Ammefri

ønskeråblimammatil4

Forumet er livet
Julibarna2014
Maiblomstene 2017
Sommerfuglene 2017
Noen som har tenkt på dette og hvordan gjør dere det? Har dere en jobb som tar dette fint og har dere sagt til jobben ennå at dere skal ha det.? Noen som jobber i Oslo kommune her eller veit om man har krav på dette med lønn ?

Du har lovfestet krav på en times betalt ammefri til ungen er ett år. Mange offentlige arbeidsplasser har mer.

Jeg fikk bare spm om når jeg ville ha det, ikke noe mer rundt det.
Jeg valgte å ha ammefri i lunsjen, men angrer nå. Det blir bare stress å dra hjem, og jeg klarer fint en arbeidsdag uten å amme. Skal høre om jeg får tatt det på slutten av dagen i stedet, men jeg er egentlig forberedt på at det ikke går. Da kommer jeg antakelig bare til å droppe hele ammepausen.

I Oslo kommune har du krav på to timer ammefri frem til barnet er ett år.
Jeg har vært i jobb i over en måned nå, og har en time ammefri om morgen og en om ettermiddag. Så det blir arbeidstid fra 09-14.35. Veldig grei overgang tilbake til hverdagen.
Ammer før jobb også når jeg kommer hjem igjen.

Hvis du vil pumpe deg på jobb, eller få barnet til deg på jobb og amme der, så må arbeidsgiver legge det til rette for deg. Da har du krav på et rom uten innsyn som kan låses. Og et toalett er ikke et godkjent rom. Hehe. :)

Å det høres jo bra ut det men vet du om et sted dette står skrevet så sjefen tror på meg har ikke en så veldig opplyst sjef eller veldig medgjørlig så blir litt små stressa for at hu skal lure meg

Som du så i forrige innlegg så står det beskrevet i arbeidsmiljøloven. Og for Oslo kommune som har særavtale om to timer, det finner du i hovedtariffavtalen. Tror den heter Dok 24.

20 min av min ammefri-tid brukes på å pumpe på jobbet. Men borde få resterande 40 min till kortare arbetsdag. Men törr inte å spörre for er redd de ska synes jag er vanskelig. Er i en position just nu då jag bör framstå bra på jobbet. Har inte spurt om ett rum å amme i, så bruker toaletten. Hva sker om arbeidsgiver inte kan få fram ett sådant rum?

20 min av min ammefri-tid brukes på å pumpe på jobbet. Men borde få resterande 40 min till kortare arbetsdag. Men törr inte å spörre for er redd de ska synes jag er vanskelig. Er i en position just nu då jag bör framstå bra på jobbet. Har inte spurt om ett rum å amme i, så bruker toaletten. Hva sker om arbeidsgiver inte kan få fram ett sådant rum?
Arbeidsgiver plikter å stille med et slikt rom, et toalett regnes ikke som et egnet rom.

Les denne: http://www.ammebloggen.no/blog/2013/04/praktisk-gjennomføring-av-ammefri.html

Min arbeidsgiver ville i utgangspunktet ikke gå med på å endre ammefrien min til slutten av dagen istedet for i lunsjen. Jeg lurer litt på om de i det hele tatt har lov til å prøve å presse meg til å enten ta det i lunsjen eller droppe det helt..? Det blir bare stress (og kostbart) for meg å kjøre hjem i lunsjen. Hvis jeg kunne ha tatt en time kortere arbeidsdag kan jeg ta bussen, som er billigere enn å kjøre pga alle bommene. Men arbeidsgiver ville ikke gå med på det, og stilte spørsmål ved behovet for ammefri hvis barnet klarte seg gjennom hele dagen uten amming. Da kunne han vel vente en time ekstra.

Min arbeidsgiver ville i utgangspunktet ikke gå med på å endre ammefrien min til slutten av dagen istedet for i lunsjen. Jeg lurer litt på om de i det hele tatt har lov til å prøve å presse meg til å enten ta det i lunsjen eller droppe det helt..? Det blir bare stress (og kostbart) for meg å kjøre hjem i lunsjen. Hvis jeg kunne ha tatt en time kortere arbeidsdag kan jeg ta bussen, som er billigere enn å kjøre pga alle bommene. Men arbeidsgiver ville ikke gå med på det, og stilte spørsmål ved behovet for ammefri hvis barnet klarte seg gjennom hele dagen uten amming. Da kunne han vel vente en time ekstra.

Trodde du skulle bestemme når det passet best jeg? Lunsj har du jo krav på uansett, trodde ikke du kunne tvinges til å ta den da? Da får du jo ikke ammefri..

