Amme?

Tiol

Gift med forumet
Juli13-jentene
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
❄️ Januargull 2023 ❄️
Har dere planer om å amme når dere har født?
Til flergangsfødende, ammet dere sist? Og hvor lenge?

Jeg er litt ambivalent når det kommer til amming denne gangen. Har lyst å prøve, men kvier meg veldig!!
 
Åh! Jaaa! Håper jeg får mulighet til det igjen! <3
Jeg var kjempeheldig sist, fullammet til 6 mnd. Og ammet videre til 13 mnd!
Vil helt klart prøve alt for å få til dette igjen! Det var mange små og store problem på veien, men kom oss gjennom de, og fikk en utrolig positiv opplevelse med ammingen! Alltid klart matfat, med riktig temperatur! Så genialt! Føler meg heldig som fikk det til og fikk kosa meg med ammingen! :)
 
Så koselig å høre at du har positiv opplevelse med det!! Jeg klarte dessverre bare å amme i 2 mnd, hadde Raynauds fenomen i brystene, pluss trøske og begynnende brystbetennelse på slutten.. Ble til at jeg gruet meg til hver eneste ammestund, så fant ut at å slutte var det beste!
Angrer ikke på det, men lurer så fælt på om jeg "tør" å prøve igjen!! :p
 
Ja, absolutt! Fullammet i 5 mnd og ammet til hun var nærmere 2 år (jaaaa, vet mange synes det er lenge, men da slår jeg i bordet med WHO sine anbefalinger om amming til 2 år!! ;) )

Hun var aldri syk i denne perioden, så at mormelk fungerer som vaksine er jeg overbevist om :)

Og til deg som er ambivalent, for min del ble det veldig naturlig å skulle amme babyen min, hørt flere andre som har vært ambivalente som fikk samme følelsen da babyen var ute, det måtte bli amming.

Så skal det ikke stikkes under en stol at det kan bli endel problemer i oppstartsfasen av ammingen, og da er det greit å ha lest seg opp, ringe ammehjelpen, osv osv. Men når det er overstått er det baaare kos <3
 
Ja, absolutt! Fullammet i 5 mnd og ammet til hun var nærmere 2 år (jaaaa, vet mange synes det er lenge, men da slår jeg i bordet med WHO sine anbefalinger om amming til 2 år!! ;) )

Hun var aldri syk i denne perioden, så at mormelk fungerer som vaksine er jeg overbevist om :)

Og til deg som er ambivalent, for min del ble det veldig naturlig å skulle amme babyen min, hørt flere andre som har vært ambivalente som fikk samme følelsen da babyen var ute, det måtte bli amming.

Så skal det ikke stikkes under en stol at det kan bli endel problemer i oppstartsfasen av ammingen, og da er det greit å ha lest seg opp, ringe ammehjelpen, osv osv. Men når det er overstått er det baaare kos <3
Ja, jo, jeg også tror at morsmelk "er det beste" men nå skal det sies at lille aldri har vært syk ennå (13 mnd) (BANK I BORDET) og han fikk MME fra han var 2 mnd.. :) :)

Tror jeg bare må avvente det litt, snakke mye med jordmor og kanskje finne ammekurs( finnes det tro??) for da jeg hadde født, hadde jeg ikke NOE kunnskap om amming og ei fikk jeg så mye opplæring på sykehuset heller.
Trodde jo at å amme var en selvfølge å kunne, at det kom automatisk liksom hehe ;)
 
Mitt beste tips: Les deg godt opp på forhånd! Spør og grav på sykehuset etter fødsel! Kontakt ammehjelpen om det skulle være noe!
Og spør andre rundt dere om hjelp! Mamma og svigermor har mange gode råd å komme med! :)

MEN det skal IKKE være et nederlag å ikke få til ammingen!! Noen har ikke nok melk osv! Det viktigste er uansett å gi barnet sitt mat! :)
 
Ja, jo, jeg også tror at morsmelk "er det beste" men nå skal det sies at lille aldri har vært syk ennå (13 mnd) (BANK I BORDET) og han fikk MME fra han var 2 mnd.. :) :)

Tror jeg bare må avvente det litt, snakke mye med jordmor og kanskje finne ammekurs( finnes det tro??) for da jeg hadde født, hadde jeg ikke NOE kunnskap om amming og ei fikk jeg så mye opplæring på sykehuset heller.
Trodde jo at å amme var en selvfølge å kunne, at det kom automatisk liksom hehe ;)

Dette med opplæring er viktigt ja!
Jeg var veldig heldig og hadde en jordmor på barsel som ga meg en lang innføring om jeg ville eller ikke. Fikk tips hvajeg skulle gjøre om jeg kjente melkekjertel som begynte å tette seg, og masse mer. HAdde garantert endt opp meg brystbetennelse flere ganger om jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Og utifra andre er jo det helvete på jord å oppleve

