Amme?

I oslo fikk vi ammekurs mens vi gikk gravide, det hadde jeg stoor glede av. Ellers gleder jeg meg masse til å amme igjen. Fantastiske stunder med bare mor og barn! Jeg fullammet 8 og 7 mnd og fortsatte morgen og kveld til hvertfall 18mnd med begge..
 
jeg forstår at noen bruker medisiner som gjør at en ikke kan amme, men jeg synes det er helt vilt å vurdere å ikke amme bare fordi en ikke har lysst?? Ungene trenger de gode stoffene i melken vår.

Å ikke gjøre en stor innsats for å få til ammingen er ganske egoistisk, månedene går så fort og raskt er permisjonen over... vi har jo hele resten av livet på å ha puppene i fred så ja selvfølgelig vil jeg gi ungen det beste jeg kan gi!

(jeg har ammet i 2år med jenten min, hatt 3 vonde brystbetennelser, strevd med koppmatting pga gulsott og vansker med å få nok melk... og jeg er glad for at jeg ikke gav opp!)

Jeg synes dette høres veldig klokt ut! Det sies jo at puppene ikke blir noe styggere av å amme.
Tror de aller fleste gode menn elsker en kropp som har båret frem og næret hans barn, og av de samme grunnene burde man elske sin egen kropp - med de spor en graviditet etterlater!
 
Jeg vil amme igjen! Elsker det, så skal gjøre det denne gangen også. Forrige gang fullammet jeg til nesten 5 mnd. Måtte starte med grøt da pga for lite melk på kvelden. Sluttet å amme da hun var litt over ti mnd. Ville ikke, men hun var ikke interessert lengre.
 
Lillegutt var prematur og hadde problemer med å få skikkelig tak i brystet, så her ble det mye slit i starten med kopp og slange. Jeg pumpa meg, så han fikk min melk. Ble sendt til ammepoliklinikken på St.Olavs og der var det en fantastisk dame som hjalp oss. Fikk prøve brystskjold (som ingen av de på barsel nevnte et ord om), og endelig fikk småen i seg mat <3. Jeg hadde vanvittige mengder melk da, så pumpa meg i tillegg. I hele 14 mnd! Så her gikk det i både pupp og flaske, men kun morsmelk. Til tross for såre bryst, påbegynnende brystbetennelser, tette melkekanaler og mye slit med pumping så synes jeg absolutt det var verdt det, og kommer til å gjøre mitt beste for at nestemann også skal få morsmelk. Men det er ikke sånn at jeg mener det skal ammes for enhver pris, jeg synes alle skal gjøre et godt forsøk men noen ganger går ikke ting som planlagt om det er best å bare gi seg, for både mor og barns skyld. Det blir da folk av barn som får mme også :)
 
Synes ingen skal si hva som er rett og galt når det kommer til amming, det er et helt for jævligt stort ammepress her i norge. Har man ikke lyst, nei så får man vel lov til å ikke ha noe lyst. Folk blir det av barna uansett..
De er kanskje litt mer syk enn andre barn (noe ikke jeg har merket noe til)..
Om man ikke har lyst, noe som kan være av MANGE årsaker, skal de få lov til det :p

Jeg selv har jo LYST, men samtidig får jeg vonde flashback fra sist når jeg tenker på å skulle amme igjen.. Trist men.
Håper tankene endrer seg nærmere fødsel. Heldigvis har jeg en hel familie og helsesøster som ikke bryr seg om man ammer eller ei :p
 
Ja, absolutt. Det var litt pes i starten med brystbetennelser og såre brystvorter. Men: det var jo såååå lettvint. Alltid mat tilgjengelig! Jeg ammet junior til han var 8 mnd. Da var han ikke interessert i mer. Begynte med grøt, frukt og svisker da han var fire mnd og det ble mer interessant med "skikkelig" mat. Først ble jeg litt skuffet fordi jeg hadde planlagt å amme til han var ett år. Men det tok ikke lang tid før jeg skjønte at det var veldig lettvint at han ikke ville ha mer. Da slapp jeg den tunge avvenningen som mange må jobbe lenge med.

Det viktigste er uansett at hver enkelt gjør det som føles riktig. Det er så mye fokus på dette med amming at det kan bli negativt for noen. Det er mange flotte barn som har vokst opp på MME og det skal ikke være noe nederlag å ikke få til/evt ikke ønske å amme. Alle må velge selv. Jeg velger amming fordi det er lettvint og fordi jeg føler at det skaper en god nærhet. (må bare sørge for å spise MYE for ikke å gå ned like mye som sist)
 
Jeg er faktisk ikke SÅ lysten på å amme, vet ikke helt hvorfor, men har aldri vært det heller. Egentlig hadde jeg bestemt meg for lenge siden at jeg ikke skulle amme, men har en kjæreste som, tro det eller ei, synes det er veldig viktig at jeg ammer og at mor og barn får "det båndet" han mener vi ikke får om jeg ikke ammer. Så for han sin skyld så skal jeg faktisk prøve å amme hjemme, og prøve så langt det er mulig å gi flaske når vi er ute av huset..så får vi se om jeg blir posetivt overrasket eller om jeg ikke synes det er noe for meg! :)
 
jeg forstår at noen bruker medisiner som gjør at en ikke kan amme, men jeg synes det er helt vilt å vurdere å ikke amme bare fordi en ikke har lysst?? Ungene trenger de gode stoffene i melken vår.

