Ammepress!!

en helt vanlig samtale mellom meg og ei dame fra bygda jeg såvidt kjenner

Kjerringa: Gratulerer med baby !
Meg: Takk
Kjerringa: Hva heter ho/han
Meg: Even/Live
Kjerringa: Har du nok mat da?? 
Meg: masse av mat på butikken !!

Hvorfor skal disse bygdekjerringene vite om jeg har nok mat? er det viktig for de å vite om jeg ammer? nei.. det har de ingenting med!! Kanskje de heller kunne spurt hvordan det gikk ? 

Jeg hadde masse problemer med ammingen, men til slutt gikk det veldig bra! Og det var 100 % verdt det.

Angående helseeffekt av amming så kan det jo være helsegevinster på sikt, som kanskje ikke er godt nok kartlagt enda. Er enig med hun over her som reagerer på folk som prøver å "snakke ned amming". Klart amming er bra og naturlig! Det går jo ikke an å nekte for at det er utgangspunktet.

Kallenavn** skrev:
Endel høye hester i denne tråden ja... Er det mulig??

Følte du at du bidro i diskusjonen nå? Det må vel være lov å ha forskjellig mening.

ludine skrev:

Kallenavn** skrev:
Endel høye hester i denne tråden ja... Er det mulig??

Følte du at du bidro i diskusjonen nå? Det må vel være lov å ha forskjellig mening.

JEg kom med et innspill, fordi jeg ble ganske oppgitt her jeg satt. Er ikke et slikt innspill også en del av en diskusjon??

Kleo79 skrev:
Har et annet spm. Er det så feil at det ytes press mot oss iblant? At vi opplever motstand ved de valgene vi tar. Skal alt være lett, og hverdagen til enhver tid nytes? Misforstå meg rett, jeg ser en million nyanser her. Jeg undrer meg allikevel over den utviklingen som tilsier at livet skal være enklest mulig, med færrest mulig komplikasjoner for oss alle.

Jeg har tenkt samme tanken maaange ganger. Ikke ang amming men angående mange ulike aspekter i livet. Alt fra studentspirer som spør de eldre om faget er vanskelig (jovisst er det vanskelig i blant, pugging må til og beinhard øvelse!) og til de som gir opp et forhold eller ekteskap for lett (men vet at det kan ligge mye bak så dette er ikke en generalisering).

Livet er ikke en dans på roser, hardt arbeid må til. Vi er sabla godt vant med at vi skal kunne realisere oss selv, ha masse fritid, kunne reise, helst ha egen bolig, bil og hver vår laptop i fanget. Mens for bare en generasjon siden eller så ble det å sitte med hendene uten nyttig virke sett på som uhørt. Skulle man skravle så burde man i det minste stoppe sokker i mens liksom! En brukte all tid på å skape en bedre hverdag for seg selv og sine. Hvordan lever egentlig vi?

Ang amming så er det en ganske så privat sak. Det er til syvende og sist opp til hver enkelt om de ønsker å amme eller ikke, og bakgrunnen til valget er jo om det går bra, om det er blodslit eller om det i det hele tatt er en god hverdag i lengden. Hver enkelt må bestemme hva de kan tåle og jeg er rimelig sikker på at gjennomsnittsmammaen prøver og presser seg selv til hun når sin grense. Unntakene finnes nok, som f.eks. de som ikke vil amme for å ikke ødelegge puppene (selv om det er graviditeten som gjør det) osv. osv.

Jeg fullpumper og gir litt mme de gangene jeg må.
Har ei på 2,8år i tillegg så jeg ønsker å tilbringe mere tid med henne.
Ammer om morgenen/natten og om vi er ute og farter.

søteste skrev:
Ja la oss for gudskyld amme for enhver pris for amming er mye viktigere enn mamming. La barseltiden bli ødelagt fordi andre mennesker forteller deg at du har ikke prøvd godt nok. Men på tre månder har man vært igjen fire brystbetennelser, barnet har sluttet å tisse, tårene renner hver dag og man føler seg som fullstendig mislykket mor. Man gir fortsatt ikke opp å sitter med en leid pumpemaskin flere timer i døgnet det man får ut er Max 20 ml. Fortsatt forteller folk deg at ikke gi opp, helt til det kommer en fantastisk dame som forteller deg at mamming er mye viktigere enn amming. Og slike dømmende holdninger som kommer fra noen få her inne er bare å heve seg over, de klarer ikke å se noe annet enn seg og sitt. Funket for meg, alle andre gir jo alt for lett opp, slike holdninger liker ikke jeg.. Til hi, gjør det du føler for, barnet har det supert uansett:) Kos deg med babyen din du og nyt barseltiden:)

Bra sagt. Sign!

Ååååh så deilig det skal bli neste gang jeg får en baby. Da skal jeg få tabletter for å stoppe produksjonen med ÈN gang. 

Det skal virkelig et mirakel til å få meg til amme igjen.

Så HI: Kutt ut amminga om du ikke trives, det er min mening.

Det er opp til hver enkelt hvorvidt og hvor lenge de ønsker å amme, og i utgangspunktet er det ingen som kan sette seg inn i hvordan det oppleves for de forskjellige. Enig i at tilfeldige bekjente og ukjente bør styre seg for å stikke nesa si i andres saker, men det er som noen sa; gravide og ferske mødre er på en måte "allemannseie". Jeg vet ikke om jeg vil si at jeg har følt så mye ammepress, for meg er det en vesentlig forskjell på det og å reklamere for og understreke alle fordelene ved amming. Når man imidlertid forteller noen at man ikke kan amme og de begynner å stille spørsmål ved det, da går de for langt spør du meg. 

