Ammepress!!

Kleo79 skrev:
Har et annet spm. Er det så feil at det ytes press mot oss iblant? At vi opplever motstand ved de valgene vi tar. Skal alt være lett, og hverdagen til enhver tid nytes? Misforstå meg rett, jeg ser en million nyanser her. Jeg undrer meg allikevel over den utviklingen som tilsier at livet skal være enklest mulig, med færrest mulig komplikasjoner for oss alle.

Man skal helst sitte på en silkepute rett og slett...

Kleo79 skrev:
Har et annet spm. Er det så feil at det ytes press mot oss iblant? At vi opplever motstand ved de valgene vi tar. Skal alt være lett, og hverdagen til enhver tid nytes? Misforstå meg rett, jeg ser en million nyanser her. Jeg undrer meg allikevel over den utviklingen som tilsier at livet skal være enklest mulig, med færrest mulig komplikasjoner for oss alle.

Synst du ikke at amming skal være bra for begge mor og barn? At den ene har det slitsomt, da kann den andre ha det å? At når begge begynner og slite og ingen ting virker... Hva gjør man da? Jo da, livet er ikke enkelt og skal ikke være det, men jeg tror ikke HI skal slutte og amme bare på grunn av det er litt slitsomt noen ganger :)

Kleo79 skrev:

©Smartass skrev:

Kleo79 skrev:
Jeg vet at flertallet her inne mener at mme er likestilt med mm, men jeg må bare spørre. Du vurderer å slutte med amming fordi det er slitsomt? Har noen fortalt deg at det er lett? Ja, det er pes å amme til tider. Det er økedøgn, brystbetennelse, sår og blødninger osv osv. Og så? Er det meningen at det skal være superlett? Er ikke noe trøbbel verdt det for barnets skyld?

Ikke alltid :) En evt neste gang tror jeg ikke at jeg gidder å prøve engang.

Deg om det. Jeg syns det er et feigt valg, men det er min mening.

Og jeg synes du er et forferdelig lite empatisk menneske som mangler åpent syn om hvor forskjellig folks enkelt sak er.

Når noen deler sine historier, og det konkluderes med at dette ikke er det samme som "bare slitsomt", tenk da at de fleste som enten velger bort helt, eller slutter med, amming. Sikkert har sin historie de også. :)

Gravide og ammende er allemannseie, det syns jeg er sært. Litt privatliv kan man vel ha.

Frk.MammaMor skrev:
Godt jeg kjenner mine egne begrensninger.. Kommer ikke til å amme for enhver pris..Har innført kveldsflaske kanskje hjelper det.. Men det skal sies at ungen kunn sovner med puppen i munn så.prøver desperat smokkinnføring også..

Ååå ja, min brukte meg å som smokk lol, ville ikke ha den plastik greie! Men når jeg sluttet å amme, da tok hun den.

Frk.MammaMor skrev:

Cosacita skrev:

søteste skrev:
Ja la oss for gudskyld amme for enhver pris for amming er mye viktigere enn mamming. La barseltiden bli ødelagt fordi andre mennesker forteller deg at du har ikke prøvd godt nok. Men på tre månder har man vært igjen fire brystbetennelser, barnet har sluttet å tisse, tårene renner hver dag og man føler seg som fullstendig mislykket mor. Man gir fortsatt ikke opp å sitter med en leid pumpemaskin flere timer i døgnet det man får ut er Max 20 ml. Fortsatt forteller folk deg at ikke gi opp, helt til det kommer en fantastisk dame som forteller deg at mamming er mye viktigere enn amming. Og slike dømmende holdninger som kommer fra noen få her inne er bare å heve seg over, de klarer ikke å se noe annet enn seg og sitt. Funket for meg, alle andre gir jo alt for lett opp, slike holdninger liker ikke jeg.. Til hi, gjør det du føler for, barnet har det supert uansett:) Kos deg med babyen din du og nyt barseltiden:)

Jeg syns å skrive DETTE er hysteri, jeg...
Er det noen her inne som har sagt at man er nødt til å fullføre amminga om det er så ille? Man kan ikke sammenligne så alvorlige problemer med det å synes amming er slitsomt.