Å ikke gjøre en stor innsats for å få til ammingen er ganske egoistisk, månedene går så fort og raskt er permisjonen over... vi har jo hele resten av livet på å ha puppene i fred så ja selvfølgelig vil jeg gi ungen det beste jeg kan gi!

(jeg har ammet i 2år med jenten min, hatt 3 vonde brystbetennelser, strevd med koppmatting pga gulsott og vansker med å få nok melk... og jeg er glad for at jeg ikke gav opp!)
For min del så orker jeg ikke å "delamme". Jeg må mest sannsynlig ha sånn utdrivningsmedisin hver gang jeg skal amme, og hvis jeg itillegg til å amme, må "restfore" ungen på flaske, så tror jeg det blir fryktelig mye pes. Da skal jeg heller vurdere å pumpe meg... Men som brystoperert, så har jeg vel masse brystbetennelser å se frem til også..

Men jeg VET jo ikke om det blir et problem da. For meg så er det et tap å ikke få amme som normalt. Men som sagt; blir det halvforing med litt pupp, og resten flaske, så orker jeg ikke.
 
Jeg ammet begge mine jenter, men produserte veldig lite melk på slutten med eldste, så når hun var 5 mndr måtte vi over på flaska. Hun fikk fremdeles suge pupp, men interessen forsvant raskt da hun ikke fikk nok melk derfra.
Minsta ammet jeg til hun var ca 3-4 mndr. Da var det en natt jeg ikke kunne være med henne og hun fikk flaske av noen andre enn meg. Etter den natta nektet hun plent å ta brystet. :(
Jeg hadde nok ikke den beste melkeproduksjonen med minste heller siden hun heller villa ha flaska.

Denne gangen håper jeg at det går fint å amme, jeg har implantat i brystene, og vet ikke hvordan dette vil påvike melkeproduksjonen. Vet det er mange som har fått det til fint, men også mange som har slitt.
Håper det går og at jeg får holde på lenge, men det vil bare tiden vise :)
 
Jeg ammet begge mine jenter, men produserte veldig lite melk på slutten med eldste, så når hun var 5 mndr måtte vi over på flaska. Hun fikk fremdeles suge pupp, men interessen forsvant raskt da hun ikke fikk nok melk derfra.
Minsta ammet jeg til hun var ca 3-4 mndr. Da var det en natt jeg ikke kunne være med henne og hun fikk flaske av noen andre enn meg. Etter den natta nektet hun plent å ta brystet. :(
Jeg hadde nok ikke den beste melkeproduksjonen med minste heller siden hun heller villa ha flaska.

Denne gangen håper jeg at det går fint å amme, jeg har implantat i brystene, og vet ikke hvordan dette vil påvike melkeproduksjonen. Vet det er mange som har fått det til fint, men også mange som har slitt.
Håper det går og at jeg får holde på lenge, men det vil bare tiden vise :)

Har lest litt om amming med implantat, tror det har noe å si om det er lagt foran eller bak muskulaturen?
Nei husker ikke helt jeg, men håper for din skyld at det går fint! Og at det ikke blir noe trøbbel :D
Fikk en umåtelig trang til å se puppene dine, i hodet mitt ser jo du smellvakker ut (les smelldeilig) hehehe :D
Sorry hvis det ble litt for mye for deg altså, men måtte bare få det ut hahaha! ;) ;)
Har selv veeeeldig lyst på nye pupper en vakker dag, synes det er så fint! :)
 
Har lest litt om amming med implantat, tror det har noe å si om det er lagt foran eller bak muskulaturen?
Nei husker ikke helt jeg, men håper for din skyld at det går fint! Og at det ikke blir noe trøbbel :D
Fikk en umåtelig trang til å se puppene dine, i hodet mitt ser jo du smellvakker ut (les smelldeilig) hehehe :D
Sorry hvis det ble litt for mye for deg altså, men måtte bare få det ut hahaha! ;) ;)
Har selv veeeeldig lyst på nye pupper en vakker dag, synes det er så fint! :)
Hihihi.
Hva skal man svare på noe sånn da :p
Men jeg skal si jeg er meget fornøyd selv, å gå fra å ha ingen ting til å få normal str. Ubeskrivelig :D
Resten er vel så som så :p
Men jeg må si jeg virkelig setter pris på dine gode kommentarer og utsagn snupp ;)
Ei slik jente er akkurat etter min smak :rolleyes:
Verden ville ikke vært den samme uten jenter som deg *klem*
 
