Ammeslutt?

Irenemor82

Forumet er livet
Føler meg veldig klar for å slutte med amminga nå..
Hun er så ekstrem på den puppen at jeg føler det er nok![>:]

I helga var min første uten Malene og det var superdeilig[:D]
Malene hadde fint hos mormora si men på natta gikk hu løs på henne for å få seg litt pupp!
Saken er den at første gang vi slutta med nattamminga så tok det bare 3 dager før hun godtok det men nå er det noen uker siden vi slutta for andre gang og hun holder ett hælvete hver natt enda..
Jeg skjønner det ikke..[8|]
Jeg jobber jo og skal opp halv 6 hver dag så det blir lite søvn sånn som hun holder på. Den siste tiden har jeg kommet forseint nesten hver dag og det går ikke for jeg er Team leder[&:] skikkelig flaut.

Så da tenker jeg at det er det beste for oss begge og de som passer henne!
Men hvordan går jeg frem? hehe ja jeg trenger bruksanvisning[8D]

Får vondt inni meg av tanken på at hun ikke skal få den kosen mer men man må jo slutte når man er så avhengi av noe!??

Help me girls[;)]

har ingen oppskrift men, bruker ho smokk? smokk og vann kanskje, men må nok kanskje regne med noen dager hvor det er vanskelig.

når man har ammet 1år kan man slutte med stolthet syns jeg, man kan jo ikke amme til de blir gamle heller :)
så er bare å slutte med god samm\vittighet.

hjelper nok også at andre tar henne noen netter og tenker jeg, men er vel viktig å ikke gi opp tror jeg når man først har begynt.

håper det ordner seg for dere

Heisann :)

Åh.. jeg trenger bare si:_ Been there _ done that!

Jeg ammet førstemann i 22 mnd.. *phu*, han var helt puppegal! Jeg forsøkte å slutte å amme på natten helt fra han var 8 mnd, og det gikk fint i starten.. men så begynte vi på igjen når han var syk, også var det liksom på an igjen! jeg syntes det var greit å amme på kvelden og på morgenen, så det hadde jeg ikke noe i mot å fortsette med, men det var ikke frivillig slutt da han nærmet seg to år.

Menmen.. det var ikke livshistorien min du var ute etter.. hihi.. her kommer mine råd:

1. Legg henne på eget rom
2. BESTEM DEG! Jeg skal slutte å amme!
3. La pappaen ta henne, dersom det er mulig.. han lukter ikke melk, og hun forbinder ikke han med mat/kos på den måten
4. Tilby vann, dette er jeg litt for og litt i mot. For i utgangspunktet trenger de ikke drikke om natten, så lenge de er friske, men det kan jo være en nødløsning. Noen sier det er starte en ny vane og avslutte en annen. Men det er kanskje mulig å legge en flaske eller nonspill kopp i sengen hennes, så kanskje hun finner den selv etterhvert?
5. Vær forberedt! Hun er større og forstår mer. Avvenning er nok 'lettest' når de er under året, nå forstår de så mye mye mer, og husker lengre. Derfor må dere være forberedt på litt tøffe tak, men dere vet jo at det venter dere noe godt.. nemlig lang deilig og sammenhengende nattesøvn. Tenk at dette er godt for dere, og ikke minst godt for henne. Hun trenger hvile om natten.
6. Ta kontakt med helsestasjonen, de har maaaaange erfaringer med dette, og kan nok komme med noen gode råd

Dersom det går på helsen løs, og nettene blir tøffe, så anbefaler jeg deg å ta ut en sykemelding slik at dere får hentet dere inn alle sammen. Det er ikke bare bare å ha barn, det er livets tøffeste glede.. hihi .. om man kan si det sånn! :)
Hver alder har sin sjarm, og hver alder har sine utfordringer!

Lykke til, og husk.. det er viktig å være bestemt! :)

Klem fra meg[;)]

Ja hun bruker smokk men som regel bare når hun skal sove eller trenger trøst.
Så her går det i vann og smokk om natta men hun er likevel umulig og den vannkoppen flyr som regel igjennom rommet hehe.