Hva vet du om min definisjon av slitsomt???og evt grunnene for å slutte.. Du vet bare en brøkdel av hva som gjør det slitsomt ikke sant.. Det er ganske mange ting..

Det gjør det ikke enkelt å ha en diskusjon hvis du deler ut info i slow motion. Vi svarer jo ut fra den informasjonen vi får fra deg. Og hvis du ikke ønsker en diskusjon, så burde det kanskje spesifiseres i HI?

Frk.MammaMor skrev:

Cosacita skrev:

søteste skrev:
Ja la oss for gudskyld amme for enhver pris for amming er mye viktigere enn mamming. La barseltiden bli ødelagt fordi andre mennesker forteller deg at du har ikke prøvd godt nok. Men på tre månder har man vært igjen fire brystbetennelser, barnet har sluttet å tisse, tårene renner hver dag og man føler seg som fullstendig mislykket mor. Man gir fortsatt ikke opp å sitter med en leid pumpemaskin flere timer i døgnet det man får ut er Max 20 ml. Fortsatt forteller folk deg at ikke gi opp, helt til det kommer en fantastisk dame som forteller deg at mamming er mye viktigere enn amming. Og slike dømmende holdninger som kommer fra noen få her inne er bare å heve seg over, de klarer ikke å se noe annet enn seg og sitt. Funket for meg, alle andre gir jo alt for lett opp, slike holdninger liker ikke jeg.. Til hi, gjør det du føler for, barnet har det supert uansett:) Kos deg med babyen din du og nyt barseltiden:)

Er det noen her inne som har sagt at man er nødt til å fullføre amminga om det er så ille? Man kan ikke sammenligne så alvorlige problemer med det å synes amming er slitsomt.

Hva vet du om min definisjon av slitsomt???og evt grunnene for å slutte.. Du vet bare en brøkdel av hva som gjør det slitsomt ikke sant.. Det er ganske mange ting..

Er det altså like ille som det søteste skrev?

©Smartass skrev:
Når noen deler sine historier, og det konkluderes med at dette ikke er det samme som "bare slitsomt", tenk da at de fleste som enten velger bort helt, eller slutter med, amming. Sikkert har sin historie de også. :)

Gravide og ammende er allemannseie, det syns jeg er sært. Litt privatliv kan man vel ha.

Liker :))

Cosacita skrev:

Frk.MammaMor skrev:

Cosacita skrev:

søteste skrev:

Er det altså like ille som det søteste skrev?

Hele poenget er jo at alle andre faktisk ikke har noe med hvorfor!!

Hva har dere med hvor slitsomt det er for hi? Vi alle har hver våre grenser på når kroppen sier stopp. Og det skal vi respektere. Og for å si det slik press fører ikke med seg at flere ammer, det fører med seg at flere føler seg mislykket og ødlegger enn tid man aldri får tilbake. Og bare for å ha sagt det jeg sluttet pga det var for SLITSOMT!!!!

Cosacita skrev:

Kleo79 skrev:
Jeg vet at flertallet her inne mener at mme er likestilt med mm, men jeg må bare spørre. Du vurderer å slutte med amming fordi det er slitsomt? Har noen fortalt deg at det er lett? Ja, det er pes å amme til tider. Det er økedøgn, brystbetennelse, sår og blødninger osv osv. Og så? Er det meningen at det skal være superlett? Er ikke noe trøbbel verdt det for barnets skyld?

Er såå enig med deg...
Har aldri helt forstått hvordan man kan bli så sjukt sliten av å sitte på rumpa og la barnet gjøre alt arbeidet... Er mye mer stress å koke flasker, vente på at det kokende vannet avkjøles og så blande i pulveret mens babyen skriker i øret ditt fordi h*n er sulten NÅ!

Men så flott for deg da. Du har kanskje ikke hatt baby som er vanskelig å få til å suge? Selv har jeg hatt to av den sorten, og når hver amming tok opp mot to timer, og jeg måtte pumpe i tillegg siden ungene sugde dårlig (noe som også tok tid og ga meg vond nakke), så blir man sliten. Jeg får lett migrene og alt slitet (ja det var slit for meg å amme selv om DU ikke kan forstå det) med amminga ga meg migreneanfall. Man koker forresten ikke opp vannet når ungen skal få mat, det gjør man selvsagt på forhånd så man slipper å stå der og vente med skrikende unge. Jeg syns det var mindre pes med flasker enn med amming. Jo, det er lettere å slenge fram puppen når man er ute, så lenge ammingen fungerer greit. Og om noen skulle si at jeg ga opp for lett etter å ha holdt på med slitet i 4 mndr., så sier jeg bare god bedring.