Å måtte gi opp ammingen føltes som et nederlag der og da, men jeg ser jo i ettertid at det var det beste jeg kunne gjøre for oss begge. Han lærte aldri å suge skikkelig pga sykdom, noe som førte til at han ikke la på seg mer enn noen få gram i uka. Med en gråtende, sulten unge og en fødselsdepresjon på trappene må jeg innrømme at å gå over til flaske ga hele familien en helt ny tilværelse. Endelig klarte jeg å kose meg og nyte mammatilværelsen, og jeg har troa på at det å ha det bra som mor henger sammen med barnets trivsel. Overgangen til mme gikk gradvis - begynte som supplement til puppen, men det gikk ikke lenge før han kontant nektet å ta pupp uansett hvor lenge jeg prøvde. 

Jeg må si at jeg kjenner jeg blir litt oppgitt og lei meg når noen sier at de ikke orker/gidder å amme (ikke rettet mot deg, HI) når de egentlig er i utmerket stand til å gjøre det. Som jeg sa innledningsvis har jo alle sine grunner og det er ikke noe jeg har noe med, men jeg personlig kan ikke forstå de som synes det er for slitsomt å amme fordi de må opp noen ganger om natta og har et konstant vedheng - det er jo sånn det er å få barn. Det har vel hovedsakelig med at jeg så gjerne skulle vært i stand til å gjøre det selv. 

Myshild Bergsprekken skrev:

jeg lurer på om det er en sammenheng mellom ammepress og depresjon jeg? noen glupinger som har forska på det? 

Det er masse glupinger som har forsket på det, og sammenhengen går begge veier. På den ene siden kan depresjon lett gi ammeproblemer, og gjøre det vanskeligere å løse de problemene som oppstår. På den andre siden kan ofte ammeproblemer, og påfølgende kritikk, være med på å utløse en barseldepresjon. 

For å gjøre det hele mer komplisert er ammingen i seg selv sterkt beskyttende mot depresjon. Både fordi ammehormonene beskytter mor, men også fordi mødre som ammer sover bedre, og dårlig søvn kan være risikabelt for noen. Spesielt mødre som både fullammer og samsover vinner på alle områder. De er mye mindre deprimerte, har mye dypere søvn og bedre søvnkvalitet enn andre, og er mer opplagte på dagtid. I tillegg til bedre søvn sover de i snitt 45 minutter mer hver natt enn mødre som flaskemater, til tross for at flaskematingen tross alt kan deles med far.

Det blir en vanskelig balansegang, der god ammehjelp som løser problemene kan være det som redder noen fra å få en depresjon, mens det som av andre oppleves som press for å løse problemene kan være det som tipper noen over til å bli deprimerte. Mange trenger bedre ammehjelp enn de får i dag, og mange andre trenger mer støtte i at det er ok å gi opp.

Du bestemmer, om du ikke vil fortsette så gjør du ikke det :)

Jeg ammet førstemann i 2 mnd. likte det ikke, og greide ikke gjøre det offentlig eller med andre rundt meg. Begynte med flaske, og jeg ble en helt annen mamma. Delammet litt til han var 4-5 mnd. :)

Minstejenta fikk flaske på sykehuset, da jeg ikke ville amme rett og slett.. Kjempe fornøyd med det valget. 

Ammepress. Flaskepress...

Jeg tror bare dette er noe vi føler fordi vi kanskje ikke ønsker det noen prøver å hjelpe oss å gjøre...
Selv klarer jeg ikke tanken på å måtte gi barna mine flaske. Men jeg måtte. Jeg gikk ganske langt og strevde mye med å få til amminga., men det gikk. Det går om ønsket er sterkt nok. Men ikke alle er som meg og ikke alle har dette ønsket som jeg hadde...

Men vet dere hva jeg følte??? Flaskepress. overalt hvor jeg gikk. på sykehuset, helsesøster, venner ja alle... bare bruk flaske. Det er like bra det. Det er bedre for deg osv.
Nei det var ikke det. Fordi jeg vil aldri gi barne mitt flaske.. men jeg måtte (sultet ikke barna mine heller.)

Men jeg mener at de som roper at de blir utsatt for ammepress er bare fordi de ikke ønsker så sterkt å amme. Jeg derimot elsket de som ikke sa at flaske var et alternativ.

Vi må rett å slett bare ignorere hva andre sier hvis man har bestemt seg for noe annet. Jeg kommenterer ikke til de rundt meg. Jeg vet det finnes kvinner der ute som ikke ammer og det er sårt å måtte bruke flaske. og veldig mange av dem har gitt opp fordi de ikke har fått rett råd av disse flinke amme-ekspertene. og disse flinke amme-ekspertene tørr ikke å komme med sin kunnskap av redsel for å bli beskylt for ammepress...

Mitt første barn ble født prematur. ville ikke suge, jeg hadde ikke melk. etter en mnd begynte han å ta brystet, men det tok to mnd før melka kom... så ja jeg vet det ikke er lett, men vi må alle vurdere om jobben for å få det til er verdt det å kunne amme. For meg er hver eneste tåre verdt det. Jeg har elsket å amme og det er noe av det flotteste jeg kunne gjøre for barna mine da de var små. Jeg skulle ønske alle mødre kunne føle det samme, men jeg vet at ikke alle føler dette slik som jeg gjør.

Back
Topp