Ammer mye, når kom mensen?

Ammet normalt/mye - når fikk du tilbake mensen?

• 0-3 mnd

Votes: 5 22,7%
  • 4-5 mnd

Votes: 3 13,6%
  • 5-6 mnd

• 7-8 mnd

Votes: 6 27,3%
  • 9-10 mnd

• 11-12 mnd

Votes: 1 4,5%
  • 13-14 mnd

Votes: 1 4,5%
  • 14-15 mnd

Votes: 0 0,0%
  • Mer enn 16 mnd

• Antall som har svart
    22

Pion91

Glad i forumet
Februarhjertene 2025
Du som har ammet mye/normalt og har hatt en baby som har gått normalt opp i vekt, når tid fikk du tilbake mensen?

Jeg fikk den etter 4 mnd med første, og ti etter andre, tror jeg det var. Første tror jeg var fordi jeg kanskje amma litt for sjeldent en kort periode. Andre kan også kan ha sammenheng med altfor lite søvn.

Det er jo en sammenheng mellom hvor mye annen mat de får i seg. Men jeg lurer litt på, hva er «snittet» for når dere har fått tilbake mensen?

Jeg venter på min da jeg helst vil bli gravid i første syklus, og har ikke blitt det ennå, og heller ikke fått mensen. Babyen er 8 mnd.

Spørsmålet er ikke rettet mot de som delammer eller ikke ammer/ammet, da det gir et annet resultat.

Last edited:
Ammet hver 2. Time døgnet rundt ved 6 mnd, men EL kom likevel 6,5 mnd etter fødsel, og TR 7 mnd etter. Fikk stabil syklus med én gang. Vi begynte med fast føde v 6 mnd, men ammet jo fortsatt så ofte at jeg ikke tror det hadde noe å si?

Førstemann så fikk jeg mensen igjen etter 8mnd, men hun mistet gradvis interessen fra rundt da og ved ti måneder hadde vi sluttet å amme. Tror mensen kom tilbake når vi nesten var ferdige med nattamming. Min andre er 15mnd og vi nattammer fortsatt hyppig, ingen tegn til hverken eggløsning eller mensen. Krysset derfor av for over 16 måneder, for ingenting tyder på noe annet her.

3 mnd med første og 7 mnd med andre. Det skjedde da nattammingen stoppet, siden barna sov gjennom om natten. Men de ammet mye på dag i tillegg til at jeg pumpet masse. 24 år gammel med første og 26 med andre, om det kan ha noe å si

Du som har ammet mye/normalt og har hatt en baby som har gått normalt opp i vekt, når tid fikk du tilbake mensen?

Jeg fikk den etter 4 mnd med første, og ti etter andre, tror jeg det var. Første tror jeg var fordi jeg kanskje amma litt for sjeldent en kort periode. Andre kan også kan ha sammenheng med altfor lite søvn.

Det er jo en sammenheng mellom hvor mye annen mat de får i seg. Men jeg lurer litt på, hva er «snittet» for når dere har fått tilbake mensen?

Jeg venter på min da jeg helst vil bli gravid i første syklus, og har ikke blitt det ennå, og heller ikke fått mensen. Babyen er 8 mnd.

Spørsmålet er ikke rettet mot de som delammer eller ikke ammer/ammet, da det gir et annet resultat.
Min mensen kom tilbake et par uker etter at jeg starta på jobb/skole, altså når jeg starta å være borte på babyen mange timer per dag (da ble det jo naturligvis mindre amming, selv om jeg pumpa på jobb). Likt begge gangene, bare ulik alder når den endringen skjedde

Min kom tilbake ganske presist 3 mnd. etter fødsel. Vi ammet mye! Ikke til faste tider, men når det blev etterspurt, og det var ofte, både dag og natt.

Ammet mye med første. Sånn hun pleide å amme i 15 min hver time når hun var våken, og hver 3. time på natten. Da fikk jeg mensen tilbake 10 måneder etter fødsel. Det ser jeg i sammenheng med at jeg begynte i jobb igjen når hun var 9 måneder, og at det derfor ble mindre amming på dagtid.

Med andre nå så ammer jeg også mye, men hun dier mer effektivt enn første. Jeg fikk tilbake mensen 5 uker etter fødsel. Hvorfor det var så stor forskjell mellom de to, det skjønner jeg ikke helt. «Snittet» mitt blir derfor 5.5 måned etter fødsel.

Har hatt overproduksjon av melk med begge barna, og nå med nr. 2 har jeg tandemammet i tillegg, så det er ikke mengden melk det står på.

Fikk tilbake mensen etter 4 mnd med eldste, før jeg introduserte fast føde og ammer hver 2. time døgnet rundt. Veldig ustabil syklus frem til han var ca 9-10 mnd tror jeg. Han spiste veldig lite fast føde en stund da. Fortsatt ikke fått igjen mensen etter 8 mnd med lillesøster. Hun hadde lange sovestrekk i starten, så ammet mye sjeldnere i starten. Spiser heller ikke så mye. Kanskje kroppen vet at jeg ikke skal ha flere barn :hilarious:

Ammet døgnet rundt, allikevel mens etter 4 uker. Var sykt sur! Hadde gledet meg til ett år fri!

Back
Topp