Kleo79 skrev:

vi har det alt for godt her i landet! Det er derfor det er vanskelig å se ting i perspektiv tror jeg. det vanskeligste man har opplevd selv er alltid det vanskeligste man har opplevd - selv om det i perspektiv kanskje ikke er så himla vanskelig. Nå tenker ikke jeg bare amming, men generelt om å kunne velge bort alt som gir litt motstand. det er i motbakke det går oppover;)

Jeg synes det verste er andre mødre som kan lire av seg de verste kommentarer, det er sårt og ikke få til ammingen hvis man gjerne ønsker å amme! Uansett grunn, og grunnen har ingen andre noenting med!
Jeg fikk ikke opp produksjonen sist, prøvde i 6 uker og da pumpet jeg til hvert måltid i tillegg til å stå opp hver 3 time på natten selv o jeg var så heldig at jeg hadde en baby som sov rundt fra fødselen!

Denne gangen har jeg vært på ammepoliklinikken på sykehuset, der har vi satt opp en plan om hva som skal gjøres for å prøve å få det til denne gangen.
Jeg skal prøve de to ukene pappaen er hjemme, er ikke produksjonen i gang da skal jeg gi meg.
Jeg har en treåring som trenger mamman sin, og jeg ønsker ikke å bruke de første 6 ukene av mitt barns liv på amming, pumping, sterilisering av flasker og klargjøring av mat!

Folk kan tenke hva de il, men det er ingen som skal komme å si de synes mødre gir opp for lett, det vet da vel ingen andre enn moren selv noe om!!!

jente09 og baby12 skrev:
 og jeg ønsker ikke å bruke de første 6 ukene av mitt barns liv på amming, pumping, sterilisering av flasker og klargjøring av mat!

Man skal liksom bli kjent med babyen sin også. Dét er litt vanskelig når man nesten ikke har tid til å se på h*n engang. ;D

TralleTrollol skrev:

Cosacita skrev:

Kleo79 skrev:

Er såå enig med deg...
Har aldri helt forstått hvordan man kan bli så sjukt sliten av å sitte på rumpa og la barnet gjøre alt arbeidet... Er mye mer stress å koke flasker, vente på at det kokende vannet avkjøles og så blande i pulveret mens babyen skriker i øret ditt fordi h*n er sulten NÅ!

Men så flott for deg da. Du har kanskje ikke hatt baby som er vanskelig å få til å suge? Selv har jeg hatt to av den sorten, og når hver amming tok opp mot to timer, og jeg måtte pumpe i tillegg siden ungene sugde dårlig (noe som også tok tid og ga meg vond nakke), så blir man sliten. Jeg får lett migrene og alt slitet (ja det var slit for meg å amme selv om DU ikke kan forstå det) med amminga ga meg migreneanfall. Man koker forresten ikke opp vannet når ungen skal få mat, det gjør man selvsagt på forhånd så man slipper å stå der og vente med skrikende unge. Jeg syns det var mindre pes med flasker enn med amming. Jo, det er lettere å slenge fram puppen når man er ute, så lenge ammingen fungerer greit. Og om noen skulle si at jeg ga opp for lett etter å ha holdt på med slitet i 4 mndr., så sier jeg bare god bedring.

Jeg har faktisk en unge som sliter med å kose seg under ammingen. Hun ligger og kaver lenge og får ikke i seg nok til at hun blir mett, så derfor gir jeg henne flaske to-tre ganger om dagen med mme. Dessuten var ikke det innlegget til ALLE som sliter med amming, for jeg har veldig stor forståelse for folk som går over til flaske dersom det er ille med ammingen.

Dette er et meget betent tema - men det går jo igjen at de som plundrer litt roper høyt om ammepress, mens de det funker for ikke synes det er så mye press..
Jeg personlig velger å amme - både fordi jeg kan og fordi jeg mener det er det beste for barna mine. Hva andre gjør er heldigvis ikke noe jeg skal engasjere meg i.

