt i?

[quote="Yummy_mummy, post: 18119202, member: 85001 ammet i 17 mnd, og kommer nok til å amme ca like lenge nå. Jeg ser ingen grunn til å amme mine barn når de er 3 år. Det er ingen medisinsk grunn til det, men folk får gjøre som de vil. Melken er ikke like næringsrik når barnet er 3 år, så jeg ser ikke poenget.
Er det jeg også tenker. Klarer ikke helt å forstå hvilke medisinke grunner det skal være liksomo_O[/quote]
Nei at du ikke klarer å tenke deg til det er en ting, men det finnes altså gode medisinske grunner :)

Rart at barnelegen på helsestasjonen informerte oss om dette i barseltiden. Han sa at det meste av antistoffene fikk de kun frem til 6mnds alder. Og det var derfor de ofte ble syke etter dette.
Joda, men det er ikke alltid barneleger er oppdatert på hva nyere forskning viser.

Når ny forskning viser at næringsinnholdet i mm er konstant selv etter flere års amming velger jeg heller å tro på hva evidensene sier, enn hva en lege som var utdannet for x-antall år siden mener.

Grunnen til at de får mest antistoffer frem til 6 måneders alder er fordi de fullammes som regel da. Jo større mengde mm per døgn des større mengde antistoffer. Når mm erstattes med fast føde er det naturlig at det blir mindre antistoffer.

Antistoffene i mm er heller ingen GARANTI for at barnet aldri blir sykt, men styrker immunforsvaret slik at risiko for sykdom er redusert. Mange spedbarn blir jo syke tross fullamming, spesielt om de har eldre søsken i barnehage. Det betyr jo ikke at ikke morsmelken har like så positiv virkning ;)

Jeg gjentar en gang til: jeg har aldri sagt at jeg mener noe om at Marianne Aulie ammer fortsatt. Jeg har kun sagt hva jeg selv hadde gjort. Det kan det vel ikke være noe galt i?
Jeg siktet ikke til deg, men til alle de som synser noe om at hun ammer så lenge. Har ikke påstått at du har gjort noe galt. Jeg sier bare hva jeg mener. Og at folk må sjekke opp fakta før de påstår at morsmelk ikke er like næringsrik etter 3 år.

Back
Topp