Noen som har tenkt på dette og hvordan gjør dere det? Har dere en jobb som tar dette fint og har dere sagt til jobben ennå at dere skal ha det.? Noen som jobber i Oslo kommune her eller veit om man har krav på dette med lønn ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Arbeidsgiver plikter å stille med et slikt rom, et toalett regnes ikke som et egnet rom.20 min av min ammefri-tid brukes på å pumpe på jobbet. Men borde få resterande 40 min till kortare arbetsdag. Men törr inte å spörre for er redd de ska synes jag er vanskelig. Er i en position just nu då jag bör framstå bra på jobbet. Har inte spurt om ett rum å amme i, så bruker toaletten. Hva sker om arbeidsgiver inte kan få fram ett sådant rum?
Min arbeidsgiver ville i utgangspunktet ikke gå med på å endre ammefrien min til slutten av dagen istedet for i lunsjen. Jeg lurer litt på om de i det hele tatt har lov til å prøve å presse meg til å enten ta det i lunsjen eller droppe det helt..? Det blir bare stress (og kostbart) for meg å kjøre hjem i lunsjen. Hvis jeg kunne ha tatt en time kortere arbeidsdag kan jeg ta bussen, som er billigere enn å kjøre pga alle bommene. Men arbeidsgiver ville ikke gå med på det, og stilte spørsmål ved behovet for ammefri hvis barnet klarte seg gjennom hele dagen uten amming. Da kunne han vel vente en time ekstra.
Klønete formulering av meg, det var altså i forbindelse med lunsjen. Så jeg har 1,5 time fri midt på dagen.Trodde du skulle bestemme når det passet best jeg? Lunsj har du jo krav på uansett, trodde ikke du kunne tvinges til å ta den da? Da får du jo ikke ammefri..
Min arbeidsgiver ville i utgangspunktet ikke gå med på å endre ammefrien min til slutten av dagen istedet for i lunsjen. Jeg lurer litt på om de i det hele tatt har lov til å prøve å presse meg til å enten ta det i lunsjen eller droppe det helt..? Det blir bare stress (og kostbart) for meg å kjøre hjem i lunsjen. Hvis jeg kunne ha tatt en time kortere arbeidsdag kan jeg ta bussen, som er billigere enn å kjøre pga alle bommene. Men arbeidsgiver ville ikke gå med på det, og stilte spørsmål ved behovet for ammefri hvis barnet klarte seg gjennom hele dagen uten amming. Da kunne han vel vente en time ekstra.
Ja, de gjør egentlig det. Jeg tror ikke engang de har lov til å prøve å få meg til å ta fri den timen det passer dem best, og de setter meg i en vanskelig situasjon. Jeg har ikke lyst til å begynne å krangle med dem, men blir irritert på meg selv for å la dem kjøre over meg på denne måten. Nå har jeg uansett sagt ifra meg ammefrien, så det er vel for sent å gjøre noe med det.Jeg tror at arbeidsgiver plikter til å gi deg ammefri på dine premisser "av den grunn hun trenger"?
§ 12-8. Ammefri
(1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.
(2) Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.
Jeg ønsket fri den siste timen av samme grunn som deg, at det ikke skulle bli så tett mellom ammingen etter jobb og til legging.Da jeg begynte på jobb (2 dager i uka bare, gradert) visste ikke sjefen noe om ammefri og at jeg hadde krav på det, så sendte han litt info om det. Regner med det går greit, men jeg følte meg litt gnien liksom. Men uansett fikk det meg til å få dårlig samvittighet, og det irriterer meg litt, for sånn skal det jo ikke være.
Jeg ammer på natta, i 07-tida før jobb, rundt 16 når jeg kommer hjem fra jobb og før leggetid, ca 1830. Dvs. 4 ganger pr dag. Tar derfor ut ammefri på slutten av dagen slik at den ammingen i firetida ikke blir for nært kveldsmåltid og amming før legging. I praksis vil det si at hvis jeg ikke hadde tatt den timen, hadde det blitt en amming mindre.
Men tenker jo kanskje at det EGENTLIG holder med en halvtime ammefri... Hva ville dere gjort?
Ahh
Ja, det er santJeg ønsket fri den siste timen av samme grunn som deg, at det ikke skulle bli så tett mellom ammingen etter jobb og til legging.
Du får nesten føle litt på hva som funker best for deg og babyen din. Det er jo en rettighet vi har, ikke en plikt. Man må ikke ta ut fri.