Tror dessverre det er en del av livet som mamma, det at du bare må lære deg å ignorere alle idiotene som tror de har rett til å bry seg med alt. Det kommer alltid til å være noen som stikker nesen sin i det de ikke har noe med. Det vil være noen sure kjerringer som blander seg enten de synes du gir opp ammingen for lett, eller de synes det er skrekkelig at du ammer til ungen er 3 år. Sannsynligvis har de meninger om alt annet du gjør som mamma også, men kanskje amming er et mer sårt tema for deg? 

Så lenge du føler du gjør det riktige, og har god samvittighet overfor barnet, så tror jeg det beste bare er å lukke ørene når de starter. (Og øynene her da. ;P ) Jeg har en tendens til å bli veldig frekk når noen i min omgangskrets blander seg i noe, gjerne med personlige stygge stikk, så jeg får forfriskende få kommentarer. :) Sikkert greit å være mer høflig, men aldri forklar eller unnskyld deg. Da åpner du bare for diskusjon videre, bedre å si at det ikke er deres sak.

Imogene skrev:
Dette er et meget betent tema - men det går jo igjen at de som plundrer litt roper høyt om ammepress, mens de det funker for ikke synes det er så mye press..
Jeg personlig velger å amme - både fordi jeg kan og fordi jeg mener det er det beste for barna mine. Hva andre gjør er heldigvis ikke noe jeg skal engasjere meg i.

Enig her, bortsett fra at jeg ikke ammer de babyene jeg har nå. Nora fikk pupp i to år, Aksel i to måneder og Edvard fikk bare i to uker stakkars. Frem til jeg fikk guttene, så jeg veldig svart/hvitt på det og tenkte at alle burde amme for nærmest enhver pris. Siden jeg greide det (voldsomt mye slit i begynnelsen.. og egentlig lenge etter også, når jeg tenker etter) så kunne alle klare det, og da var det mao bare viljen det stod på (hos folk flest, da, jeg vet jo at det faktisk fins de som ikke kan eller burde amme) og jeg syntes det var egositisk latskap med de som ikke gadd eller gav opp for tidlig. Altså, jeg brydde meg ikke nevneverdig om det og sa sjelden noe med mindre jeg fikk direkte spørsmål om hva jeg syntes, men det var liksom tanken.

Så kom babyene mine, de endte opp som flaskeunger begge to, og selv om det tok meg månedsvis å bli fortrolig med flaskestyret, fikk jeg iallfall på kjeften og lærte at som alt annet i livet, er det mange nyanser og ting å ta høyde for når det gjelder amming. Jeg angrer veldig på at jeg gav opp amminga så raskt denne gangen, og håper selvfølgelig å kunne amme nestemann i en liten evighet, men har iallfall fått et mer nyansert syn på dette med amming for enhver pris.

Det som faktisk irriterer meg, dog, er de som forsøker å "snakke ned" om amming og nekter å forholde seg til fakta. I de aller fleste tilfeller ER amming best, og selv om man selv ikke greide eller orka eller whatever, er det dårlig gjort å late som det ikke er så viktig. For det er det. Det blir folk - friske folk, til og med - av unger som aldri har smakt en dråpe morsmelk i sitt liv, javisst, men det å bruke det som argument mot amming eller for å slutte blir litt som å si "jeg overlevde uten bilstol fra jeg var ett år" eller "mamma spiste salami da hun gikk med meg og det gikk helt bra". All (nesten all, da.. jeg har lest den linken til Labambie hundre ganger) forskning viser at amming er supert for mor og barn på veldig mange andre områder enn det rent ernæringsmessige, og at det er kun der mme kan tilnærmet sidestilles med morsmelk.

Kleo79 skrev:

Jeg vil heller kose meg med bebisen min enn å stresse med amming om det funker dårlig.. om man får til amminga og det er bare fryd og gammen så kjør på. men om det sliter ut både mor og familie, så ser jeg ikke poenget..

jeg lurer på om det er en sammenheng mellom ammepress og depresjon jeg? noen glupinger som har forska på det? 

Back
Topp