Hihihi.
Hva skal man svare på noe sånn da :p
Men jeg skal si jeg er meget fornøyd selv, å gå fra å ha ingen ting til å få normal str. Ubeskrivelig :D
Resten er vel så som så :p
Men jeg må si jeg virkelig setter pris på dine gode kommentarer og utsagn snupp ;)
Ei slik jente er akkurat etter min smak :rolleyes:
Verden ville ikke vært den samme uten jenter som deg *klem*

Ååh ja da kan jeg si det samme, hva svarer man på slikt..... hihi :)
Kjenner følelsen av å gå fra nærmest ingenting, til normal str.
i utgangspunktet er jo mine normale, men ikke i forhold til kroppstr. min. Men da jeg var gravid med lillegutt ble jo puppene mine SÅ fine! Og imens jeg ammet også... Men nå er de tilbake til små hehe..
Kanskje hvis gubben får igjen på skatten om noen år? heheh ;)

Synes det er viktig å spre glede og gode ord jeg, gjør hverdagen litt bedre hihi :)
*klem til deg åå*
 
Ja, gleder meg til det!:) fullammet datteren vår fram til hun ble 6 mnd forrige uke. Har vært veldig heldig med ammingen, den har alltid gått fullstendig problemfritt, og jeg har storkost meg med det:)
 
Det har ikke noe å si om hvordan kroppen ,brystene ser ut etter,... for jeg vet at min kjære ikke bryr seg om det.. og liker meg uansett.. men om mitt syn på å amme.. Som jeg sier så VET jeg jo ikke hvordan det blir,.. og håper det går bra.. men kjenner meg selv ganske godt..

men som alle sier ...man forandrer seg når man får barn....

man må få lov til å føle seg komfortabel ..selv om man har født ett barn..
 
Jeg ammet begge jentene frem til de ville slutte selv like før de ble ett år. Har tenkt å amme denne gangen også. Og håper på fullamming de første 6 mnd. :)
 
Hei.

Fikk ikke til amming med førstemann, det ble flaske og litt pupp. Ingen god kombi enten eller som en eller annen sa. Ammet nr 2 til 15 mnd alderen. Veldig lettvindt som mange sier og selvsagt kos. Hadde lest en god del og fått veiledning av jordmor i kommune noe som funket.
 
Jeg håper virkelig at jeg kan amme denne gangen. Eldste ble fullammet til hun var ca 5 måneder, og så fortsatte jeg å amme til hun var ca 13 måneder. Da nektet hun å ta puppen lengre, og jeg kunne slutte på dagen uten at hun etterlyste det.

Andremann var syk og greide verken å ta pupp eller flaske, så jeg fullpumpet og sondematet han i 3 måneder. Da ble han igjen innlagt på sykehus, og da greide jeg ikke mer og startet å gi morsmelkserstatning. Det var litt sårt å kutte ut morsmelken, men det var forferdelig stressende å pumpe hele tiden (også om natten), særlig siden vi var inn og ut av sykehus hele tiden. Han vokste også veldig fort, og skulle ha mer og mer melk hver uke.
 
ammet til tulla var to år. full ammet ikke det siste åre da hun elsker mat, men morgen og kveld så bare morgen.
syns det var kjempe koselig men slitsomt mot slutten så er mulig jeg slutter litt tidligere med neste.
skjønner at det kan være vanskelig å tenke på puppene som et sex objekt etter de har vært mat stasjon, men det går seg til etter amminga.
men alle må jo se hva som passer best for dem.
syns det er veldi koselig med amming, og er jo et pluss at det forebygger bryst kreft og styrker imunforsvaret hos den lille.. lykke til med valge ditt
 
Jeg ammet førstemann til han var 4 måneder men han var dysmatur og spiste KONSTANT til han spydde fordi han var så mett også ville han ha mer. Var værst om kvelden da ammet jeg kontinuerlig fra ca 17 til 03. Etter at jeg knakk sammen av utmattelse kjøpte vi flaske og da var det gjort. Siden ville han ikke ha pupp.

Trodde derfor det skulle bli umulig med lillemann men han var helt motsatt. Spiste fort og raskt, jeg ammet bare hver 3-4 time uansett på døgnet men han igjen har nektet flaske til nå. ENDELIG tar han den!

Jeg synes ikke amming er bare lettvindt og enkelt som de andre sier her. Joda, barnet får mye bra med seg men du som mor blir utrolig bundet og kan ikke gjøre enkle ting. Savnet å kunne gå med storebror alene steder uten å måtte ha med babyen alltid. I tillegg begynte jeg å jobbe litt fra lillebror var 6 måneder og det er ikke gøy å gå fra en baby som du ikke vet kommer til å få nok væske. Derfor jobbet jeg bare kveldsvakter i begynnelsen.

Denne gangen skal jeg tilbake på skolen etter 4 måneder så tror nok at det blir mest flaske og litt pupp.
 
Back
Topp