Samtidig må jeg si at jeg har all respekt for de som kaster inn håndkle, går det ikke så går det ikke. Det viktigste er at mor og barn er fornøyd! :)

Ikke alle babyer har den rette sugeteknikken heller, og da er det lite mor får gjort. Er så mye som spiller inn på om ammingen fungerer som man aldri tenkte seg før man satt der med sin lille!
 
jeg er jo ikke langt på vei men.. er det noe jeg kvier meg til så er det amming.. er jo dumt å tenke på men de er jo mine..og min kjære.. vet man gir opp ting når man ønsker seg barn og blir gravid.. men i vårt sexliv er brystene mine en stor del av MITT sexliv.
.og skal for all del prøve.. men liker jeg det ikke så kommer jeg ikke til å gjøre det.
.
ser venninder som tvinger seg igjennom mnd med Blodige,såre,betente og skabete brystvorter ..mer vondt en fødtselsen sier de.. noen må gi seg pga legen sier i fra at det ikke er verdt helsen ..

og er jo LAAAANGT fra normalen at man får de størrste problemet ..

men det er jo bare min mening..
 
Sist ammet jeg til 10mnd.. og jeg elsket det:) så har planer om å ammme denne gangen også;)
 
Jeg har ammet de to jeg har fra før, og kommer til å satse på det denne gangen også.
 
Jeg ammet sist til hun var 15 mnd. Jeg elsket å amme.
Nå har jeg en brystreduksjon bak meg, og regner igrunn med at jeg ikke får amme dessverre. Så denne regner jeg med blir flaskebarn. Jeg tror iallefall ikke jeg gidder å amme litt, og flaske litt. Det blir enten/eller... - tror jeg.
 
Jeg ammet storebror til han var 10-11 mnd, da ville han ikke ha brystmelk lenger, var mye mer spennende å bli stor gutt :) Veldig greit at han stoppet selv, hører om mange som sliter med å venne barnet av med amming.
Håper det går like greit denne gangen, men er spent siden det er 2 som skal ha mat!
 
jeg er jo ikke langt på vei men.. er det noe jeg kvier meg til så er det amming.. er jo dumt å tenke på men de er jo mine..og min kjære.. vet man gir opp ting når man ønsker seg barn og blir gravid.. men i vårt sexliv er brystene mine en stor del av MITT sexliv.
.og skal for all del prøve.. men liker jeg det ikke så kommer jeg ikke til å gjøre det.
.
ser venninder som tvinger seg igjennom mnd med Blodige,såre,betente og skabete brystvorter ..mer vondt en fødtselsen sier de.. noen må gi seg pga legen sier i fra at det ikke er verdt helsen ..

og er jo LAAAANGT fra normalen at man får de størrste problemet ..

men det er jo bare min mening..

Greit å prøve ja, men er det ikke noe for deg så gjør jo det ingen ting! Puppene mine er ikke som de var merker jeg.. Selv om jeg ikke bryr meg noe særlig om det, skulle jeg jo ønske de var faste og fine som før hehe ;)
 
Ammet frem til hun begynte og gå når hun var 10,5 mnd, da var d slutt. Kommer til og satse på ammingen igjen, er jo så lettvindt.
 
Ja hvis det blir mulig :) Sistgang ammet jeg til ca 10 mnd. og håper på å gjøre det samme igjen :)
 
jeg forstår at noen bruker medisiner som gjør at en ikke kan amme, men jeg synes det er helt vilt å vurdere å ikke amme bare fordi en ikke har lysst?? Ungene trenger de gode stoffene i melken vår.

Å ikke gjøre en stor innsats for å få til ammingen er ganske egoistisk, månedene går så fort og raskt er permisjonen over... vi har jo hele resten av livet på å ha puppene i fred så ja selvfølgelig vil jeg gi ungen det beste jeg kan gi!

(jeg har ammet i 2år med jenten min, hatt 3 vonde brystbetennelser, strevd med koppmatting pga gulsott og vansker med å få nok melk... og jeg er glad for at jeg ikke gav opp!)
 
Ammet i ca. 6-7 mnd. sist gang, og satser på å amme nå også! Synes det er litt koselig! :)
Eneste minuset var at jeg gikk så mye ned i vekt av ammingen. Men denne gangen vil det kanskje bare være et pluss, om man legger på seg mer andre gangen. Hi hi! :)
 
Ja selvfølgelig vil jeg amme denne gangen og :)
Med dei to andre gikk det ikke så bra, og fikk det ikke til lenger enn 3 mnd :( så satser det går bedre denne gangen!
 
Jeg ønsker det, og håper å få det til :) syns det virker veldig kos. Pluss praktisk!
 
Back
Topp