Bor alene og har kun ett soverom så har ingen som kan hjelpe meg egentlig..
Alle jobber jo og har sitt å stri med. Mamma tok henne i helga for at jeg skulle få sove lenge og sammenhengende for første gang på over 1 år!! Takker henne for at hun orka hehe men hun var sliten i stad når jeg henta Malene [8D]

Jeg får flytte ut på sofan igjen da.. og kle på meg når hun våkner..

Men hva skjer med sprengen min? skal jeg håndmelke bort det værste bare?

Ja, håndmelk de verste kulene (ikke bruk pumpe - da opprettholde du produksjonen).
Still deg i dusjen og masser ut kulene, så går det seg nok fort til.
Du kan også få noen tabletter som stopper opp produksjonen, dersom du har veldig mye melk.

De er jo veldig sta disse små.. hihi... mini hadde ett raserianfall i fem minutter i dag når det var tomt for safari kjeks.. han sto å pekte på skapet og hyyyylte :-) Menmen.. hun glemmer nok puppen når hun innser hvor godt det er å sove.. ;-D

Masse masse lykke til!
Og ja.. lurt å kle på seg.. jeg setter jo ikke snopeskålen på bordet når jeg er på slankekur akkurat .. fnis

Har ingen tips jeg heller...
Men angående melkespreng hadde jeg pumpet vekk det værste ja,hvis ikke kan du få bestennelse.

ORIGINAL: Stor_smil

Ja, håndmelk de verste kulene (ikke bruk pumpe - da opprettholde du produksjonen).
Still deg i dusjen og masser ut kulene, så går det seg nok fort til.
Du kan også få noen tabletter som stopper opp produksjonen, dersom du har veldig mye melk.

De er jo veldig sta disse små.. hihi... mini hadde ett raserianfall i fem minutter i dag når det var tomt for safari kjeks.. han sto å pekte på skapet og hyyyylte :-) Menmen.. hun glemmer nok puppen når hun innser hvor godt det er å sove.. ;-D

Masse masse lykke til!
Og ja.. lurt å kle på seg.. jeg setter jo ikke snopeskålen på bordet når jeg er på slankekur akkurat .. fnis

Takk for tips Stor_smil[:)] morsom måte du skriver på hehe[8D]

ORIGINAL: Irenemor82

¨
er så enig. har det helt likens! Mamma sa bare når jeg snakka med henne på skype idag; nå er det vel på tide å slutte me det der?, da jeg satt å ammet henne mens vi snakka, å når jeg tok ariane vekk etter en stund med kos, var hun nermest apatisk! Så nå beygnner det å bli på tide å stoppe for min del også.
Greit nok at det bare er 2 ganger i døgnet, men hun er 13 mnd nå, å spiser ellers godt å slikt på dagen, så hun trenger det ikke lengre. 1 gang i døgnet er nok nå over en liten tid, så til ingenting etterhvert. Er svært fornøyd med de 13 mnd som har godt me amming.

ORIGINAL: *Saile sin mamma*

ORIGINAL: Irenemor82

¨
er så enig. har det helt likens! Mamma sa bare når jeg snakka med henne på skype idag; nå er det vel på tide å slutte me det der?, da jeg satt å ammet henne mens vi snakka, å når jeg tok ariane vekk etter en stund med kos, var hun nermest apatisk! Så nå beygnner det å bli på tide å stoppe for min del også.
Greit nok at det bare er 2 ganger i døgnet, men hun er 13 mnd nå, å spiser ellers godt å slikt på dagen, så hun trenger det ikke lengre. 1 gang i døgnet er nok nå over en liten tid, så til ingenting etterhvert. Er svært fornøyd med de 13 mnd som har godt me amming.

