Ammepress på sykehuset?

Følte du deg presset til å amme?


  • Antall som har svart
    13
  • Avstemningen er avsluttet .
Nei opplevde det motsatte med første. Legen sa (etter eklampsi, katastrofesnitt og koma) til samboeren min at jeg ikke hadde melk før senere. Dagen etter måtte jeg selv de komme ned med ungen for jeg ville amme. Baby kom inn i rommet og gråt og da begynte det å dryppe hos meg. Det ble gitt tillegg uten min tillatelse eller spm om jeg ville legge til først. Jeg måtte selv be om hjelp når jeg slet med å legge til.

Med andre hadde de egentlig gode rutiner på ammeveiledning, men de hadde dårlig tid. De hadde god kunnskap og informerte og hjalp på en god måte. Vi var et døgn uenig, dvs at jeg sa at jeg visste hva som var riktig (å ikke gi tillegg) men at jeg var så sliten at jeg ville ha en liten pause fordi jeg ikke klarte å løfte baby selv og ingen av de ansatte hadde tid til å ta henne og hun roet seg ikke. De pushet på og hvis man er sliten og trøtt og har vondt og er full av hormoner kan det være tøft. Nå var jeg så trygg på meg selv at det gikk greit. Jeg synes det er bra de ikke bare ga etter. Vi ble til slutt enige om at jeg visste hva konsekvensen var av at baby fikk mer enn jeg produserte og at det kun var for en kveld.

Jeg ser ofte her inne at mange gir opp ammingen etter masse stress som etter hva jeg kan forstå ut i fra hva som står skrevet kunne vært unngått. Hvis mødre hadde fått mer kunnskap FØR baby kom hadde det hjulpet mye tror jeg. Forståelsen for hvorfor det er viktig å legge til riktig, vite at det er normalt at det tar litt tid før man får det til, forståelse for hvorfor baby skal die hyppig og at dette er normalt og ikle betyr at man har for lite melk osv... Ammeveiledning burde vært en egen del i svangerskapsomsorgen!

Her er det ammekurs på helsestasjonen før fødsel. To timers kurs. På kurset virket det litt fjernt men når en plutselig hadde babyen i armene kom det frem det vi gikk gjennom der :)
 
Fikk kunnskap om amming på forhånd... På sus på barselabdelingen var de flinke å spørre om det gikk bra med amming og hjelpe til der jeg ville ha hjelp. Ikke press men greit de kom og så baby lå riktig... Men jeg var en av de heldige, baby har tatt riktig tak med en gang, og jeg fikk fort melk til tross for ks;)
 
Jeg følte ikke noe ammepress fra noen andre utenom meg. Alle andre ber meg om å gi mme så jeg får litt pause fra babyen som konstant suger på puppen.
Med første ungen ville jeg fullamme MEN etter press fra helsestasjon så delammet jeg cirka 80% amming og 20% mme.
Andre ungen var jeg fast bestemt på å klare det. Etter utrolig vanskelige to måneder med baby som mistet vekt, gullsott, Reynaurds fenomen( hvis det skrives slik) og konstant mas fra alle kanter klarte jeg endelig å bare stole på meg selv og at jeg skulle klare det. Og det gjorde jeg, fikk ikke noe særlig hjelp fra andre måtte lese opp alt selv på ammehjelpen. Idag har jeg en god gutt på 5 måneder som fullammes og det er jeg glad for at jeg klarte etter alt slitet.

Kommer defintivt til å stole på meg selv fremover.
 
De spurte høflig om jeg hadde tenkt til å amme, så de presset det ikke på meg på noen måte. Jeg ønsket å amme i utgangspunktet, så da følte jeg heller ikke noe ammepress.

Syns jeg møtte mange flinke, profesjonelle og hyggelige folk på barsel på ahus:) Selvfølgelig var det en og annen som ikke var det, men de ignorerte jeg bare;)
 
Her kom ammepresset fra meg selv. ;) Ikke noe problem på sykehuset. Her var det nesten mer flaskepress fra svigers...
 
Tusen hjertelig takk for alle svar :) er kjempe interessant å lese hvordan alle dere opplevde det! Og hvor forskjellig alle hadde det. Thank u :)
 
Her er det ammekurs på helsestasjonen før fødsel. To timers kurs. På kurset virket det litt fjernt men når en plutselig hadde babyen i armene kom det frem det vi gikk gjennom der :)

Hadde vært fint det, hvis ikke kommunen sa "kursveileder er sykemeldt, og vi ansetter ikke en ny, så spørs om det blir noe", og dett var dett.
Ikke noe forberedende svangerskapskurs på oss, gitt...
 
Har noen av dere opplevd ammepress på sykehuset?
Lest en del i media om at kvinner føler de ble presset til å amme på sykehus.

