Ammet du?

Eldste til 7 mnd, yngste til hun var nesten 2 år. Ca 22 mnd tenker jeg. Slet også veldig mye med henne fram til hun fikk astmamedisin da hun var 7 mnd. Da løsnet det.
 
Første: 4 måneder
Andre: 18 måneder
Tredje: 1 uke.. Skulle veldig gjerne(mildt sagt) ha ammet siste lenger...
 
Har fullammet til 4 mnder. mer eller mindre.
Men nå har melken min så og si forsvunnet så har måttet gå over til mme og grøt.

Prøver å amme enda, men frøkna blir så irritert for der må jobbes så iherdig mye for så lite..
Jeg synes det er utrolig trist og føler det nesten som ett nederlag. så misunner alle som kan fullamme eller amme i det hele tatt, hvor jr blir mett og fornøyd.

Les denne:
http://www.emmapickettbreastfeedingsupport.com/twitter-and-blog/low-milk-supply-101

Og om kveldsuro, og utviklingssprang.

Det er mulig for de fleste å fullamme, og det er sjeldent at mor har for lite melk, men dessverre altfor vanlig at mor tror det.
Å fullamme er hard jobbing, og å jobbe seg opp igjen like så, men det er (som oftest) mulig, om man er villig til å ta jobben. <3
 
Ammet eldste i 9 mnd. Skulle gjerne ammet lenger. Det var en kamp fra dag en, og det var både godt og trist når det var over.

Ammer fremdeles yngste som er 2 år, og har ingen planer om å slutte med det første. Hadde aldri sett for meg at jeg skulle amme ett så stort barn, men her er jeg ;)

Trist at mange føler et press om å slutte å amme etter barnet har fylt sitt første år, og at mange ikke tør å fortelle at de fremdeles ammer.
 
Ammet i 3 mnd og ga mme fra 4 uker.
Jr var ikke intressert i å kun få mm.
 
Oi! 2,5 år? Er ikke det godt over gjennomsnittet? Selvsagt ikke ment som kritikk :). Jeg venter første og lurer ofte på hvor lenge jeg skal amme/ får det til. Føler det er mye press på det å både amme lenge og det å legge fra seg ammingen etter 10-12 måneder. Hva tenker du? :)
Var ikke meg du siktet til, men ammet også over 2,5 år! Ja, det er over gjennomsnittet her i Norge ihvertfall, men har veldig mange fordeler både for mor og barn. Bl.a styrket immunforsvar hos barn, og minsket sjanse for brystkreft hos mor. Anbefaler å lese om langtidsamming og gjøre deg opp en mening selv
Jeg fikk mye spørsmål om når jeg skulle slutte og om ikke snuppa begynte å bli for stor. Men de kom allerede fra 7mnd-alderen, så jeg overså glatt "kritikken" i kommentarene og svarte heller at jeg skal prøve å slutte innen konfirmasjonen ihvertfall var veldig sikker i min sak, og tok meg lite nær av kommentarer, så for meg var ikke presset om å slutte ved 1år noe problem. Hadde god støtte hjemme da, også er ammegruppen på fb god å ha ❤️
 
Har fullammet til 4 mnder. mer eller mindre.
Men nå har melken min så og si forsvunnet så har måttet gå over til mme og grøt.

Prøver å amme enda, men frøkna blir så irritert for der må jobbes så iherdig mye for så lite..
Jeg synes det er utrolig trist og føler det nesten som ett nederlag. så misunner alle som kan fullamme eller amme i det hele tatt, hvor jr blir mett og fornøyd.
Ja, den perioden der virker det ofte som melka minsker veldig og at baby aldri blir fornøyd/mett. Det kommer som regel ikke av at man mister melka, men at produksjonen stabiliserer seg, man kjenner ofte ikke spreng, og utviklingssprang hos baby hvor de trenger veldig mye nærhet. Om du vil fortsette å amme, anbefaler jeg at su tar kontakt med ammehjelper på ammehjelpen.no .
Når du allerede har gått over til flaske kan baby miste mer interessen til brystet fordi der må hen jobbe mer for den. Men det betyr ikke at det er for sent for ammingen ☺️ du kan prøve med hjelpebryst f.eks, slik at baby stimulerer og produksjonen går opp samtidig som at melka kommer med en gang.
Ammehjelper har nok flere gode råd☺️
Og , dersom du ikke orker å styre med det (vi mødre har som regel nok ting å bruke energien og tiden vår på..!),kan du være stolt over å ha gitt babyen din en god start med morsmelk de første månedene, også er faktisk MME en veldig god erstatning. Babyen lider ingen nød om hen fortsetter på MME og grøt ❤️
 
Ammet eldste i 3,5 år. Hun slutten av seg selv da jeg var 12 uker på vei med nr 3. Ammer ennå nr 2 som er 21 mnd. Tandemammet barna mine i 1,5 år. Venter nå en ny liten skatt om 4 mnd så blir nok ny runde med tandemamming da [emoji173]️
 
Ammet første i 16 mnd. Da var jeg gravid med nummer 2, og hun ville ikke ha pupp lenger.
Nummer 2 er bare 4 uker enda, men planen er å amme så lenge hun vil :)
 
For de av dere som sluttet å amme før barnet var 1 år, gikk dere over på mme da eller kun fast føde? Er så usikker på hvor mye mm hun skal/må ha og før hvert måltid? Hun er nå 6 mnd. Introduserte fast føde når hun var 4,5 mnd.
 
For de av dere som sluttet å amme før barnet var 1 år, gikk dere over på mme da eller kun fast føde? Er så usikker på hvor mye mm hun skal/må ha og før hvert måltid? Hun er nå 6 mnd. Introduserte fast føde når hun var 4,5 mnd.

Ja, da skal fortsatt ha endel mm/mme helt til de er 1 år. Husker ikke i farten hvor mye, men slutter man å amme før 12 mnd må man gi mme :)
 
Back
Topp