Mamma har også "mast" en stund om det hehe for Malene legger seg til selv eller sitter som hun vil og drar ut puppen[8D] HVOR SOM HELST!! hihi

Må visst slutte med amminga jeg også.
Nattammingen har tatt helt overhånd her.
La snuppa på eget rom i forrige uke etter råd fra helsesøster og etter to gode netter ble alt mye verre enn før.
Nå våkner hun når vi legger oss (bor i et gammelt hus - knaker vel når vi går opp loftstrappa [:(]), og vil ha pupp.
Så sovner hun på puppen og jeg kan legge henne ned igjen.
Men 5-10 minutter etterpå er hun LYS VÅKEN igjen. Uansett hvor mye pappen eller jeg synger, koser, bysser osv, så våkner hun igjen i sin egen seng etter kort tid. .....så gir vi opp og tar henne opp i vår seng. Og der ligger hun og vekker meg med jevne mellomrom resten av natten for å få pupp.
Før hun fikk eget rom var det kanskje 2 ganger pupp per natt. Nå er jeg blitt en diger smokk [&:].

Om tre uker begynner jeg i natte og helgevakter og da MÅ jeg sove hvis jeg skal klare å fungere i jobben.
Så til helga er planen å slutte med nattammingen.
Gruer meg masse. Regner med timevis med hysterisk skriking.

ORIGINAL: RMMH

La snuppa på eget rom i forrige uke etter råd fra helsesøster og etter to gode netter ble alt mye verre enn før.
Nå våkner hun når vi legger oss (bor i et gammelt hus - knaker vel når vi går opp loftstrappa [:(]), og vil ha pupp.
Men 5-10 minutter etterpå er hun LYS VÅKEN igjen. Uansett hvor mye pappen eller jeg synger, koser, bysser osv, så våkner hun igjen i sin egen seng etter kort tid. .....så gir vi opp og tar henne opp i vår seng. Og der ligger hun og vekker meg med jevne mellomrom resten av natten for å få pupp.
Før hun fikk eget rom var det kanskje 2 ganger pupp per natt. Nå er jeg blitt en diger smokk [&:].

Om tre uker begynner jeg i natte og helgevakter og da MÅ jeg sove hvis jeg skal klare å fungere i jobben.

Høres ut som at det er for det beste hos dere også ja[:)]
Malene fikk siste puppen i går når hun la seg!! Så jeg føler jeg kan si at første dag med ammestopp har gått kjempefint[:D]
I dag mårres kledde jeg på meg før hun rakk å se kroppen min og hun har nesten ikke sitti på fanget mitt.
Prøver å unngå fristelser for henne.

Det kan høres ut som at snuppa di kan lage ett hælvete ja men det kan jo også være at hun tar det fint..sånn etterhvert hehe[8D]
Ønsker dere masse lykke til[:D]  Ikke gi opp!

ORIGINAL: RMMH

Hei

Måtte bare slenge inn ett lite tips ang det med at hun våkner når dere kommer opp loftstrappen.
En venninne av meg hadde nemlig samme problem, løsningen for dem var å snakke sammen med rolige stemmer i det de gikk inn på soverommet hvor deres lille også lå og sov. Hun sa selv at de følte seg helt teit, men det fungerte. De sa bare stille og rolig at det er mamma og pappa som kommer, de skal legge seg og lille jenten skal sove videre for alt er trygt og godt. Bare masse svada, for å skape en rolig stemning, og gjøre de 'skarpe' skremmende lydene mindre.
Kanskje dere kan teste det ut.. dersom du er alene så kan du jo bare snakke litt for deg selv, synge en natta sang eller noe.. verdt ett forsøk i allefall :)

begynner å bli så klar for å slutte her også. men synes det virker så fælt å ta fra hun den kosen og trøsten hun finner i puppen. vært mye syk etter hun kom i bhg gjør det ikke enklere.. er i en fase jeg forbereder meg til å slutte nå. men litt usikker på hvordan jeg skal gå frem på en måte som passer oss best..
ha ha snuppa her også kommer å prøver å dra ut puppene mine overalt[8D]

så ønsker deg lykke til. også håper jeg på oppskriften og oppdateringer[:D]

Back
Topp