Og siden jeg jobber på barsel Avd så er jeg litt interessert i å høre hvordan dere opplevde dette med amming på barsel ?
Man vil jo selvfølgelig bli bedre på ting som ikke er bra, er derfor jeg spør :) kan gjerne nevne sykehus/avdeling også!

Ønsket selv å amme så opplevde ikke i første omgang ammepress, men da jeg hadde problemer med å få det til mest sannsynlig pga keisersnitt opplevde jeg uerfarne og lite tilstedeværende både jordmødre og barnepleiere. Det endte med en baby som fikk sitringer pga at han ikke fikk mat og oppstart av sepsisbeh. Noe jeg mener kunne vært unngått dersom de hadde vært mer tilstede og hatt mer kunnskap. Generelt var nok jeg dessverre ikke særlig fornøyd med oppholdet på barsel. Noen enkeltpersoner som utmerket seg som dyktige og tilstedeværende ellers opplevde jeg at de var fraværende og mange virket uengasjerte. Derimot var jeg veldig fornøyd med personellet under selve fødselen. Jeg syns det er veldig synd at det er så personavhengig hva slags hjelp, kunnskap og engasjement man møter. Der mener jeg det bør gjøres noe for å kvalitetssikre tjenesten.
 
Opplevde ammepresset veldig hardt, spesielt natta etter fødsel, da lå barnepleieren i senga mi og slet i brystene mens hun forbandte seg på at ungen skulle ta den puppen, jeg gråt og babyen gråt, orket ikke det presset så dro hjem dagen etter, hvor jeg ammet en stund hjemme men mistet melken tilslutt. Har denne gangen gitt beskjed til jordmor at jeg ikke vil ha fokus på amming, dette er noe jeg vil prøve i ro og fred, og ønsker jeg hjelp så ber jeg om det. Tok ei stund før jordmor aksepterte dette men fikk henne tilslutt å skrive dette ned på helsekortet mitt, nå gruer jeg meg iallefall ikke til sykehus oppholdet og fødselen, da jeg vet at jeg kan slappe av med den lille og amme i ro og fred :)
 
Veldig. De var så opptatt av at jeg skulle amme at det bare ble stress, jeg gråt, ungen gråt og svetten rant. Jeg endte opp med å bli deprimert og følte meg ikke som en mamma. Det viste seg at gutten hadde kiss og fikk vondt av å ligge i ammestilling
 
Ble presset så mye at det ikke var mulig å amme til slutt. Den første natten ammet jeg dattera mi på egenhånd uten hjelp. Det gikk kjempefint og hu sugde bra og mye. Problemene begynte dagen etter når de begynte å blande seg. Jeg fortalte at jeg fikk det til fint den natta og hu sov godt etterpå. Da fikk jeg beskjed at det ikke var mulig siden det var første barnet og jeg måtte få hjelp. Det endte bare med at hu ikke fikk ordentlig tak og ble stresset pga dem. De dro meg i puppen og flytta på hu i de mest utrolige vinkler når vi skulle amme. Skulle liksom gå gjennom alle stillingene på en mating. Og det samme igjen når det ble vaktskifte. Fikk bare ammet i 3 uker og det var de verste 3 ukene i mitt liv. Skulle ønske de ikke hadde mast så mye på meg. Jeg hadde ett godt forhold til min datter både når det gjaldt amming og kjærlighet til de begynte å blande seg. Tok 3 mnd før jeg kom over det de hadde gjort mot meg og fikk igjen kjærligheten for barnet mitt. Jeg skal aldri amme igjen og hvis jeg skal det er det ingen på sykehuset som får vite det. Tømmer heller ut flasker med mme enn at de skal blande seg igjen.
 
Har noen av dere opplevd ammepress på sykehuset?
Lest en del i media om at kvinner føler de ble presset til å amme på sykehus.

Og siden jeg jobber på barsel Avd så er jeg litt interessert i å høre hvordan dere opplevde dette med amming på barsel ?
Man vil jo selvfølgelig bli bedre på ting som ikke er bra, er derfor jeg spør :) kan gjerne nevne sykehus/avdeling også!
Jeg ble spurt av både jordmor og barnepleier om jeg skulle amme eller gi flaske :) var også så heldig at de to var på jobb de dagene jeg var på sykehuset, så var de som fulgte meg opp, de andre la seg ikke borti så sant jeg ikke spurte :) veldig fornøyd med det!
Følte heller ikke amme press i fra helsesøster! Her begynte pappa'n og gi ei flaske på kvelden for og få litt kos (kolikk unge), så vi fikk beskjed fra helsesøster og opprettholde det når vi var så heldige at han tok flaske så tidlig ;)
 
Back
Topp