Trodde du skulle bestemme når det passet best jeg? Lunsj har du jo krav på uansett, trodde ikke du kunne tvinges til å ta den da? Da får du jo ikke ammefri..
Klønete formulering av meg, det var altså i forbindelse med lunsjen. Så jeg har 1,5 time fri midt på dagen.
Og jeg mener at arbeidsgiver ikke egentlig kan si at det passer dårlig, det et stengt tatt ikke mitt problem om det et vanskelig for dem å tilrettelegge. Ikke fører det til at avdelingen blir underbemannet heller, jeg har sjekket vaktplanen. Det er ikke en eneste dag at det blir for lite folk på jobb den siste timen hvis jeg går tidligere.

Jeg tror at arbeidsgiver plikter til å gi deg ammefri på dine premisser "av den grunn hun trenger"?

§ 12-8. Ammefri
(1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.
(2) Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.

Da jeg begynte på jobb (2 dager i uka bare, gradert) visste ikke sjefen noe om ammefri og at jeg hadde krav på det, så sendte han litt info om det. Regner med det går greit, men jeg følte meg litt gnien liksom. Men uansett fikk det meg til å få dårlig samvittighet, og det irriterer meg litt, for sånn skal det jo ikke være.

Jeg ammer på natta, i 07-tida før jobb, rundt 16 når jeg kommer hjem fra jobb og før leggetid, ca 1830. Dvs. 4 ganger pr dag. Tar derfor ut ammefri på slutten av dagen slik at den ammingen i firetida ikke blir for nært kveldsmåltid og amming før legging. I praksis vil det si at hvis jeg ikke hadde tatt den timen, hadde det blitt en amming mindre.

Men tenker jo kanskje at det EGENTLIG holder med en halvtime ammefri... Hva ville dere gjort?

Ahh

Jeg tror at arbeidsgiver plikter til å gi deg ammefri på dine premisser "av den grunn hun trenger"?

§ 12-8. Ammefri
(1) Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.
(2) Kvinne som har ammefri etter første ledd, har i barnets første leveår rett til lønn inntil én time på arbeidsdager med avtalt arbeidstid sju timer eller mer.
Ja, de gjør egentlig det. Jeg tror ikke engang de har lov til å prøve å få meg til å ta fri den timen det passer dem best, og de setter meg i en vanskelig situasjon. Jeg har ikke lyst til å begynne å krangle med dem, men blir irritert på meg selv for å la dem kjøre over meg på denne måten. Nå har jeg uansett sagt ifra meg ammefrien, så det er vel for sent å gjøre noe med det.

Da jeg begynte på jobb (2 dager i uka bare, gradert) visste ikke sjefen noe om ammefri og at jeg hadde krav på det, så sendte han litt info om det. Regner med det går greit, men jeg følte meg litt gnien liksom. Men uansett fikk det meg til å få dårlig samvittighet, og det irriterer meg litt, for sånn skal det jo ikke være.

Jeg ammer på natta, i 07-tida før jobb, rundt 16 når jeg kommer hjem fra jobb og før leggetid, ca 1830. Dvs. 4 ganger pr dag. Tar derfor ut ammefri på slutten av dagen slik at den ammingen i firetida ikke blir for nært kveldsmåltid og amming før legging. I praksis vil det si at hvis jeg ikke hadde tatt den timen, hadde det blitt en amming mindre.

Men tenker jo kanskje at det EGENTLIG holder med en halvtime ammefri... Hva ville dere gjort?

Ahh
Jeg ønsket fri den siste timen av samme grunn som deg, at det ikke skulle bli så tett mellom ammingen etter jobb og til legging.
Du får nesten føle litt på hva som funker best for deg og babyen din. Det er jo en rettighet vi har, ikke en plikt. Man må ikke ta ut fri.

Jeg ønsket fri den siste timen av samme grunn som deg, at det ikke skulle bli så tett mellom ammingen etter jobb og til legging.
Du får nesten føle litt på hva som funker best for deg og babyen din. Det er jo en rettighet vi har, ikke en plikt. Man må ikke ta ut fri.
Ja, det er sant :) Det funker hvertfall slik, og hvis jeg ikke gjør det så blir det rett og slett en amming mindre på han. Og det er jo derfor det er ammefri :) Men jeg tenker at jeg klarer meg med 30 min, så mulig jeg gjør det. I og med at jeg også ammer om natta, kunne jeg jo tatt 30 min på morgenen også, men. Jeg får se hva jeg gjør :)

Åh, det er så jentete å gå med dårlig samvittighet! haha

Jeg bruker 1,5 time til jobb, så det hadde vel aldri gått i arbeidstiden. Da måtte jeg evt ha spurt om å få dra litt tidligere fra jobb.

Back
Topp