Dette er et meget betent tema - men det går jo igjen at de som plundrer litt roper høyt om ammepress, mens de det funker for ikke synes det er så mye press..
Jeg personlig velger å amme - både fordi jeg kan og fordi jeg mener det er det beste for barna mine. Hva andre gjør er heldigvis ikke noe jeg skal engasjere meg i.
Enig her, bortsett fra at jeg ikke ammer de babyene jeg har nå. Nora fikk pupp i to år, Aksel i to måneder og Edvard fikk bare i to uker stakkars. Frem til jeg fikk guttene, så jeg veldig svart/hvitt på det og tenkte at alle burde amme for nærmest enhver pris. Siden jeg greide det (voldsomt mye slit i begynnelsen.. og egentlig lenge etter også, når jeg tenker etter) så kunne alle klare det, og da var det mao bare viljen det stod på (hos folk flest, da, jeg vet jo at det faktisk fins de som ikke kan eller burde amme) og jeg syntes det var egositisk latskap med de som ikke gadd eller gav opp for tidlig. Altså, jeg brydde meg ikke nevneverdig om det og sa sjelden noe med mindre jeg fikk direkte spørsmål om hva jeg syntes, men det var liksom tanken.
Så kom babyene mine, de endte opp som flaskeunger begge to, og selv om det tok meg månedsvis å bli fortrolig med flaskestyret, fikk jeg iallfall på kjeften og lærte at som alt annet i livet, er det mange nyanser og ting å ta høyde for når det gjelder amming. Jeg angrer veldig på at jeg gav opp amminga så raskt denne gangen, og håper selvfølgelig å kunne amme nestemann i en liten evighet, men har iallfall fått et mer nyansert syn på dette med amming for enhver pris.
Det som faktisk irriterer meg, dog, er de som forsøker å "snakke ned" om amming og nekter å forholde seg til fakta. I de aller fleste tilfeller ER amming best, og selv om man selv ikke greide eller orka eller whatever, er det dårlig gjort å late som det ikke er så viktig. For det er det. Det blir folk - friske folk, til og med - av unger som aldri har smakt en dråpe morsmelk i sitt liv, javisst, men det å bruke det som argument mot amming eller for å slutte blir litt som å si "jeg overlevde uten bilstol fra jeg var ett år" eller "mamma spiste salami da hun gikk med meg og det gikk helt bra". All (nesten all, da.. jeg har lest den linken til Labambie hundre ganger) forskning viser at amming er supert for mor og barn på veldig mange andre områder enn det rent ernæringsmessige, og at det er kun der mme kan tilnærmet sidestilles med morsmelk.